Bild
Nästa artikel
Praktisk och hyggligt rask gör TMax till bra vardagskamrat.

Provkörning: Yamaha TMax DX

Provkörning

Fullmatad med modern teknik och nytt chassi tar TMax ännu ett raskt kliv framåt inom segmentet.

Den såg dagens ljus första gången 2001 och blev genast en succé, inte minst på den sydeuropeiska marknaden. 16 år senare visas den sjätte versionen av den populära scootern. Listan över uppdateringar och nyheter är lång. Ny design, viktminskning och ny instrumentering av TFT-typ är bara några av detaljerna som ska fortsätta göra Yamaha TMax till den bäst säljande scootern i Europa.

Den första tanken som slår mig när jag provkör Yamahan är hur lättkörd den är. Jag sitter bekvämt i en rejäl sadel och har gott om plats för mina fötter. Styret sitter lagom långt ifrån och körställningen känns naturlig för typen av motorcykel. Jag vrider på gasen och hojen drar iväg. Den beprövade motorn på 46 hästkrafter som flyttats framåt för att ge mer centraliserad vikt svarar direkt på gasresponsen. Av de två olika körlägena T och S (Town och Sport) föredrar jag T i den täta stadstrafiken på grund av en snällare respons, medan S gör sig bäst i öppna landskap med dess vassare gassvar. Farthållaren hjälper mig att hålla jämn hastighet och den regleras enkelt med knappar på styrets vänstra sida. På landsvägen när tempot är högre är det skönt att kunna styra bort fartvinden med hjälp av det elektriska kåpglaset (135 mm spann).

Den nya ramen och ändrade svingen som är 40 millimeter längre har gjort TMax 9 kilo lättare mot sin föregångare. Resultatet har förutom ökad hanterbarhet även bidragit till ökat lastutrymme under sadeln. Nu ska två öppna Jethjälmar kunna rymmas om du packar rätt. Mindre fack finns vid styret. Bromsarna med ABS har bra verkan och är lättdoserade, vilket inte alltid är självklart för den här kategorin.

Nya instrumenteringen är lättavläst och erbjuder även Keyless-system som standard. Vid låsning av scootern kan förutom styrlåset även centralstödet låsas fast vilket ytterligare försvårar stöld. Övrig utrustning på Yamaha TMax DX som är den mest välutrustade modellen av TMax och den som tas in till Sverige är handtagsvärme, sadelvärme, LED-ljus och traction control. För mindre än 125 000 kronor får du en välutrustad motorcykel gjord för att användas dagligen, inte bara som pendlarfordon till och från jobbet, utan även för nöjesturer ut på landet.   

TMax DX är lättkörd, bekväm och Rikligt med utrustning.
Höj och sänkbart kåpglas, farthållare och två körlägen. Allt ingår i välutrustade TMax DX.
Ny ram och sving tillsammans med det låsbara centralstödet. Låset styrs via det nyckellösa systemet.
Yamaha TMax DX

Pris 124 900 kronor
Motor R2,4-takt, vätskekyld
Slagvolym 530 cm3
Effekt 46 hk/6 750 rpm
Vridmoment 53,0 Nm/5 250 rpm
Sadelhöjd 800 mm
Vikt 216 kg
Bensintank 15 liter

Kommentarer

#1
2017-06-01 15:36

Svindyr!
Prissätt typ MT-09 eller hellre -07.

#2
2017-07-11 11:52

Om man nöjer dig med 28hk så handlar du nya uppgraderade 250:an Yamaha X-Max 300 som bara kostar 59.900 pengar.
God komfort, utrymme för två integralhjälmar och ABS.
Ett praktiskt pendlarfordon som är spårsäker och stadig också på motorvägen (där den trivs bäst i högerfilen).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.