Bild
Nästa artikel
Nya MT-09 stortrivs när det blir aktiv körning på kurviga vägar.

Provkörning: Yamaha MT-09 2017

Provkörning

När MT-09 lanserades var den starten på en enorm säljsuccé som nu har blivit en hel familj med fem MT-modeller. Nu uppdateras den förstfödde.

Att köra nya och uppdaterade Yamaha MT-09 är rätt och slätt sann glädje. Precis som det alltid varit sedan debuten 2013 ylar trepipen ur sig mängder av rivig körglädje. Den uppresta körställningen ger känslan av full kontroll och motorcykeln är lätt att styra in exakt i de olika kurvkombinationerna. 

Till min hjälp för att accelerera ut ur kurvorna och över raksträckorna har jag den standardmonterade quickshiftern. Nerväxlingarna får jag dock sköta med hjälp av kopplingen. För att stabilisera cykeln vid häftiga nedväxlingar och när motorbromsen används finns en slirkoppling. I riktigt höga hastigheter blir bristen på vindskydd märkbar. En naken cykel är inte tänkt till att jaga toppfart med men om så önskas så finns två alternativa frontkåpor i tillbehörskatalogen. 

Sedan lanseringen av den första utgåvan av MT-09 har Yamaha sålt fler än 110 000 exemplar av cyklarna i MT-familjen. Yamaha kallar produktserien Hyper Naked och den består i dag av allt ifrån 125-kubikare till MT-10 som i praktiken är en avklädd YZF-R1. 

Den nya fronten hos MT-09 är inspirerad av storebror MT-10 med lågt placerade och aggressiva strålkastare med LED-ljus. Bakramen har kortats med 29 millimeter och registreringsskylten har flyttats ned till en skärm som är fäst i svingen. Den nya designen ger bakändan ett minimalistiskt stuk och de som inte gillar detta kan köpa ett högre mer traditionellt fäste till registreringsskylten ur den omfattande tillbehörskatalogen. Trots en kortare bakram är sadeln förlängd med 13 millimeter. Sadeln har dessutom en något flatare utformning som tillåter mer rörelse för de aktiva förarna.

Även om motor och chassi i huvudsak är som tidigare, har Yamaha tagit vara på möjligheten att ge MT-09 några trevliga och välkomna tekniska uppdateringar. Framgaffeln är uppdaterad och nu fullt justerbar med returdämpning i det ena gaffelbenet och kompressionsdämpning i det andra. Även bakdämparen är uppdaterad men här finns endast förspänning som justeringsmöjlighet. Framgaffeln fungerar utmärkt men dämpningen bak når inte samma klass. Nu ska det nämnas att jag nog är tyngre än genomsnittsföraren av MT-modellerna. Men just därför skulle jag önska att det fanns fler justeringsmöjligheter. Även returdämpningen ville jag ha lite fastare. Det är dock inte på något sätt ett stort problem och förare i en mer genomsnittlig viktklass kommer inte uppleva problemet som stort. 

Elektroniken är förfinad och uppdaterad till senaste snitt. Som förare kan du med en knapp vid höger tumme välja mellan tre olika körlägen som ger olika gasrespons. B är den snällaste och upplevs som moderat. Det krävs ganska stor rörelse i gashandtaget. STD är standardläget och tänkt för vardagsbruk medan A är hetsigare. Du kan enkelt skifta mellan lägena under färd och det fungerar exemplariskt. Personligen tycker jag att A blir för rapp i responsen. Dock inte lika rapp som den var på första versionen av MT-09 men fortfarande så pass aggressiv att det blir lite slitsamt till vardags. Dessutom är STD-inställningen på inget sätt trist. Det behövs inte mycket rörelse i gasrullen för att accelerera och få framhjulet att lyfta till väders.

Vilket för oss in på traction controlen. Den kan ställas in med vänster tumme via en knapp på styret. Systemet har tre nivåer där läge 2 är mest följsam medan läge 1 är mer sportigt och tillåter lite hjulspinn. Det sista läget är OFF. Systemet fungerar imponerande bra. Även i nivå 2 lyfts framhjulet överraskande mycket under acceleration men när elektroniken griper in sker det mjukt och knappt märkbart. Vid aktiv körning på kurviga vägar bidrar det lilla hjulspinnet och det mjuka ingreppet till att cykeln styr lätt genom kurvan utan att flytta vikt till framhjulet.  Att skifta mellan läge 1 och 2 kan göras under färd men ska du stänga av helt måste du stå stilla. MT-09 är mer än tillräcklig. De 115 hästkrafterna är fördelade i ett användbart register och motorcykeln är leksugen nästan jämt. 

Busgenerna finns kvar i MT-09.
Bromsarna erbjuder bra bett och känsla vilket bidrar till den sportiga helhetsupplevelsen.
Med kåpa, handskydd, komfortsadel och tankväska blir MT-09 perfekt för en helgtur.
Det visuella intrycket från förarplats är milt sagt minimalistiskt men funktionen är helt godkänd. Multifunktionsdiplayen är samma som tidigare.
Yamaha MT-09 2017

Pris 91 900 kronor
Serviceintervall 1 000 mil
Färgalternativ NightFluo, RaceBlue, TechBlack
Motortyp R3, 4-takt, vätskekyld
Ventilmek 4 vent/cyl, DOHC
Slagvolym 847 cm3
Borrning/slag 78,0/59,1 mm
Kompression 11,5:1
Max effekt 115 hk/10 000 rpm
Max vrid 87,5 Nm/8 500 rpm
Koppling Våt, slirkoppling
Antal växlar 6
Drivning Kedja 
Konstruktion Aluminium boxram
Hjulbas 1 440 mm
Styrvinkel 25 grader
Försprång 103 mm
Fjädring fram USD 41 mm fullt justerbar
Fjädring bak Enkeldämpare, förspänning
Sadelhöjd 820 mm
Bromsar fram Två 298 mm. 4-kolvsok
Bromsar bak Enkel 282 mm, 2-kolvsok
Hjul fram 120/70 –17
Hjul bak 180/55-17
Vikt 193 kg 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.