Bild
Nästa artikel
Gamla skolans tourer.

Provkörning: Yamaha FJR 1300 AE

Provkörning

Yamahas sporttourer har hängt med i över ett decennium och till i år har konceptet finslipats.

Under en veckas tid bytte jag vägval under min vanliga jobbpendling. Från hälften trivsam landsväg till hälften motorväg körde jag motorväg hela vägen de flesta dagarna. Anledningen var att denna arbetsvecka spenderades i sadeln på Yamahas klassiska sporttourer FJR 1300 som uppdaterats till i år. I ärlighetens namn förekom även lite okynnesgasande på mindre landsvägar, helt i undersökande syfte förstås. Det här är med största sannolikhet den sista uppdateringen av 15 år gamla FJR 1300 innan modellen gjort sitt. Frågan är om vi överhuvudtaget någonsin kommer att få se en efterträdare.
 
Yamaha har på inga sätt försökt dölja att det är en minst sagt beprövad grundkonstruktion hos FJR 1300 som de nu piffat upp. Men nya framljus, LED-baklykta, kurvljus, nydesignad instrumentering samt en fräsch silver metalliclack gör att hojen designmässigt ändå hänger med i den moderna trafikbilden.

Det här ska vara den första Yamahan med en växellådskonstruktion med snedskurna drev i kombination med en separat dog-ring koppling. Yamaha har i och med detta lyckats trycka ihop sex växlar på samma utrymme som tidigare bara huserade fem. Till råga på det är den nya lådan 400 gram lättare än den föregående. Det betyder att det fanns en hel del att utveckla hos transmissionen på FJR.
 
Första och andra växeln är något längre än tidigare medan tredje är i stor sett densamma. Fjärde och femte är något kortare vilket ska göra att du kan utnyttja mer av vridet i den stora motorn i högre fart. Sjätte växeln är lite längre än den gamla femman. Kardandriften är densamma som förr och i kombination med den starka motorn är körupplevelsen ultrajämn och foglig. FJR har nu även Yamahas A&S-koppling som ger lägre fjädermotstånd i kopplingen samt slirfunktion för minskad orolighet i chassit vid bryska nedväxlingar.

Det är på de större öppna vägarna som FJR verkligen hör hemma. Den välbeprövade raka fyran på 1 298-kubik drar utan problem på högsta växeln från 60 km/h. Motorcykeln är byggd för bekväm samt relativt snabb touring och med åren har egenskaperna förfinats. Det är dock fortfarande med viss möda som jag trixar mig fram genom den stökiga stadstrafiken. Även om kopplingen blivit lite lättare har föraren fortfarande närmare 300 körklara kilon att hålla koll på.
 
Genom åren har det sålts cirka 60 000 FJR 1300 i Europa. Även om den här gamla skolans sporttourers mer eller mindre försvunnit till förmån för mångsidigare asfaltsäventyrare kommer Yamaha säkert kränga en ansenlig mängd av även denna version. Mycket tack vare de beprövade touringegenskaperna som nu blivit snäppet bättre. 
Yamaha FJR 1300 AE

Pris 185 900 kronor
Motor R4, 4-takt, vätskekyld
Slagvolym 1 298 cm3
Effekt 4 vent/cyl, DOHC
Vridmoment 138 Nm/7 000 rpm
Sadelhöjd 805/825 mm
Vikt 292 kg (fulltankad)
Bensintank 25 liter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.