Bild
Nästa artikel
Två Offroadlägen. Pro-läget kopplar bort traction control.

Provkörning: Triumph Tiger 1200 XCa

Provkörning

Nya Tiger 1200 är lättare och starkare men vi gläds mer åt bästa körställningen.

Provkörning av Triumph Tiger 1200 i ett varmt soligt Spanien. Glöm det! Regn, rusk och kyla står till buds hela första dagen av körningen, vilket får mig att inledningsvis grundligt utforska funktioner som handtagsvärme och sadelvärme före antalet USB-portar och cigg-uttag.

Tiger 1200 lämnar namnet Explorer bakom sig i och med den senaste modellen. Nu är modellen etablerad, vi vet att det är en äventyrshoj som ska ta dig på långa bekväma turer – oavsett väder och vägval – grus eller asfalt spelar ingen roll.

Körställningen är förändrad med ett styre som sitter 20 millimeter närmare föraren och detta är en av nyheterna jag reflekterar över under presentationen. På förra modellen satt du väldigt mycket framåtlutad, vilket tröttade kroppen under långa etapper. Vidare har det sparats massor av vikt mot föregående ­modell. Ett lättare batteri, annan ljuddämpare men inte minst en full översyn av samtliga delar på hojen. Det har sparats gram nästan överallt för att få ned vikten, som dock fort­farande stannar på 248 kilo i körklart skick.

När vi rullar iväg är himlen full av tunga ­mörka moln och regnet hänger i luften. Jag höjer upp det elektriskt styrda kåpglaset till högsta läget direkt för att minimera den kalla luftens strömmar mot överkroppen. Samtidigt knappar jag upp sadelvärmen till max och likaså handtagsvärmen. Kroppen slappnar av och fokuset hamnar på intryck och körupplevelser istället.

Den ändrade körställningen är ypperlig. Avslappnat styr jag efter ledaren och tänker samtidigt att så här skulle det ha varit ända från början. Tempot är lugnt samtidigt som  dropparna börjar falla från skyn. Vi börjar köra uppför berget och sikten blir allt sämre. Under färden uppför provar jag de olika körlägena (sex stycken). Karaktären i gassvaret ändras liksom settingen för fjädringen beroende på vilket läge som väljs. Läge Rain väljer jag bort helt då hojen känns väldigt tam i både gassvar och acceleration.

Motorn lämnar lite mer effekt än tidigare,  numera 141 hästar vid 9 350 varv och ger ett vridmoment på max 122 newtonmeter vid 7 600 varv. Kraften kommer linjärt genom hela registret och skönsången från Arrows-ljuddämparen ger rysningar, speciellt på högre oktaver. Växellådan är ett under i smidighet med den nya dubbelverkande quickshiftern. Växlarna glider i utan missljud både uppåt och nedåt och inga ofrivilliga frilägen hittas. Även kopplingen känns väl­avstämd med lagom mycket motstånd.

Regnet vräker ned på hemturen samtidigt som termometern visar 4,5 plusgrader i ­displayen. LED-belysning och kurvljusfunktion  gör nytta, så dystert är vädret på ­eftermiddagen.
 
Efterföljande dag med grusvägskörning på schemat erbjuder klarblå himmel och sol. Humöret är på topp och likaså är körglädjen. Nyckeln till motorcykelns Keyless-system plockas upp i ­lobbyn och placeras i innerfickan. Nu är jag ivrig att få komma iväg.
Vi leds in på allt mindre vägar av grus, lera och sand och leendet växer sig allt större. Motorcykeln känns stadig och trots sin tyngd lätt att baxa omkring med.

Fjädringen som är WP:s semiaktiva-variant på modellen är något hårt satt i standardläget men går enkelt att justera via menyn och joysticken. Med mjukare inställning flyter körningen ännu smidigare och de flesta ojämnheterna försvinner utan att jag ens hinner märka av dem. Även under stående körning på grusvägarna trivs jag med körställningen. Knäna klämmer åt väl runt tanken och fotpinnarna ger bra grepp åt stövlarna så de inte tappar fästet.

Det finns två Offroad-lägen lämpade för körning på grus varav det ena läget kallas Offroad-Pro. Här är det full effekt utan ­begränsande assistans av elektronik som ­gäller. Du bestämmer med gasnäven hur brett och mycket du ska sladda och spruta stenbumlingar bakom dig. Som säkerhet finns ABS-verkan för frambromsen för att hindra dig från att bromsa omkull när du alldeles för snabbt kommer in i en kurva. Önskar du köra helt manuellt går det även att stänga av ABS:en helt. Det vanliga ­Offroad-läget tillåter endast en viss mängd hjulspinn men ABS-läget är detsamma.

Dagen blir en riktig höjdare med timtal av underhållande vägar. Tiger 1200 trivs riktigt bra i dessa förhållanden.

För den som hellre åker på asfalt än grus finns ett antal modeller att ­botanisera bland, allt från instegs­modellen XR till den ­full­utrustade varianten XRT. Dessutom finns en variant i lägre utförande (-45 mm) för kortväxta. Prisbilden börjar från 149 500 ­kronor för XR till 194 000 kronor för väl­utrustade XRT och 20 7200 kronor för ­toppmodellen XCa.

Missa inga provkörningar av senaste motorcykelnyheternam, bli prenumerant!

Vill du bli prenumerant kan du teckna dig här för ett förmånlig erbjudande så att du inte missar de kommande utgåvorna av Bike. 
 

Bild 1/6.
Bild 2/6.
Bild 3/6.
Bild 4/6.
Bild 5/6.
Bild 6/6.
Triumph Tiger 1200 XCa

Pris 207 200 kronor
Importör Triumph Motorcycles AB
Tel: 08-680 07 25
www.triumphmotorcycles.se
Garanti 2 års garanti
Serviceintervall 1 600 mil
Färgalternativ Vit, khaki, röd, blå
Motortyp R3, 4-takt, vätskekyld
Ventilmek 4 vent/cyl, DOHC
Slagvolym 1 215 cm3
Borrning/slag 85/71,4 mm
Kompression 11,0:1
Max effekt 141 hk/9 350 rpm
Max vrid 122 Nm/7 600 rpm
Bränslesystem Insprutning Rbw,
Koppling Flerskivig våt, slir
Antal växlar 6
Drivning Kardan
Konstruktion Fackverksram stål
Hjulbas 2 230 mm
 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.