Bild
Nästa artikel
Christer Miinin med en VM-segrande WSBK-hoj mellan benen.

Provkörning: Kawasaki ZX-10 RR + Reas WSBK-racer

Provkörning

Tävlingsförberedda ZX-10 RR bekänner färg tillsammans med VM-vinnande ZX-10 KRT.

Kawasaki ZX-10 RR är framtagen för dig som har ambitioner att tävla på nationell nivå i racing eller älskar bandagar. Motorcykeln är registrerbar för gatbruk men saknar möjlighet för passagerare. Krutet har lagts på godbitar för banan. Lättare fälgar från Marchesini, dubbelverkande quickshifter och en modifierad motor redo för vassare racekammar är prioriterat före komfort.
 
Det första som slår mig vid körning är motorcykelns mellanregister. Den drar starkt ut ur böjarna, till skillnad från vanliga ZX-10 R som bara levererar kraft på topp. Körningen blir lättare med vridet och jag kan koncentrera mig på att styra hojen mot nästa kurva utan att känna den nervositet i chassit som ett spetsigt register ofta leder till. Växlandet sker mjukt och fint och kopplingen behöver inte användas annat än vid start och stopp.
 
RR har en annan fjädringsinställning och det känns att den är banoptimerad och hårt inställd. Styrningen är exakt och kursändringar sker med små rörelser. Det är långt ifrån ansträngande och går lätt att kasta hojen från sida till sida.
 
 

ZX-10 RR är så nära en WSBK-Kawasaki du kan komma.
Den gröna VM-hojen och den svarta besten.
Superbike hojen kände sig som hemma på Aragon.
Kawasaki ZX-10 RR är ny för 2017.

Det mesta levererar som det ska och jag trivs med körningen. Men det är ändå något som irriterar mig. Bromsarna. De fina 330 millimetersskivorna och Brembos M50 4-kolvsok borde ge bättre känsla. Jag får nypa åt med nästan hela handen vilket förvånar mig. Kanske är det bromsbeläggen, kanske något annat som ger denna avsaknad av toppkänsla som jag i övrigt får från motorcykeln.

Jonathan Reas vinnarhoj står på tur några varv senare. Den han vann World Superbike med för andra året i rad och orden från genomgången på morgonen ekar i skallen. 
– Snälla, vad ni än gör krascha inte motorcykeln, för det är den vi ska använda på vintertesterna efter provkörningen. 
 
Jag är först ut av några få utvalda journalister och rullar ut ur depån full av förväntan. Även om vissa delar delas med ZX-10 RR är det en motorcykel vidareutvecklad av ett stort gäng ingenjörer för att ge sin förare det snabbaste vapnet. Första varvet går i måttligt tempo då jag vill försäkra mig om att komma till rätta ordentligt innan jag höjer tempot.

Motorn som är cirka 30 hästar starkare än original är fruktansvärt lättkörd. Gaskontrollen är löjligt exakt och samspelet mellan högerhanden och motorn, via elektroniken, gör Reas motorcykel enormt lättkörd. Inte alls skrämmande och brutal utan tvärtom. Visst drar det iväg rejält ur kurvorna och framhjulet reser sig oavsett växel men det sker odramatiskt. Likadant är det vid inbromsning. Ett finger på bromsen, fronten niger och framgaffeln förmedlar hela tiden kontakten mellan asfalt och däck. När jag tippar in cykeln i kurvan sker det mjukt och kontrollerat. Då jag lättar på bromsen och börjar ge gas gör elektroniken jobbet för att snabbt få mig framåt utan att förlora tid i någon sladd. Med små rörelser kontrolleras körningen och jag petar i växel efter växel. Elektroniken ger mellangas själv när jag växlar ner, mitt jobb är att hitta snabbaste spåret runt banan. 
 
Det som på pappret borde vara besten är snarare lammet på banan. Logiskt. En lättkörd hoj ger snabbare varvtider och då vinner man VM – ännu en gång.

Jonathan Reas ZX-10 KRT

Att provköra Reas WSBK-motorcykel var mycket intressant. Allt är förfinat till det yttersta vilket gör den löjligt lättkörd. Chassit, fjädringen, motorn och inte minst elektroniken har justerats i timtals för att fungera optimalt på en racerbana och för att göra motorcykeln lättkörd. Allt sker med precision och hojen svarar på minsta kommando utan att överreagera .

Kawasaki ZX-10 RR

Pris 203 900
Färgalternativ Svart
Motortyp R4, 4-takt, vätskekyld
Ventilmek 4 vent/cyl, DOHC
Slagvolym 998 cm3
Borrning/slag 76,0/55,0 mm
Kompression 13,0:1
Max effekt 210hk/13 000 rpm
Max vrid 113,5 Nm/11 500 rpm
Bränslesystem Inspr, 4x47 mm spjällhus
Koppling Flerskivig våt
Antal växlar 6
Drivning Kedja
Konstruktion Boxram aluminium
Hjulbas Ingen uppgift
Styrvinkel 25,0 grader
Försprång 107 mm
Fjädring fram USD 43 mm Showa BFF
Fjädring bak Enkeldämpare Showa BFRC
Sadelhöjd Ingen uppgift
Broms fram Två 330 mm skivor, 4-kolvsok
Broms bak 220 mm skiva/2-kolvsok
Hjul fram 120/70 – 17
Hjul bak 190/55 – 17
Vikt Ingen uppgift
Bensintank 17  liter

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!