Bild
Nästa artikel
Versys-X 300 är en helt ny ­adventuremotorcykel för småpengar.

Provkörning: Kawasaki Versys-X 300

Provkörning

Versys-X utmanar våra föreställningar och tar dig längre per krona än någon annan i kategorin.

Test: Adventure; BMW F800, Honda CRF 800, KTM 1050 Adventure, Triumph Tiger 800. Bike.

Artikel ur Bike nr 5-2016, 15 sidor. Digital fil som kan läsas i din smartphone, dator eller läsplatta.  ÅR EFTER ÅR är vårens första test ett evenemang vi ser fram emot. Finns det ett bättre sätt att bli av med det minussaldo i hojåkandet som ackumulerats under vintern än en hel vecka med rapp körning och utvärdering av motorcykelnyheter på programmet? I år startades testsäsongen i början av mars med mellanstora adventurehojar när KTM 1050 Adventure och BMW F 800 GS Adventure fick möta Triumphs fullutrustade Tiger 800 XCa samt Hondas efterlängtade CRF 1000 L Africa Twin. I hopp om att få njuta av bättre väder tänkte vi ursprungligen styra kosan mot Tyskland, men överraskande nog var det Skåne som skulle bjuda på flest plusgrader under testveckan enligt väderleksrapporten. KTM 1050 Adventure  BMW F 800 GS Adventure Tiger 800 XCa HondasCRF 1000 L Africa Twin​ ​ Så snart din betalning är godkänd får du filen för nedladdning på din skärm, du har tillgång till filen i 90 dagar genom ditt konto här på Motorvärlden. Du får även ett mail med ämnesraden "Ladda ned din fil här" där du kan ladda ned din fi  

Jag susar fram längs en mindre landsväg och skymtar en avtagsväg som ser mer eller mindre bortglömd ut. Den är  överväxt och ser inte ut att ha använts av annat än en och annan traktor. Lite hastigt viker jag av från den planerade riktningen och dundrar in på grusvägen. Den lätta ­motorcykeln behöver inte tvingas eller brytas med, den följer snällt med i rörelsen. Jag har ingen aning om vart jag nu är på väg men lika nyfiken som alltid över var jag så småningom kommer dyka upp.

Det här är troligtvis det som fått många att fastna för adventure-segmentet. Frågan är bara om en spenslig 300-kubikare platsar i kategorin? Motorcykeln som jag precis tvingat in på en avstickare är Versys-X 300, Kawasakis försök att öka utbudet av modeller i den minsta A2-klassen. Motorn kommer från bekanta Z300 och Ninja 300 men resten är nytt. Ramen är en smal och stabil stålrörkonstruktion av Backbone-typ, alltså ingen typisk vaggram.

Den liksom dämparna med 130/148 ­millimeter slaglängd har tagits fram för att tåla skjuts, packning och dåliga vägar. Jag testade ­egentligen bara det sistnämnda och är ­positivt överraskad av de trygga egen­skaperna. Sadelhöjden, den flacka ben­vinkeln och det breda samt höga styret gör att du sitter bekvämt.

Versys-X 300 upplevs fullvuxen tills du vrider på gasrullen. Vindrutan är effektiv och det går även fint att stå upp och köra. Men den hårda sadeln är ett tydligt minus i förarmiljön. ­Annars är det mycket som borgar för många mil i sadeln, kanske främst den 17 liter stora tanken och den blyga förbrukningen. Motorn har acceptabelt med ork i ­mellanregistret men det är inte förrän uppåt 10000 varv som det verkligen händer något. Den är därmed inte optimal för den som vill hjälpa till med gasen vid kurvtagning på löst underlag. Lådan är inledningsvis mycket tätt stegad och det blir mycket växlande i ­stadstrafik. ABS-systemet går inte att stänga av vilket är en nackdel på grus. 

Annars passar den snälla framtoningen fint när du vill utforska skogsvägar utan att skrämma svampplockare. Det finns flera praktiska tillbehör till modellen som ­exempelvis hårda packväskor, skyddsbågar och extraljus. Versys-X kommer inte göra dig fartblind men i gengäld kommer den sannolikt att ta dig bra mycket längre per krona än någon annan adventuremodell i de större klasserna. 

Högt och brett styre samt bekväm placering av fotpinnarna ger ­imponerande rymlig körställning.
Samma varvvilliga motor som i Z300 och Ninja 300.
Den som vill kan göra sin Versys-X 300 redo för riktigt krävande äventyr.
Kawasaki Versys-X 300

Pris 56 900 kronor

Garanti 2 års garanti

Serviceintervall Uppgift saknas

Färgalternativ Grön, Svart

Motortyp R2, 4-takt, vätskekyld

Ventilmek 4 vent/cyl, DOHC

Slagvolym296 cm3

Borrning/slag 62/49 mm

Kompression 10,6:1

Max effekt 40 hk / 11 500 rpm

Max vrid 25,7 Nm/10 000 rpm

Bränslesystem Insprutning, 32 mm spjällhus

Koppling Flerskivig våt

Antal växlar 6

Drivning Kedja

Konstruktion Stål

Hjulbas 1 450 mm

Styrvinkel 24,3 grader

Försprång 108 mm

Fjädring fram Teleskop 41 mm

Fjädring bak Enkeldämpare, justb. försp.

Sadelhöjd 845 mm

Broms fram Enkel 290 mm, 2-kolvsok

Broms bak 220 mm, 2-kolvsok

Hjul fram 100/90 – 19 

Hjul bak 130/80 – 17

Vikt 175 kg

Bensintank 17 liter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.