Bild
Nästa artikel

Provkörning: Kawasaki Ninja H2 SX SE

Provkörning

I två fartfyllda dagar fick jag köra Kawasakis nya kompressormatade sporttourer på både väg och bana.

Jag kommer ihåg när jag fick beskåda H2 på den stora EICMA-mässan 2014. Nu står jag framför en stor och smaragdgrön H2 SX SE, en sport-tourer. Ett höghastighetslokomotiv av rang.
Vi är på västkusten i Portugal och fullgasar ut från Lissabon.

SX H2 kommer i två versioner, Standard och SE. Det är den sistnämnda som jag har fått ut nyckel till och det här är den mest rikligt utrustade modellen. Det är en mäktig och exklusiv motorcykel med väl tilltagna packväskor som jag har fått disponera.

Utseendet är rått och fronten utmärker sig som särsklit aggressiv. Positionsljusen påminner utseendemässigt om horn och Kawasakis speciella River Mark finns där.
SE-versionen har fått en helt ny TFT-skärm som visar informationen klart och tydligt. Kawasaki har behållit en stor analog varvräknare som passar bra ihop med den övriga instrumenteringen. Motorcykeln är också utrustad med en dubbelverkande quickshifter som fungerar väl när vi kör längs kusten genom Lissabon på väg mot Setubal.

Körställningen är sportig och det ligger en hel del vikt på armarna och knävinkeln är förhållandevis skarp. Körställningen är mer upprätt än hos ZZR1400 men något mindre upprätt än Z1000 SX.
Motorn är mycket omarbetad jämfört med H2 och den är starkare i låg- och mellanregistret. 200 hästkrafter finns tillgängligt och 210 hk med Kawasakis trycksatta luftburk tar det inte lång tid att uppnå höga hastigheter.

Att kasta sig ut på motorvägen går som en lek och motorcykeln är i sitt esse på de större vägarna, även med cruise control aktiverad. Mängder av kraft, god stabilitet och bra skydd bakom kåpglaset. Jag kan känna små vibrationer i styret men det är också allt.
Ljudet från motorcykeln är lågmält och jag kan därför köra motorcykeln timtals utan att bli trött i öronen.
Ramen är kraftigare förstärkt på H2 SX för att den ska kunna ta passagerare och bagage. Det finns inga hastighetsbegränsningar från tillverkaren vid körning med bagage vilket finns på deras andra SX-modell, Z1000 SX.
Jag märker knappt av att jag har väskorna monterade när körningen blir allt sportigare och när svängarna kommer allt tätare.

Portugal visar sin allra bästa sida med fantastisk havsutsikt ifrån bergstopparna.
Hojen kommer snabbt upp i fart och det börjar bli svårt att tämja de 260 kilona när svängarna kommer väl tätt inpå. Likväl är samspel och smidighet bra med tanke på att det är en stor hoj. Kawasakis egna dynamiska programvara till den 6-axliga IMU:n beräknar motor- och chassi-parametrar genom svängarna från ingång till apex och utgång. Den här tekniken ska se till att du håller dig kvar på vägen om greppet skulle svika. SE-modellen har integrerat kurvljus som består av tre lysen på var sida. De aktiveras gradvis beroende på lutningen. All belysning är LED-baserad.

Dämparen bak är fullt justerbar och tar utan ansträngning bort ojämnheterna på vägen komfortabelt och tillförlitligt. Jag leker också lite med de tre olika Power modes som finns. Systemet är lätthanterligt även under körning. Det finns också tre olika nivåer av traction control. Den hydrauliska kopplingen upplever jag som något trögjobbad men den gör ett bra jobb tillsammans med den exakta växellådan.

Utväxlingen hos Ninja H2 SX är anpassad för att ge en mer angenäm touring-upplevelse.
Jag upplever att sexans växel täcker ett ganska brett register. Sadeln är välstoppad och fungerar bra för mig, detsamma gäller sadelhöjden som ligger på 835 millimeter.
Den första dagen av körning är över för mig och första intrycken är väldigt goda. Kvaliteten på knappar, komponenter och andra delar är det hög klass på.
Jag lämnar det gröna smycket i några timmar.

En ny dag gryr och jag är på väg till Estoril-banan för att få känna närmare på prestandan motorcykeln kan leverera utan väskor monterade.
Dämparna justeras för bankörning och lufttrycket i däcken reduceras.
Instrumenteringen slås enkelt om till Sport mode. Accelerationen från stillastående är grymt effektiv tack vare KLCM, Kawasaki Launch Control Mode och hastigheten är mycket hög när långrakan börjar ta slut.
Det blir även kon-körning och bromstester på banan utöver vanlig bankörning. Det känns bra att hitta rätt spår ur sista svängen, krypa ihop bakom kåpglaset, ge full gas medan quickshiftern får jobba med den kompressormatade motorn. Det är inget annat än ren glädje. Kawasaki har byggt ihop en milslukare av rang som du lätt kör ifrån det mesta med.

2018 var året när högfartstouringen kom tillbaka. 

 

Accelerationen från stillastående är grymt effektiv tack vare Kawasakis Launch Control
En tuff och mäktig motorcykel med modern elektronik.
Kåpglaset är lägre och sportigare på SX Standard medan SX SE har ett högre och mer touringanpassat.
Kawasakis andra överladdade modell i modern tid anpassar tekniken från vanvettiga Ninja H2 till högfartstouring
Under tidigt 80-tal smittade turbotrenden i bilvärlden av sig på motorcykel. Inom bara några år hade varje stor japansk tillverkare en överladdad maskin. Honda CX650 Turbo, Kawasaki GPz750 Turbo, Suzuki XN85 och Yamaha XJ650 Turbo slogs om uppmärksamheten. Kawasaki var bland de sista med en överladdad maskin men tog igen det genom att vara en av de vassare. Tillverkaren hade 650-kubiks turbomodell på ritbordet men när Hondas produktionsklara modell möttes av en del skepsis tänkte de om och satsade på mer pulver. När GPz 750 Turbo lanserades levererade den 112 hästkrafter vid 9 000 varv vilket fick många av konkurrenterna att skämmas.
Impellern som tvångsmatar motorn luft har samma storlek som hos vanliga H2 men justerat antal blad och vinkeln på dessa är även optimerade för en mer touringvänlig effektutveckling.
Med ett antal förändringar har H2-motorn blivit mer effektiv i det typiska bruksområdet för en sporttourer. Snabbare förbränning, jämfört med H2 är motorn omarbetad för bättre touringkrafter och bensinförbrukningen är reducerad. Kompressionen är högre, kolvarna förstärkta och lättare. En diffusor sprider och kyler luften efter kompressorn. Impellern har fått ny form och cylinder, kamaxel och vevaxel är nya tillägg i motorn. Uppgiven förbrukning är samma som hos Z1000SX.
43-millimetersgaffeln har justerbar kompression, retur och förspänning. Tekniken kommer från Kawasakis Supersport-modeller och har anpassats för både komfort och prestanda.
Monobloc-ok med fyra kolvar och bromsskivor med en diameter på 320 millimeter ska sätta stopp för högfartsloket. SX SE har stålomspunna slangar.
Ninja H2 SX har en fackverksram som är helt nyutvecklad. Mindre flex och längre hjulbas ska ge bättre högfartsstabilitet
LED-baserat kurvljus. Tre lampor på var sida.
Analog varvräknare och en helt ny TFT-skärm som är lätt att läsa och tyda.
Kawasaki Ninja H2 SX SE

Pris från 224500 kronor
Importör Kawasaki Motors Europe NV
www.kawasaki.se
Garanti 5 års garanti
Serviceintervall 1 200 mil
Färger Smaragdgrön, karbon
Motor R4, 4-takt, vätskekyld
Ventilmekanism 4 vent/cyl, kompressor
Slagvolym 998 cm3
Borrning/slag 76/55,0 mm
Kompression 11,2:1
Max effekt 200 hk/11 000 rpm
Max vridmoment 137,3 Nm/9 500 rpm
Bränslesystem 4 x 40mm med dubbla spridare
koppling,Våt  flerskivig
Antal växlar 6
Drivning Kedja
Konstruktion Fackverksram
Axelavstånd 1 480 mm
Styrvinkel 24,7 grader
Försprång 103 mm
Fjädring fram USD 43mm, fullt justerbar
Fjädring bak Enkeldämpare, fullt justerbar
Sadelhöjd 835 mm
Bromsar fram Två 320 mm skivor, 4-kolvsok
Bromsar bak 250 mm skiva, 2-kolvsok
Hjul fram 120/70 – 17
Hjul bak 190/55 – 17
Vikt 260 kg
Bensintank 19 liter

 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.