Bild
Nästa artikel

Provkörning : Indian Springfield

Provkörning

Sommar, sol och kurviga vägar på landsbygden eller stabila touringegenskaper?
Med Springfield kan du få både och i samma motorcykel.

När man pratar om amerikanska motorcyklar tänker alla vanligtvis enbart på ett märke. Men om vi tar av oss skygglapparna och breddar våra perspektiv då? Det finns inte många fler  alternativ, men ett givet kommer vi att tänka på och det är Indian – en tillverkare med svenska rötter. Året var 1900 när George M. Hendee och Oscar Hedström startade fabriken. Oscar härstammade från Åkarp utanför Malmö. Indian presenterade en rad med innovativa lösningar på sina motorcyklar vilket ledde till fina försäljningssiffror. Men 1953 upphörde tillverkningen och Indian föll i glömska tills Polaris klev in och satte märket på kartan igen för sex år sedan. Därefter har det hänt mycket.

Vi tar plats i sadeln på Indian Springfield, en ny version skapad på tillverkarens lyxigaste plattform. Direkt lägger vi märke till dess bastanta former. Den här indianen är en stor motorcykel. Till och med vikten som hamnar nästintill 400 kilo. Första tanken är givetvis att den enorma vikten skulle göra motorcykeln svår att starta med från stillastående, eller att häva upp den från stödet. Men Indian har gjort någonting väldigt rätt och så fort du börjar rulla försvinner dess vikt någonstans och till och med krypkörning känns förvånansvärt enkel. Det om någonting hjälper vid stadskörning och med en prislapp på 276 900 kronor är det här inte motorcykel du vill lägga omkull. 

Indianens luftkylda v-twin på 1811 kubik  är ett under av vridstyrka. Motorns vridmoment är markant alldeles från tomgång. Redan vid 2 100 varv når motorn sin vridmomentstopp på 135 newtonmeter. Indianen har en sexväxlad låda, vilket känns onödigt. Med det starka vridmomentet skulle tre växlar räckt gott och väl. Motorn vibrerar knappt alls. Körställningen är avslappnad men det stora kåpglaset orsakar väldigt högt buller och vindbrus i hjälmen, oavsett längd på föraren. Tur är att kåpglaset monteras av på mindre än en minut. Efter att kåpglaset avlägsnats försvinner vindbrusets störande ljud helt. 


Om provkörningen skulle körts helt i torrt väder hade nog Indian Springfield fått idel lovord. Men så blev det inte riktigt. ­Delar av körningen skedde i regn. Vid ­acceleration upp till motorvägsfart med en passagerare bakpå hade Indianen svårt att få ner fästet. Det släppte så plötsligt att jag trodde det var kopplingen som gav upp. Jag blev förvånad och testade på nytt, fast denna gång utan passagerare. Indianen spann fortfarande loss på treans växel med väldigt lite gaspådrag. Till en köpare av modell­en ­rekommenderar vi att genast byta ut bakdäcket. Dunlop America Elite gav upp greppet redan på treans växel vid mjuk ­acceleration i vätan och jag törs inte tänka på vad som skett om jag hade gasat hårdare. 

Mätartavlan på tanken är tydlig och lättavläst
Det stora kåpglaset orsakar väldigt högt buller och vindbrus i hjälmen, oavsett längd på föraren
Packväskorna som rymmer 64 liter ska lätt kunna monteras av.
Springfield är klassisk touring plus fina cruiser-egenskaper
Vindrutan har snabbfästen och är enkel att ta bort om du vill köra utan.
Motorns vridmoment är markant alldeles från tomgång
Den vridstarka motorn på 1,8 liter kallas Thunder Stroke.
Indian Springfield

Pris 276 900  kronor
Importör Polaris Scandivavia
Tel: 063-19 95 60
www.indianmotorcycle.com
Garanti 5 års garanti
Serviceintervall 800  mil
Färgalternativ Grå, Svart, Blå, Röd
Motortyp V2, 4-takt, luft/oljekyld
Ventilmek 4 vent/cyl, OHC
Slagvolym 1 811 cm3
Borrning/slag 101/113,0 mm
Kompression 9,5:1
Max effekt 91 hk/3 000 rpm
Max vrid 135 Nm/2 100 rpm
Bränslesystem Insprutning
Koppling Våt, flerskivig
Antal växlar 6
Drivning Rem
Konstruktion Stålram
Hjulbas 1 730 mm
Styrvinkel 25 grader
Försprång 133 mm
Fjädring fram Teleskop
Fjädring bak Enkeldämpare
Sadelhöjd 660 mm
Broms fram Två 300 mm, 4-kolvsok
Broms bak 300. 2-kolvsok
Hjul fram 130/90 – 16, 3,5 tum
Hjul bak 180/65 – 16, 5,0 tum
Vikt 369 kg
Bensintank 20,8 liter
 

Kommentarer

#1
2018-02-28 16:53

Carl Oscar Hedström, född i Åkarp, Lönneberga socken, Småland 12 mars 1871, död 29 augusti 1960 i Portland, Connecticut, USA, en av motorcykelmärket Indians grundare. Hedström byggde på egen hand märkets första prototyp 1901. Hans talanger som konstruktör gav de tidiga Indian-cyklarna ett rykte om att vara välbyggda och pålitliga, och var en starkt bidragande orsak till att Indian snabbt blev världens mest sålda motorcykel.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.