Bild
Nästa artikel
Husqvarna Vitpilen 701 lever upp när den pressas. Låg vikt och kul design är andra plus.

Provkörning: Husqvarna Vitpilen 701

Provkörning

Designen är karg som ett kalfjäll men första provkörningen av Husqvarna Vitpilen lämnar oss med mestadels varma känslor.

Den ser rå och avskalad ut. Husqvarna Vitpilen liknar inte någon annan motorcykel på marknaden just nu. Jag kan förstå tillverkarens motvilja att kalla den för en caféracer. Begreppet matchar inte riktigt den motorcykel jag nu gör mig redo att köra för första gången. Den säregna tanken och den hårdkokt mattsvarta kutsen skiljs åt av en tun gul linje, Husqvarnas egna accentfärg. Hjulen med sina fem smala ekrar bidrar till den minimalistiska stilen.

Jag tar plats i sadeln och låter den 690-kubik stora enstånkan snurra igång. Händerna greppar ett precis lagom smalt styre i clipon-stil. Styrhalvorna är monterade direkt i den mattsvarta övre styrkronan. Två snabba vridningar på gasrullen fyller luften av skönt bröliga toner. På tomgång är motorn skamligt dämpad och det mest påtagliga ljudet är ett rätt osexigt skrammel. Från gasrullen går ett knippe kablar till ett styrdon som skickar vidare signalerna till ett 50-millimeters spjällhus från Keihin.

In med kopplingen, petar i ettan och pekar framhjulet mot snabbast vägen ut ur stan. Den hydrauliska kopplingen från Magura är trög men ger bra känsla och eliminerar alla behov av justering. Den förblir dock försiktigt testad under körningen eftersom Husqvarna utvecklat en sprillans dubbelverkande quickshifter för Vitpilen 701. Det här är första gången som funktionen parats med KTM-familjens största encylindriga motor. Systemet funkar klanderfritt så länge växlingarna är bestämda. Under fullgasaccelerationer bidrar den även till att skapa härliga avgasknallar, helt klart en stämningshöjare.


Körställningen är sportig men inte extrem. Under längre turer i lågt tempo kan det möjligtvis bli påfrestande för nacke och armar. Det här var dock inget jag fick känna på under den här provkörningen. Målet var istället kurvkarate i bergen utanför Barcelona. Vägarna är torra och temperaturen i alla fall ett par snäpp över tiostrecket. Jag imponeras över den mjuka leveransen av de livliga 75 hästkrafterna och det fina gassvaret från Ride By Wire-systemet. Jag upplever dock att det saknas lite krut i mellanregistret för att ge det där extra stödet ut ur kurvorna. Men det märks av vilken av KTM-familjens modeller som Vitpilen 701 är närmast släkt med. Trots fina ord om livstilsanpassad design och begrepp som ”urban transportation” är det här en hoj som vill pressas. Den växer flera snäpp när motorn får dra mot rödmarkering och 43-millimetersgaffeln och bakdämparen från WP får arbeta under acceleration och inbromsningar. Gaffeln är smidigt justerbar där kompressionen kan ändras med vredet på ena gaffelbenet och returen med vredet på det andra. Den låga vikten är en annan faktor som höjer körglädjen när vägen slår knut på sig själv i härliga hårnålar. Frambromsen bettar bra men den enkla skivan och 4-kolvsoket kräver att du nyper i lite extra med fingrarna.

Jag sitter tryggt i sadeln under acceleration och inbromsningar. Men i kombination med de relativt högt placerade fotpinnarna är det lätt att rör sig på hojen. Innan jag ens rullat en meter med hojen var jag lite skeptisk till just förarmiljön och körställningen men i full fart fungerar den utmärkt. Den speciella tanken ger godkänt stöd. Det förekommer en hel del vibrationer från motorn trots två balansaxlar. Men under den här provkörningen störde vibrationerna aldrig körningen mer än att ge suddiga reflektioner i backspeglarna. Hur det fungerar under längre körning får vi återkomma till när hojen dyker upp på hemmaplan.

Full LED-belysning ger pluspoäng till Husqvarna, tillverkare som betalar extra för att montera LED-blinkers 2018 borde tänka efter en gång till. Instrumenteringen på Vitpilen 701 är dessvärre ett avsteg från det annars avskalade och tydliga formspråket. Den runda digitala displayen är plottrig och skulle så klart varit av TFT-typ som hos de orangea syskonen. Det skulle även höjt hojen ett par extra snäpp om hälften av alla kablar kring motorn trollats bort. De orangea packboxarna i gaffeln är också en detalj som gjorts sig bättre i Huskys gula accentfärg. Små detaljer som gör stor skillnad.

Jag parkerar hojen och njuter av att höra den värmeknäppa medan jag tillgodoser koffeinbegäret. Allt som allt måste det här ändå anses vara en klart godkänd debut i segmentet för Husqvarna. De har byggt en unikt formskön motorcykel som älskar att köras hårt.   
 
Husqvarna Vitpilen 701

Pris från:  98900 kronor
Importör Se lista med handlare på
www.husqvarna-motorcycles.com
Garanti 2 års garanti
Serviceintervall 1 000 mil
Färger Grå/svart 
Motortyp 1-cyl, 4-takt, vätskekyld
Ventilmek 4 vent/cyl, DOHC
Slagvolym 690 cm3
Borrning/slag 105/80 mm
Kompression 12,8:1
Max effekt 75 hk/8 500 rpm
Max vrid 72 Nm/6 750 rpm
Insprutning Elektronisk, 50 mm spjällhus
Koppling Flerskivig våt slirkoppling
Antal växlar 6
Drivning Kedja
Konstruktion Fackverksram stål
Hjulbas 1434 mm
Styrvinkel 25 grader
Försprång 109 mm
Fjädring fram USD 43 mm 
Fjädring bak Enkeldämpare 
Sadelhöjd 830 mm
Broms fram 320 mm 4-kolvsok
Broms bak 240 mm 1-kolvsok
Hjul fram 120/70 – 17
Hjul bak 160/60 – 17
Vikt 157 kg (utan bränsle)
Bensintank 12 liter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.