Bild
Nästa artikel

Provkörning: Harley Davidson Sport Glide

Provkörning

Att kasta en Harley-Davidson genom hårnålarna på väg uppför en vulkan har aldrig känts tryggare.

Harley-Davidson är ett starkt varumärke, men när man pratar köregenskaper går diskussionen ofta till vibrationer, låg bromsprestanda och till och med medelmåttiga köregenskaper. Detta är en grov generalisering och involverar naturligtvis de knuttar som vanligen kör lite annorlunda motorcyklar.
Jag erkänner mina fördomar men den nya Sport Glide som jag nu ger järnet med på Teneriffas krokiga vägar har vänt dessa fördomar upp och ner.

Körningen på de vindlande vägarna tog mig hela vägen upp till vulkanen Teide 3 718 meter över havet. Men redan efter de första kilometerna på motorvägen blev jag förvånad över hur jämt och vibrationsfritt motorcykeln gick.
Vibrationerna som orsakas av motorn har minskat avsevärt och jag såg mycket tydligt den bakomvarande trafiken i backspeglarna. Samma motor ger upphov till mycket starkare vibrationer i övriga modeller, men i Sport Glide ger det nya 2-1 avgassystemet jämnare gång jämfört med de övriga.

Körställningen är bra, höjningen av passagerarsadeln ger bättre stöd i korsryggen och den till standardutrustningen tillhörande kåpan lyfter fartvinden smidigt förbi föraren. Det finns även en större kåpa för 235 euro, vilken säkert kommer att dyka upp hos dem som håller komfort högre än stuk.
Förutom kåpan ingår packväskor som standard. Både kåpan och packväskorna är lätta att ta bort om du vill göra om hojen till en smidigare version.
Montering och borttagning sker enkelt med hjälp av snabbfästen i smidigt utförande.
USB-uttaget är också ett välkommet tillbehör som även gör att mobilen slipper bli strömlös under långresan.
Sport Glide är utrustad med ett nyckellöst system som gör att du ständigt kan hålla koll på vart din nyckel ligger - det vill säga i fickan.
Med en lätt beröring på startknappen vaknar Harleyn till liv – redo att ta dig ut på äventyr.


Vid Tenerifas vulkaniska bergstoppar på Pico Teide och Pico Viejo´s bergsvägar kan jag testa mer intressanta egenskaper hos den svarta besten.
Den nya Milwaukee Eight-motorn, som har ett vridmoment på 145 newtonmeter vid 3 250 varv mullrar på ett typiskt Harley-vis. Just den här modellen säljs endast med 107-motorn som har en slagvolym på 1 745 kubik medan tillverkaren har en bitigare 114-rova att tillgå för andra modeller i nya Softail-familjen.

Vädret är soligt och kurvorna längs bergsvägen är skarpa. Tempot är fortfarande mycket behagligt så det går bra att fokusera på Harleyns touringegenskaper. Jag gillar skarpt den nya sadeln. Den är behaglig att sitta på och baken domnar inte bort. Styret är inte överdrivet brett. Instrumenten är tydliga och reglagen är lätta att använda. Körningen är bekväm.

Efter en paus är det dags att höja tempot och se vad ”Sport” i modellnamnet egentligen syftar på.
Det främre fyrkolvsoket biter utmärkt på den 300 millimeter stora bromsskivan när jag kastar in motorcykeln i en av de otaliga hårnålskurvorna. Bromsarna är inte av sporthojskaliber men med en bestämd hand stannar hojen ganska smidigt. Stabiliteten och förtroendet för hojen under manövern är ändå långt högre än vad jag någonsin upplevt i sadeln på en Harley.
Teneriffas vägar är utmanande där många av kurvorna blir allt skarpare mot slutet. Sport Glide svarar väl mot den utmaningen, precis som jag hoppats på, och jag kan inte annat än le innanför hjälmen.

Harley-Davidson har medvetet gjort chassit styvare vilket ger en fastare körupplevelse. Jag är en ganska tung kille, så jag skruvade förspänningen till det styvaste läget vilket gjorde hojen stadig. Justeringen sker enkelt med en ratt på sidan av hojen. De tidigare modellerna från den stora tillverkaren i väst hade mycket vibrationer och ofta dåliga bromsar, vilket kanske skrämt bort många knuttar från H-D. Men detta är en helt annan hoj. Tillverkaren tror verkligen på produkten vilket de även visar med att ge hojen fem års garanti.

Serpentinsvägskörningen slutar efter en halvtimmes ”tävlande” då vi stannar och samlar ihop gänget. En av killarna kör in till sidan av vägen, vänder sig om och höjer tummen i luften med ett brett leende.
Sport Glide är en underhållande motorcykel med brett användningsområde och trevliga egenskaper som gör den lätt att leva med. Men den har fortfarande en stark Harley-karisma, vilket kanske är det viktigaste av allt för vissa.
 
testar sport-egenskaperna mellan Teneriffas vulkaniska bergstoppar
 Förutom kåpan ingår packväskorna som standard. Bägge är lätta att ta bort om man önskar.
107-motorn är bra men den större 114-motorn skulle göra sig bättre i det här chassit.
Harley Davidson SportGlide

Pris 179 900 kronor
Importör,H-D Benelux & Nordic
www.harley-davidson.com/se
Garanti 5 års garanti
Serviceintervall 800 mil
Färgalternativ Svart, röd, silver
Motortyp V2, 4-takt, luft/olje-kyld
Ventilmek 4 vent/cyl, DOHC
Slagvolym 1 745 cm3
Borrning/slag 100 /111
Kompression 10,0:1
Max effekt Ingen uppgift
Max vrid 145Nm/3250 rpm
Bränslesystem Insprutning
Koppling Flerskivig våt
Antal växlar 6
Drivning Drivrem
Konstruktion Stålram
Hjulbas 2325 mm
Styrvinkel30 grader
Försprång 150 mm
Fjädring fram Inverterad 43 mm
Fjädring bak Enkeldämp, just. förspänning
Sadelhöjd 680 mm
Broms fram 300 mm skiva,4-kolvsok
Broms bak 292 mm skiva, 2-kolvsok
Hjul fram 130/70 -18
Hjul bak 180/70 -16
Vikt 317 kg
Bensintank 18,9  liter
 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.