Bild
Nästa artikel
Ducati Monster 821 är en fin instegshoj in i ­motorcykelvärlden.

Provkörning: Ducati Monster 821

Provkörning

Ett slimmat chassi och låg sadelhöjd i kombination med modern elektronik gör den till het ­kandidat för både erfarna och nyblivna knuttar.   

Bike Guide: Ta körkort

Artikel ur Bike nr 2-2018. 6 sidor. Kan läsas kostnadsfritt av prenumeranter via vår app Bike Sverige   KÖRKORT FRÅN SCRATCH Förverkliga drömmen om motorcykelkörkortet. Vi guidar dig förbi fallgroparna så att kortet snabbt blir ditt.

Utanför hotellentrén blickar tre Monster ilsket mot mig när jag är på väg att checka in. Ledaren klädd i rött omgiven av en pippigul och ett mattsvart syskon. Klassiska färger på en klassisk motorcykel som varit med sedan 1993 då den visades första gången. Nya Monster 821 ser slank och slimmad ut tänker jag när jag åter passerar hojarna efter att ha klarat av incheckningen.

Den senaste uppdateringen skedde 2014 då modellen lämnade 796-motorn för att kliva upp till nuvarnade 821 Testastretta-motorn. I samma veva uppdaterades elektroniken som hämtades från Monster 1200. Med dessa uppdateringar kramade Monster 821 fram 112 hästkrafter vid 9250 varv och gav ett vridmoment på 89 Nm.
 
2018-års modell lämnar några hästkrafter mindre, nämligen 109 men även vridet är något lägre med en topp på 86 Nm. Anledningen är Euro-4-normen. Effektreduceringen är inte något du känner av under körning. 

Övriga uppdateringar som nya Monster 821 ståtar med är en ny TFT-skärm, hämtad från syskonet Panigale, en ny tank från storebror Monster 1200, nya avgasrör, LED-belysning och inte minst en ny slimmad bakdel.

När vi rullar iväg på provkörningen som sker i Italien i trakterna kring Rimini får jag nästan motorstopp direkt. Det är kopplingen som hugger rejält och överraskar mig. Vid nästa rondell sker detta ännu en gång och jag irriterar mig över saken och vänder blicken mot kopplingshandtaget. Spelet i kopplingsgreppet är minimalt men jag ser till min glädje att det är en vanlig kopplingsvajer som sköter reglerandet. Ett antal varvs skruvande på justeringen löser mitt problem. Nu tar kopplingen långt ut istället för nästan inne vid styret, vilket ger mig den rätta känslan för resten av provkörningen. För övrigt erbjuder kopplingen ett visst motstånd vilket känns igen från märkets andra modeller. Likadant är det med växellådan. Växlandet går utmärkt åt bägge hållen men kräver bestämd fot för att lägena mer ska klonka i än att smyga på plats. Det som saknas är quickshifter. Men den som ändå vill utrusta sitt Monster med detta hjälpmedel finner en DQS (dubbelverkande quickshifter) hämtad från Panigale i tillbehörskatalogen. 

Körställningen är avslappnad vilket är till glädje när vi smyger fram i den täta trafiken på de trånga gatorna i Rimini. Reglagen och fotpinnarna sitter väl placerade för att du som förare ska kunna vara fokuserad på körningen istället för att reta dig på trötta underarmar. Sadeln är mjuk med bra stoppning och den ger ett rejält skydd bakåt. Du sitter i hojen och kör vilket känns tryggt. Sadelhöjden går att justera mellan 785 och 810 millimeter, vilket gör cykeln lämplig för kortväxta. Därutöver finns i den tjocka tillbehörskatalogen en ännu lägre sadel som sänker sadelhöjden ytterligare 20 millimeter.

När vi smugit ut ur stan och hamnar ute på landsbygden slås jag av att vägarna är riktgit dåliga. Det är potthål och lagningar precis överallt. Detta märks även i chassit. Fram­gaffeln får problem att svälja alla ojämnheter och det blir en stötig färd. Bakdämparen ­klarar jobbet bättre, även om den också får jobba hårt. Gaffeln saknar justeringsmöjligheter medan bakdämparen erbjuder justering för returdämpning och fjäderförspänning.

På jämnare vägar upplevs inte körningen som störande, istället tänker jag på att de fått till en bra setup för hojens ändamål och tilltänkta kunder.  
Färden rullar vidare och vi passerar vackra byar på löpande band i strålande solsken. Det är svårt att inte trivas när kurvorna ­avlöser varandra och det smidiga lättstyrda chassit lyder minsta vink från föraren. 

Även om motorn inte är ett under av ­effekt så är den välavstämd för en instegshoj som Monster 821. Kraften finns från låga varv genom hela registret, utan någon ­märkbart irriterande dipp någonstans. Det går utmärkt att använda vridet istället för att växla hela tiden längs de kurviga partierna.

Bromsarna sätts på prov vid ett antal tillfällen när gruppen jag färdas tillsammans med ökar tempot och låter kurvorna komma allt snabbare mot oss. De 320 millimeter stora skivorna och Brembos radialok med benämningen M4.32 löser detta galant och med bra känsla – oavsett hur ofta de behöver belastas.

Den nya TFT-skärmen är tydlig och ­informativ. Inte ens bländande solsken ger några större bekymmer då den ska betraktas.

Innehåll och ändringar för traction ­control, ABS, körlägen och kraftläge ­regleras mycket enkelt via knappar på vänstra sidan av styret. Med ett fåtal knapptryckningar når du önskat val, gör din ändring och ­bekräftelse. Detta sker enkelt under färd. Ducati Monster 821 har förfinats ­ytterligare och gjort en bra cykel ännu lite bättre.
 

Chassimåtten är sportiga med bra balans. Sitthöjden är justerbar i två lägen men tillbehörssadeln sänker den 20 mm ytterligare till låga 765 mm.
1993 visades första Monstret, nu är samma gula färg tillbaka.
Digital display med TFT-teknik gäller för nya 821 Monster. Den är tydlig i dagsljus samt mörker, intuitiv och lätthanterad, även under färd.
LED-ljus gäller för positionsljuset i lyktan fram men tekniken används även för blinkers samt bakljus.
Ducati Monster 821

Pris 123 900 kronor
Garanti 2 års garanti
Serviceintervall 1 500 mil, 3000 mil ventiler
Färgalternativ Röd, svart, gul
Motortyp V2, 4-takt, vätskekyld
Ventilmek 4 vent/cyl, DOHC
Slagvolym 821 cm3
Borrning/slag 88/67,5 mm
Kompression 12,8:1
Max effekt 109 hk/9 250 rpm
Max vrid 86 Nm/7 750 rpm
Bränslesystem Inspr Rbw, 53 mm spjällhus
Koppling Flerskivig våt slirfunktion
Antal växlar 6
Drivning Kedja
Konstruktion Fackverksram stål
Hjulbas 1 480 mm
Styrvinkel 24,3 grader
Försprång 93,2 mm
Fjädring fram USD 43 mm, 
Fjädring bak Enkeldämpare, 
Sadelhöjd 785/810 mm
Broms fram Två 320 mm, 4-kolvsok
Broms bak 245 mm, 2-kolvsok
Hjul fram 120/70 –17, 3,5 tum
Hjul bak 180/55 –17, 5,5 tum
Vikt 195 kg 
Bensintank 16,5 liter
 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.