Bild
Nästa artikel
Körställningen är avslappnad men den som är aktiv i sadeln belönas med kul köregenskaper.

Provkörning: Ducati Monster 797

Provkörning

Sedan 24 år tillbaka har Monster varit en av Ducatis viktigaste modeller. 797 är senaste nytillskottet och en sparsmakad men ärlig körmaskin.

Solen håller på att gå ner och ljuset förstärker den röda tonen i klipporna längs med vägen. Jag sitter i sadeln på Ducatis senaste modell i Monster-familjen. Den heter 797 och i den karaktäristiskt röda stålrörsramen jobbar Ducatis välbeprövade Desmodue-spis för fullt. Den luftkylda motorn har sitt ursprung i gamla Monster 796 men moderniserades för Scrambler-modellen innan den hamnade här. Ett milt muller ljuder genom den korta ljuddämparen på högersidan.
 
Tanken ger bra stöd när jag hänger ut lite genom några av de många svepande kurvorna på den här sydfranska vägen. Händerna greppar ett brett styre som placerats närmare föraren än hos Monster 821, körställningen är mer avslappnad. Även fotpinnarnas placering tillför till detta genom att vara lägre. Men det är fortfarande lätt och belönade att vara aktiv i sadeln på Monster 797. Sadelhöjden är 805 millimeter och sadeln lindar sig snyggt runt bakramen hela vägen till bakljuset. Baken har bra stöd mot skjutsdelen av sadeln vid accelerationer. Den här nya medlemmen i Monster-familjen finns som versionerna 797 och 797+, den sistnämnda har fått en avtagbar kåpa till sadeln samt en liten vindavvisare över framljuset.
 
När jag vrider gasrullen
svarar den luftkylda twinnen piggt och strikt analogt via en gammal hederlig gaswire, 80 procent av vridet är placerat under 3 500 varv. Kraften är lättportionerad och växlarna petas i med en fin mekanisk känsla. Kopplingen är lätthanterad, har lagom motstånd och assisteras av Ducatis APTC-lösning som ger lägre motstånd i handtaget och slirfunktion. De fina fyrkolvsoken i monobloc-konstruktion längs ned på USD-gaffeln kommer från Brembo. Vägen är underhållande och jag höjer tempot något. Gaffeln från Kayaba går inte att justera men tills nu har jag inte haft något behov av det.

Det är först när tempot skruvas upp på torr vägbana som den upplevs lite mjuk vid tuffa inbromsningar. Bakdämparen från Sachs har placerats i flack vinkel på vänstersidan, ena ändan fäst i den röda stålramen och den andra i den nya gjutna aluminiumsvingen. Dämparen erbjuder lättåtkomlig justering av förspänningen med det krävs att du har med dig verktyg. Monster 797 bjuder på en helgjuten känsla på alla punkter. Alltifrån känslan i reglagen och växellådan till gassvaret berättar att det här är körmaskin. Det finns inget där utom det nödvändigaste, funktionen har varit premierad framför form.
 

En italiensk påse gott och blandat från nu och då.
Monster-klassiska pjäxspännet är inte bara för syns skull utan funkar faktiskt.
Desmodue är en luftkyld v-twin som fortfarande styrs av en hederlig gammal gaswire. Ducati kallar sina V-motorer för ”L-twin”.
Både ram och sving är helt nyutvecklade för Monster 797. Bakdämparen kommer från Sachs.

Vissa saker känns dock lite snålt, däribland avsaknaden av tankmätare och växelindikator samt att blinkers inte är av LED-typ. Det sistnämnda finns som originaltillbehör som du får betala extra för. 
 
Det var inte bara uppehåll under provkörningen utan det blev även en hel del körning i hällregn. Allteftersom att vattennivån i stövlarna ökade krävdes det mindre ansträngningar för att hamna i trubbel. Regnvattnet som porlade utmed bergssidorna förde med sig grenar och grus ut på vägen. De gjutna 17-tumsfälgarna var skodda med Diablo Rosso II-däck från Pirelli som höll i bra men de trivdes inte optimalt i regnet. 
 
När greppet försvann för framhjulet var jag nu istället tacksam över den lite mjukare gaffeln som förvarnade om vad som var på gång i god tid och tillät mig att hämta hem spåret igen innan dikeskanten var nådd. Hjulbasen är korta 1 435 millimeter och styrvinklen 24 grader, det här är en relativt reaktionssnabb motorcykel. Jag spenderade större delen av körning på småvägar som passade både motor och chassi väl, vid längre transporter på större vägar skulle lite mera än de 75 hästkrafterna dock inte sitta fel. Vid två tillfällen under de blötare etapperna tappade motorn helt gassvaret under acceleration, det kändes som misständning. 
–  Det är ett förserieproblem som kommer rättas till innan produktion. Det handlar om misständning som i vissa fall sker vid cirka 2 000 varv under acceleration vid svalare temperatur som nu, förklarar Eugenio Gherard när jag frågar om detta senare. Han är projektansvarig för Monster 797 och verkade inte särskilt oroad.
 
Det skulle kunna ses som en nackdel att en annars nybörjarvänlig modell som Monster 797 inte har traction control. Men med ett så pass välbyggt chassi och fina bromsar har en eventuell nybörjare de bästa förutsättningarna att lära sig att hantera bakhjulssläpp på de det gamla goda viset.

Ducati Monster 797

Pris 90 900 kronor
Serviceintervall 1 2 00 mil
Färgalternativ Röd, Vit, Svart
Motortyp V2, 4-takt, luftkyld
Ventilmek 4 vent/cyl, SOHC
Slagvolym 803 cm3
Borrning/slag 88/66 mm
Kompression 11,0:1
Max effekt 75 hk/8 250 rpm
Max vrid 68,9 Nm/5 750 rpm
Bränslesystem Insprutning, 50 mm spjällhus
Koppling Våt, Flerskivig
Antal växlar 6
Drivning Kedja
Konstruktion Stål
Hjulbas 1 435 mm
Styrvinkel 24 grader
Försprång 90 mm
Fjädring fram USD 43 mm
Fjädring bak Enkeldämpare försp.
Sadelhöjd 805 mm 
Broms fram Två 320 mm, 4-kolvsok
Broms bak 245 mm, 1-kolvsok 
Hjul fram 120/70 – 17, 3,5 tum
Hjul bak 180/55 – 17, 5,5 tum
Vikt 193 kg
Bensintank 16,5 liter

Långlivad L-twin

Denna singelkamsbestyckade och luftkylda fyrventilsmotor från Ducati går under namnet Desmodue. Grundkonstruktionen kan fortfarande tydligt spåras tillbaka till Monster 696 från 2008, som via den lite senare 796:an hittade sin väg till moderna retromodellen Scrambler för tre år sedan. Därifrån har slagvolymen landat på 803 kubik och motorn är nu klassad att klara de tuffare utsläppskraven inom Euro 4.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.