Bild
Nästa artikel

Provkörning: BMW R1250GS

Provkörning

BMW R1250 GS inför ny motorteknik och gör den klassiska boxerhojen till en ulv i fårakläder på riktigt. Vi provkör nyheten och avslöjar om systemet fungerar i verkligheten, eller om det bara är ett PR-trick.

Kvicksilvret visar 32 grader och svetten lackar i pannan, inte bara på grund av värmen. Vi har just kört första etappen längs en torrlagd flodfåra och kryssat fram mellan stora stenbumlingar och djupa gropar med nya BMW R 1250 GS mellan benen. Jag vill inte säga att hojen gjort mig nervöst svettig med sin vikt på närmare  270 kilo i körbart skick, eftersom den är fantastiskt välbalanserad och lättmanövrerad även i dessa förhållanden, men vikten gör ändå sitt till när det ska gasas, bromsas och svängas oavbrutet. Efter en kort paus med mängder av vatten att dricka och en Snickers som snabb energikick är det snart dags att gasa vidare i terrängen.

Dagens provkörning består av två delmoment; körning utanför det asfalterade vägnätet i sadeln på R1250 GS HP och körning längs slingrande asfaltsvägar i sadeln på vanliga GS. Den ena turen med grovnabbade däck och sadelhöjd på 900 millimeter där du mestadels står upp och kör och den andra delen av turen handlar om att sitta bakom styret i den sköna sadeln som mäter 850 millimeter upp från marken.

Dammet yr omkring mig och hänger länge kvar i luften då den svalkande brisen lyser med sin frånvaro. Det är bara att tugga i sig gruset och gnugga ögonen fria från damm så snart tillfälle ges. Körningen är aktiv och hojen trivs i miljön. Den långa fjädringsvägen (190 millimeter fram och 200 bak) filtrerar bort de flesta av groparna och ojämnheterna. Hojen känns välbalanserad och körning ståendes fungerar utmärkt för mig med mina 175 centimeter. Både tank och sadeln ger mig bra stöd när jag manövrerar fram längs stigarna och styret sitter precis där jag vill ha det.


Reglagen är lättmanövrerade och den lättarbetade kopplingen är i harmoni med växellådan, som i sig inte behöver användas flitigt eftersom kraft finns i överflöd nästan från tomgångsvarv och vidare ända upp till rödmarkering.

Utrustningsnivån är hög redan från början för nya R1250 GS-modellerna. Full LED-belysning, ASC (antispinnsystem), HSC (Hill Start Control) och den stora 6,5-tums TFT-skärmen som infördes till 2018 som extra tillval. Men naturligtvis finns en uppsjö av extra tillbehör att kryssa i vid köp av ny hoj för den som önskar. Ett paket som med stor sannolikhet kommer att kryssas i är Riding Modes Pro som utökar de två körlägena med ytterligare två; Dynamic Pro och Enduro Pro. Därutöver ingår DTC (Dynamic Traction Control), ABS Pro, Hill Start Control Pro och Dynamic Brake Assistant i samma paket.

Den fina och välfungerande fjädringen ESA heter numera Dynamic ESA ”Next Generation”  och har fått en finess som automatiskt känner av lastförhållandet på hojen och justerar sig därefter. Det betyder att fjädringssystemet känner av om du kör solo, med passagerare och med packning. Du behöver inte gå in i menyerna på egen hand och leta fram symboler för ensam gubbe, två personer och så vidare varje gång du ändrar körförhållandet. Det sköts automatiskt. Väldigt smidigt och praktiskt. Fortfarande är det dock du som bestämmer vilken inställning du vill ha på dämpningen genom att välja följsamt bekväm (Street) eller aktivt sportig (Dynamic).

Den största nyheten är den nya motorn med tekniken BMW Shift Cam, ett avancerat system som blixtsnabbt växlar mellan två olika kamprofiler beroende på körstil och gasrespons. Kamprofilen för ena läget ger en mjuk lugn gång medan den andra kamprofilen är betydligt vassare för mer pulver och kraft. Systemet arbetar på osannolika fem millisekunder och skickar puls till det ena eller andra stiftet i en kulissrulle som då åker upp i ett spår och flyttar kamsystemet mellan de olika kamprofilerna. Jag lovar att varenda journalist på plats gjorde allt de kunde för att se om de lyckades känna eller höra när systemet växlade mellan lägena. Det var nästan komiskt att se följet på väg ut från hotellet, i vanliga fall på ett följsamt led men nu som ett ryckigt dragspel. Alla gasade, bromsade och gasade igen för att se om detta kunde vara märkbart. Det är det inte! Systemet arbetar så snabbt att du inte har en chans att hinna märka av när den mjuka fina gången går över i ett vassare och starkare drag.

Motorn känns mycket starkare än siffrorna på pappret visar. Tidigare modeller har inte varit direkt slöa men du har ändå märkt av att det ibland saknas lite kraft då någon österrikisk konkurrent uppviglat vid något trafikljus. Med 1250-motorn och inte minst BMW Shift Cam-systemets hjälp kan många ägare till orange hojar bli förvånade framöver när den typiske GS-föraren inte bara lyfter framhjulet på första växeln utan med enkelhet även nästkommande. Vridet är kraftfullt men fortfarande väldigt lättyglat och väljer du att ha en mild gasnäve förvånas du över hur beskedligt och följsamt ekipaget följer dina kommandon.

Efter en hel dags körning på trevliga landsvägar och inte minst ute i terrängen kan jag konstatera att gubbhojen GS är en ulv i fårakläder. De gasglada och bakhjulsbenägna  äventyrsåkare som tidigare bara blickat på de orange hojarna i saluhallarna har fler hojar att titta på framöver när de vill ha aktiv körning. En yngre målgrupp kan leta sig in och bli GS-gubbar och köra boxer. Våga prova och jag lovar att du kommer bli överraskad.   

 

BMW R1250 GS Rallye är lätthanterlig trot sin storlek.
BMW R1250 GS Rallye är lätthanterlig trot sin storlek.
6,5 tum stor TFT-skärm ger bra överblick och är vilsam för ögonen med den svarta bakgrunden.
Den nya 1254-kubikaren med Shift Cam-funktion är en fröjd att använda och stark som en oxe.
BMW R1250GS

Pris från 167 895 kronor

Importör BMW Sverige AB

Tel: 08 - 470 60 00
www.bmw-motorrad.se

Garanti 3 års garanti

Serviceintervall Ingen uppgift

Färgalternativ Vitblå, Svart , grå

Motortyp B2, 4-takt, vätskekyld

Ventilmek 4 vent/cyl

Slagvolym 1254 cm3

Borrning/slag 102,5/76,0 mm

Kompression 12,5:1

Max effekt 136 hk/7750 rpm

Max vrid 143 Nm/6250 rpm

Bränslesystem Insprutning, 52 mm spjäll

Koppling Flerskivig våt, slirkopp.

Antal växlar 6

Drivning Kardan

Konstruktion Fackverk Stålram

Hjulbas 1 525 mm

Styrvinkel 27,1grader

Försprång 109 mm

Fjädring fram Telelever, semiaktiv

Fjädring bak Paralever, semiaktiv

Sadelhöjd 850/870 (900)  mm

Broms fram Dubbla 305 mm

Broms bak Enkel 276 mm

Hjul fram 120/70 – 19 tum, 3,0-tum

Hjul bak 170/60 – 17 tum, 4,5-tum

Vikt 249 kg

Bensintank 20 liter

Kommentarer

#1
2018-12-12 17:24

Alltså... Skälet till att jag slutade köpa bike för 10 år sedan är följande:
Man är så undergiven sina betalande annonsörer (läs: De stora tillverkarna) att testerna är snudd på komiska.

De må vara att 1250 GS/GSA är en hoj jag faktiskt skulle kunna köpa, men bara om jag redan äger en 1290 SAR. Att ens påstå att den är ett reellt substitut för ”The Orange Coolaid” syftar ENDAST till att ge gubbar som kör GS lite ammunition vid afterbajken, för ge er ut på en dålig väg & ät smällarna som framgaffeln misshandlar er med i 8h eller slanga längre än 50 m & ni måste i princip vara av extremt dugligt hojåkarmaterial för att kompensera bort rotationskraften som motorarrangemanget medför så kommer ni till insikt. Eller mellan 2 stenar när ni ska passera en bom och 250+ Kg måste LYFTAS för att hojen är för fet om magen ;-)

Dock, om ambitionen endast är att kasa mil efter mil på ”större väg” så kan en GS/GSA t.o.m. vara ett bättre val, iaf om ni är 2 på hojen, men föredrar du ”enkelt & komfortabelt” & oftast kör ensam; köp en Affe...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.