KTM Freeride E-XC – ljudlös skogsmaskin

Den elektriska enduron som presenterades år 2014 har nu till sin andra generation fått flertalet uppdateringar. Nyheterna är många men så klart har det skett mycket just på den elektriska sidan.  
Litiumjonbatteriets kapacitet har vuxit med 50 procent till 3,9 kilowattimmar och motorns maxeffekt är nu18 kilowatt och den har ett maffigt vridmoment på 42 newtonmeter. Den effekt som räknas när det gäller körkortsbehörighet är den genomsnittliga och ser vi till den har Freeriden A1-godkända nio kilowatt.

Nytt är också att Freeride E-XC laddar batteriet vid motorbroms. Denna funktion fungerar dock endast i Economy-läge. Tillverkaren utlovar en körtid på upp till 1,5 timmar mellan laddningarna vilket borde räcka både fram och tillbaka till plugget för många men även för en hel del skogsutforskande.
           
Under provkörningen tickade timräknaren mot 70 minuters körtid med varierande körning. Körningen bestod av både snabbare etapper med hårdare körning och bitvis lite trixigare partier, samt en hel del lek och bus. Efter körningen lyste fortfarande en av tre gröna batteristaplar. Enligt tillverkaren laddas batteriet fullt på cirka 110 minuter. Även ram och chassi har fått rejäla uppdateringar. Försprånget har blivit flackare vilket  medfört att hojen blivit mindre orolig. Framtill sitter numera WP:s 43-millimeters Xplor-gaffel med 250-millimeters fjädringsväg. Framgaffeln är fullt justerbar, i vänstra gaffelbenet finns kompressionsjusteringen och returen sitter i det högra benet. Baktill finns en WP PDS Xplor-stötdämpare som också är fullt justerbar. Utöver returdämpningens justering finns även justeringar för både högfarts- och lågfarts- kompression.

Freeride E-XC har en sadelhöjd på 910 millimeter. Att gränsla modellen sker lite lättare än när du ska på en fullstor endurocykel, jag upplever ändå inte att Freeriden känns för låg. Om du däremot önskar sig ännu lägre sadelhöjd finns en 25-millimeters sänkningssats i KTM:s tillbehörssortiment.
Även fast det här är en elektrisk motorcykel har den vad som ser ut som ett kopplingsgrepp på vänstersidan av styret.

Någon koppling behövs inte för att komma igång, men istället har man valt att placera bakbromsen på kopplingshandtagets ordinarie plats. Någon vanlig fotbroms finns inte. Det är lite ovant i början men efter en kortare provtur hade jag vant mig. Uppe vid styret sitter samma instrumentering som man hittar på de vanliga enduromodellerna från KTM. Även på andra sidan av styret, på ”tanken” har KTM placerat en mätartavla. På den ser du tydligt vilket körläge som valts samt även batteristatusen.

Tre körlägen finns att välja mellan: Economy, Enduro och Cross. Den sistnämnde är den aggressivaste och är det som ger full effekt. Att starta med cykeln skulle inte kunna vara enklare. Slå på strömmen och tryck på startknappen, därefter är Freeriden E-XC körklar. Och då det inte finns någon koppling är det bara att vrida på gasrullen för att komma igång.
           
Körningen
var extremt underhållande. Provkörningssträckan bestod av tekniska endurostigar och grusvägar. Den elektriska maskinen var busig på alla sträckor som kördes. Att gasa av sig med den här motorcykeln i de finska skogarna kring Vierumäki var bara underhållande. Lätthanterliga endurocyklar som dessa är en underskattad källa till stor körglädje.

När Cross-läget är valt är hojen pigg och kommer raskt upp i hastighet när du vrider om gasrullen. Känslan med hojen känns overklig på nått sätt när du håller tempo mellan träden i endurospåren. De enda ljuden som hörs är rasslet från kedjan och det låga vinandet från motorn. Om du någon gång skulle förirra sig in på förbjuden mark, har nog Freeride E-XC en väldigt låg irritationsfaktor med tanke på buller i alla fall. Som känt med elmotorer levererar de maximalt vridmoment direkt från start, vilket gör att hojen känns mer effektfull och piggare än vad siffrorna på pappret säger.

I jämförelse med vanliga endurocyklar är underhållet på en Freeride E-XC minimalt. Eftersom modellen dessutom är så pass lättkörd blir tröskeln för en nybörjare låg. En perfekt maskin att börja med för dig som tänker på enklare enduro för motionens skull.  

 

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser

%d bloggare gillar detta: