Bild
Nästa artikel
KTM 390 Duke stressar gärna betydligt större maskiner när det börjar svänga.

Direktrapport: KTM 390 Duke

Provkörning

Andreas Jennersjö är imponerad över utrustningen och vuxenpoängen hos KTM:s instegsmaskiner. Här är en rapport från provkörningen av nya KTM 390 Duke i Turin.

Hej Andreas, hur är läget?
– Det är bra. Jag har precis spenderat en dag med att snirkla mig genom italiensk stadstrafik men belönades till sist med riktigt fina alpvägar.

Vilken hoj har du varit och kört?
– Jag har kör KTM:s minsta Duke-modeller, 125:an och 390:in. Det är två modeller som den österrikiska tillverkaren satsar helhjärtat på. Gott om utrustning och finare komponenter ska locka in unga motorcyklister som KTM hoppas ska stanna med dem livet ut.

Kolfiberklädd ljuddämpare från Akrapovic ser snyggt ut och ger helrätt "Braaap-ljud".

Kan du säga något kort om hojarna innan vi får läsa själva provkörningen i tidningen?
– Ja, de är båda givetvis lätthanterliga i stadstrafiken på grund av sin smidiga storlek. Men 390:in imponerar med sina landsvägsegenskaper och motorn drar faktiskt riktigt fint i slutet av registret. Som nämn har österrikarna inte sparat på krutet när det gäller utrustning, här finns stor TFT-skärm, LED-ljus runt om, Bluetooth-funktioner och rejält med så kallade ”Powerparts”.
 
Alla körintryck och hur all utrustning faktiskt fungerade kommer så klart kunna läsas i ett kommande nummer av Bike, håll utkik i tidningshyllorna! Prenumeranter får tidningen först och till bäst pris. Börja prenumerera genom att klicka här.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.