Bild
Nästa artikel
Tobias har kört den senaste versionen av Aprilias testvinnare Tuono V4 1100.

Direktrapport: Aprilia Tuono V4 1100 Factory

Provkörning

Tobias är nere i norra Italien för att provköra den senaste versionen av Aprilia Tuono V4 1100  Factory, modellen som tagit hem titeln i Bikes streetfightertest åtskilliga gånger.

 

Hur är läget Tobias, har du fått lite vårkänslor i Italien?
– Absolut, när jag landade i Venedig var det 20 grader varmt. Tyvärr höll inte vädret i sig när vi drog norrut mot staden Trento. Delar av provkörningen kördes i regn och några plusgrader men lyckligtvis fick vi även några mil med torr och varm asfalt.
 
Vad är det som uppdaterats på hojen?

– Motorn klarar numera kraven för Euro4 och den har bland annat fått ny TFT-instrumentering i färg, nya knappar och joystick för menyhantering, ny Ride By Wire samt nya fjädringskomponenter från Öhlins.

Vilka är dina första intryck?
 – Den gamla modellen, som jag kört under hela 2016, erbjöd otroligt mycket körglädje och Aprilia har inte ändrat målsättningen för 2017-års modell. Den busiga körbarheten tillsammans med det härliga ljudet finns fortfarande kvar men det finns även några saker som jag inte kommer överens med. Alla mina intryck kan du läsa i Bike #6.17 som kommer ut i butik den 16 maj.

Prenumeranter kommer även få den i digital form några veckor tidigare i Bike-Appen. Börja prenumerera genom att klicka här.