Senaste aktivitet

"von-Klotenhjelm" har kommenterat på "Burnout i swimmingpool"1 timme 27 minuter sedan

Primära flikar

Yamaha XJ6 Diversion F ABS

MC-test

Yamaha XJ6 hittar hem med kläderna på. Diversion F med helkåpa ger det mindre så mycket mera.

Att Yamaha XJ6 är en bra motorcykel blev jag varse redan förra året då jag fick provköra den kåplösa modellen. Den var smidig, lättkörd och hade få svagheter.

Till i år presenterade tillverkaren modellen med tillägget Diversion F, den enda nyheten var att helkåpa tillkommit och att vikten ökat med 12 kilo. Spontant slår du inte klackarna i taket och släpper iväg champagnekorkarna, det är snarare som att kika på hushållsost i matbutiken. Osexigt, men en bra vardagskompromiss.

 

Den fyrcylindriga motorn arbetar med ett surrande lugn, gången är väldigt mjuk och du kan segdra från krypfarter på högsta växeln. Insprutningen är välavstämd och effektregistret är på typiskt radfyravis något toppigt. Vill du köra aktiv får du finna dig i att växla och hålla varvtalet uppe. Vid mer socialt anpassad körning räcker mellanregistret till. Växellådan fungerar utan knussel och kopplingen är lättarbetad.

Allt är riktigt bra tills du når motorvägshastigheter där utväxlingen, åtminstone för sexan, känns allt för kort. Motorn varvar för mycket och högfrekventa vibrationer letar sig ner i fotpinnarna.

I Sverige kommer modellen med ABS som standard. Bromsarna är lättdoserade och ABS-systemet arbetar effektivt, framhjulet »kippar« mot asfalten och ligger precis på gränsen till att låsa. Bromsverkan är godkänd, men större bromsskivor och vassare bromsok hade inte skadat.

Den nya helkåpan ger ett halvdant vindskydd om du är längre, då vinden träffar bröstet, en kortare förare får bara vinddrag runt axlarna och huvudet. Körställningen är upprätt och avslappnad.

 

Yamaha har gjort ett riktigt bra arbete med chassit som är lätthanterligt och stadigt även i högre farter. Teleskopgaffeln och bakfjädringen arbetar i harmoni och ger bra komfort utan att kännas för mjuka vid mer aktiv körning. Att helkåpa tillkommit och vikten ökat skulle kunnat ställa till det, men smidigheten och känslan av en lågt centraliserad tyngdpunkt finns kvar.

Att XJ6 är en bra motorcykel kvarstår, men den är ännu bättre med helkåpa.

 

Plus
Smidig och lättkörd. Helkåpa gör att användningsområdena blir fler. Ett bra val för nybörjaren. Få svagheter.

Minus
Lågfrekventa vibrationer i fotpinnarna i motorvägsfart. Skulle behöva högre utväxling för touring.

 

Publicerad i Bike nummer 8 2010.
Text: Oscar Algott
Foto: Tobias Petersson

Tekniska data

Motortyp: R4, 4-takt, DOHC, 4 vent/cyl, vattenkyld
Slagvolym: 600 cm³
Effekt: 78 hk/10 000 rpm
Vridmoment: 59,7 Nm/8 500 rpm
Sadelhöjd: 785 mm
Tankvolym: 17 liter
Vikt: 222 kg (fulltankad)
Toppfart: 200 km/h
Pris: 90 900 kronor
 

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera