Bild
Nästa artikel
MT-07 är byggd för att enkelt gå upp på bakhjulet.

Yamaha MT-07

Provkörning

Vad kan du förvänta dig för 60 000 kronor? Yamaha visar att billigt kan vara bra.

MT-07 är en helt ny motorcykel som ska utmana i mellan­klassen. En klass med stenhård konkurr­ens där Yamaha tar ett steg i en ny riktning. Med en twin på 689 kubik, avskalad design och lågt pris hoppas den japanska tillverkaren kunna konkurrera med ­motorcyklar som Honda CB 650 F,  Kawasaki ER-6n och KTM 690 Duke. 

Den tvärställda radtvåan känns starkare än sina 75 hästkrafter tack vare gott om vrid tidigt i registret. Vid 4 000 varv kommer motorn till liv och kort därefter nås maximalt vridmoment. Det underliggande avgas­systemet med en stor katalysator håller dock ljudnivån låg. 

Till skillnad från storebror MT-09 har inte MT-07 ride-by-wire. MT-09 har fått kritik för ryckig insprutning och den på MT-07 är bättre men något ryckig vid gas­påslag vilket försämrar hanterbarheten i lägre hastigheter. Våtkopplingen är lättdoserad och den sexstegade växellådan fungerar väl med både sin utväxling och funktion.

Rörramen av stål använder motorn som bärande del vilket hjälper till att minska vikten. Yamaha har valt en kort sving, vilket i kombination med vridstark motor ger en motorcykel som är väldigt benägen att skicka upp framhjulet i luften. Den korta hjulbasen ­bidrar också till att göra MT-07 lättsvängd.

Bromskraften fram står dubbla fyrkolvs­ok för och bettet om skivorna är bra. ABS är standard och går inte att stänga av. Den konventionella framgaffeln och enkeldämp­aren bak är väldigt mjuka. Det är bekvämt i stadsmiljö men begränsar vid aktiv körning. Den enda justeringsmöjlighet som finns är förspänning bak.

 

Den 182 kilo lätta motorcykeln har ett brett ­styre som ger mig god kontroll. Vändradien är snäv och MT-07 är, bortsett från det ryckiga påslaget, lätthanterlig. Jag sitter upprätt med lätt lutning framåt i en sadel som är åt det hårdare hållet, träsmak kommer tidigt in i ­leken. Den låga sadelhöjden på 805 milli­meter underlättar för kortare förare. Trots mina 190 centimeter känns inte benen inträngda även fast det är en liten motorcykel.

MT-07 har alltså stadskörning och smala landsvägar som hemmaplan. Motorväg är inget problem, men vindskydd saknas. I tillbehörskatalogen finns två vindrutor att välja på för den som söker bättre skydd.

Instrumenteringen består av en digital skärm centrerad ovanför styret. En Eco-symbol ­börjar lysa vid miljövänlig körning. Reglagen är i stil med MT-09, det vill säga små till ­storleken men utan att hämma funktionen. 

Finishen känns genomgående bra. Det är visserligen en del plast och element som bara är för syns skull, men finishen är högre än vad jag förväntade mig från en ­motorcykel med en så pass låg prislapp.

Yamaha har gått tillbaka till vad en motorcykel i grunden är, här finns inget överflöd. Nybörjare kommer kunna utvecklas med den samtidigt som även erfarna motorcyklister med fördel ser MT-07 som ett vardagsalternativ. Enligt Thomas Lindh på Yamaha Scandinavia är det dock inte klart när A2-versionen når Sverige eller vad priset blir.  

Titelfighten om årets mellanvikt­are ­kommer bli tuff. I Bike #10.14 ­kommer  du kunna läsa vårt ­mellanklasstest.

Plus: Motorn. Priset. Lättkörd och busig.
Minus: Insprutningen lämnar utrymme för förbättring.

Publicerad i Bike nummer 7 2014.
Text: Jonathan Balsvik
Foto: Oscar Algott

Tekniska data

Pris    60 900 kronor
Importör    Yamaha Scandinavia 
Tel: 08-683 84 00
www.yamaha-motor.se
Garanti    5 års garanti
Serviceintervall    1 000 mil
Färgalternativ    Röd, vit, blå/svart, svart
Motortyp    R2, 4-takt, vätskekyld
Ventilmek    4 vent/cyl, DOHC
Slagvolym    689 cm3
Borrning/slag    80/68,6 mm
Kompression    11,5:1
Max effekt    75 hk/9 000 rpm
Max vrid    68 Nm/6 500 rpm
Insprutning    38 mm spjällhus
Koppling    Flerskivig våt
Antal växlar    6
Drivning    Kedja
Konstruktion    Rörram av stål
Hjulbas    1 400 mm
Styrvinkel    24 grader
Försprång    90 mm
Fjädring fram    Teleskopgaffel 41 mm
Fjädring bak    Enkeldämpare
Sadelhöjd    805 mm
Broms fram    Två 282 mm, 4-kolvsok
Broms bak    245 mm, enkolvsok
Hjul fram    120/70-ZR17
Hjul bak    180/55-ZR17
Vikt    182 kg
Bensintank    14 liter

Masters of Torque

Yamaha satsar hårt på MT-familjen och ”The Dark Side of Japan”. Konceptet är enkelt – avskalade motorcyklar med roliga motorer som levererar mycket vridmoment. MT-09 var först ut och presenterades i slutet av förra året, tätt följd av MT-07 och nu senast MT-125. MT-07 är Yamahas kandidat i mellanklassen och kommer att finnas i A2-utförande. 

Kommentarer

#1
2014-08-30 21:56

Detta blev min första cykel. Fantastiskt rolig och lättkörd, prisvärd och snygg! Upplever dock att den är lite ryckig på lägre farter pga av insprutet. Rekommenderas starkt!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.