Senaste aktivitet

"Taarzaahn" har kommenterat på "Företag säger sig revolutionera wankelmotorn"44 minuter 21 sekunder sedan

Triumph Speed Triple

MC-test

Nya Speed Triple bjuder inte bara på nya kläder, utan också uppdaterat chassi och motor. En hoj byggd för bus!

När det gäller utbudet bland motorcyklar är det ganska många som ser likadana ut. Det finns en form av likriktning som åtminstone Triumph Speed Triple ser till att gå emot. Här är det slätstrukna borta och bara det raspiga morrande motorljudet gör att hojen närmast liknar en ilsken pitbullterrier som rycker i kopplet.

Och efter att jag studerat den udda designen, det avhuggna bakpartiet och de dubbla ljuddämparna, så är körningen ungefär som att få ett bett av samma pitbull. Jag ger gas och bakhjulet spinner loss på den kalla asfalten. Men så snart värmen stigit något så är det istället framhjulet som sticker till väders på de första två växlarna.

Visst, det här är en hoj som Nollvisionen hatar, en motorcykel gjord inte bara för att se ball ut utanför caféet, den är också byggd för att lätt gasa om bilar på bakhjulet på tvåans växel. Claes Tingvall kommer sätta kaffet i halsen...

Nu kommer mejllådan fyllas av läsares brev som tycker att det här uppmanar till ett pubertalt beteende i trafiken. Men det är precis vad den här hojen uppmanar till med hela sitt väsen och uppenbarelse.

Det ord som dyker upp först i hjärnan är ”Brutal”. Och det visas på näthinnan i stora neonbokstäver.

Bromsarna är suveräna och ger bra, om än med något träig känsla, effekt för att stanna snabbt. Eller som i det här fallet, öva på stoppies på en öde raksträcka i ditt närmsta industriområde.

Chassigeometrin är i det närmsta oförändrad men hojen är ändå i jämförelse med föregångaren betydligt mer inbjudande på kurviga vägar. Hjulbasen är obetydligt kortare, utan istället handlar förvandlingen troligtvis främst om att bakfälgen är en halv tum smalare, nu 5,5 tum, och att bakdäcket är av 180-bredd istället för 190.

 

Motorn är utvändigt mer eller mindre densamma. Den största skillnaden är att den har fått längre slag och därigenom större slagvolym. Vilket ger såväl högre toppeffekt men framförallt ett högre vridmoment och en mer linjär effektkurva. Något alla som vill lära sig köra på ett hjul är oändligt tacksamma för.

En stor förändring är också att insprutningssystemet är ändrat från Sygem till Keihin, vilket är en klar förbättring. Samtidigt så är det långt ifrån perfekt. Fortfarande finns det ett glapp precis när du går på gasen, vilket skapar ett transmissionsglapp. Ett problem som blir mest tydligt i låg fart. Kort sagt inte en hoj som är en dröm att köra i tät stadstrafik.

Den upprätta körställningen passar däremot som hand i handsken i stan, det ger en bra överblick och ger inte samma ”jag vill steloperera mina handleder”-känsla som en sporthoj förmedlar till sin förare i samma miljö. Backspeglarna däremot verkar mest sitta där för syns skull. Det är snyggt att de sitter tätt, men varje gång du vill försöka kolla om det är en polisbil bakom eller bara en vit Volvo V70 med takbox så får du vackert fälla in armbågarna.

När det gäller platsen för passageraren så menar Triumph att det bara skiljer 1,5 centimeter mellan denna och föregångarens utrymme. Att den känns rumphuggen kommer mer av att bakpartiet slutar direkt bakom sadeln. Skulle du vilja förändra bakpartiet sitter skylthållaren bara med två skruvar...

Hastighetsmätaren och varvräknaren är en ny enhet. Stor vit tavla för analog visning av varvtalet och till vänster en färddator för bland annat klocka, körtid, ytterligare en trippmätare, snittfart och så den intressanta funktionen för toppfart. En funktion som du får hoppas att varken flickvän eller poliskonstaplarna Kling och Klang lär sig utnyttja.

Hastighet verkar Triumph tycka är av underordnad vikt då den visas i ett mindre fönster i varvräknaren tillsammans med trippmätaren...

På det hela taget är Speed Triple en riktigt rolig motorcykel. Ingen kan påstå att den är speciellt vettig eller praktisk, det är en motorcykel för dig som vill ha roligt.

 

Plus:
Brutal utstrålning och en motor som med kraftigt vrid gärna lyfter framhjulet till väders. Körglädje!

Minus:
Trots nytt insprutningssystem och förbättrad växellåda känns motorn väl rå. Backspeglarna visar främst armbågarna.

Publicerad i Bike nummer 5 2005.
Text: Magnus Johansson
Foto: Gold & Goose

Tekniska data

Pris på gatan: 109 990:–
Importör: Triumph Motorcycles AB
Tel: 08-680 07 25
www.triumph.co.uk
Garanti: 2 års garanti
Färgalternativ: Svart, gul, blå
Motortyp: 3-cyl, 4-takt, vattenkyld
Ventilmekanism: 4 vent/cyl, DOHC
Borrning/slag: 79/71,4 mm
Slagvolym: 1050 cm³
Kompression: 12:1
Max effekt: 130 hk (96 kW)/9 100 rpm
Max vridmoment: 105 Nm/5 100 rpm
Bränsleförsörjning: Keihin Insprutning
Startsystem: Elstart
Koppling: Flerskivig våt
Antal växlar: 6
Sekundärdrivning: X-ringskedja
Konstruktion: Perimeterram, enkelsving
Hjulbas: 1 429 mm
Styrvinkel: 23,5 grader
Försprång: 84 mm
Fjädring fram: Inverterad gaffel
Fjädring bak: Progr enkeldämpare
Sadelhöjd: 815 mm
Broms fram: Två 320 mm, fyrkolvsok
Broms bak: 220 mm, tvåkolvsok
Däck fram: 120/70-17 tum (3,5-tum)
Däck bak: 180/55-17 tum (5,5-tum)
Angiven torrvikt: 189 kg
Bensintank: 18 liter
 

Framtiden för Triumph
Vi har intervjuat Ross Clifford, produktansvarig hos Triumph, flera gånger under det senaste halvåret, både vid presentationen i Frankrike men även på mässan i Tyskland. Ross är mannen som bestämmer vad det är du ska köra om fem år.
Är Speed Triple framtiden för Triumph?
– Det är helt klart en del av den. Vi ska satsa på stora motorcyklar och marknaden för nakna motorcyklar har mer än fördubblats det senaste året. För Triumph står det här för 8 000 motorcyklar, av de 35 000 som vi tillverkar.
Finns det inte en risk att ni förlorar unga köpare genom att tona ner sportsegmentet?
– Unga motorcyklister är även intresserade av Triumph Thruxton. Det är en fråga om att hojen har rätt stil och image.
Det verkar också som att Triumph satsar allt mer på tillbehör?
– Ja, det är mycket viktigt för handlare att det finns tillbehör klart så att kunderna kan göra sina motorcyklar mer personliga. Vi satsar även mycket på kläder, det är viktigt för varumärket.

 

Historiken
Den första modellen av Speed Triple presenterades 1994 och hade en 885-kubiks radtrea som tillsammans med chassi, hjul och fjädring var hämtat direkt från Daytona 900.
När modellen uppdaterades till 1996 och lanserades som T509 så hade den fått 108 hästkrafter och ett betydligt tuffare utseende. 1999 så fick motor större slagvolym och växte till 955 kubik. Toppeffekten var dock oförändrad men vridet förbättrades. Till 2002 var det dags för ytterligare en uppdatering av modellen, med både förändringar vad det gällde motor och kosmetiska detaljer. I grund och botten har dock modellen utvecklats mycket försiktigt då Triumph verkar ha varit rädda att förändra alltför mycket i konceptet.

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera