Bild
Nästa artikel

KTM 990 SM

Provkörning

KTM kontrar emmissionskraven med mer effekt och köregenskaper. KTM 990 SM kräver självinsikt.

Konceptet är enkelt och snillrikt. Motor värdig en sporthoj i superbikeklassen, ett chassi som trivs på alla underlag, stryktåligt som en offroadhoj och med fjädring inställd för kurvig hårdkörning på småvägar. Endast miljökrav kunde lägga sordin på den slutliga produkten som lockar fram det vildaste hos alla med ett A på körkortet.

 

KTM har svarat på Euro 3 genom att berika sin största modell med beteckningen SM samma motor som Superduke, vilket gett den mer rättvisa.

Känslan i reglagen, det rappa gassvaret och den fina fjädringen gör modellen till en uppviglare. Förgasarkänslan finns kvar, insprutningen är verkligen suverän, och att modulera gasen genom kurvorna är lika enkelt som underhållande. Vridmomentet har ökat och likaså effekten på topp. Tack vare en sofistikerad bränsleförsörjning och ökad slagvolym, från 942 till 999 kubik har man hämtat 17 hästar på topp och en massa mos på botten och mellanregistret. Körställningen, med sitt breda styre och snälla benvinkel, stärker förarens ego medan motorn gör det motsatta. Effekten och KTM 990 SM:s ständiga strävan att gå på bakhjulet på de första tre växlarna gör att modellen kräver en viss självinsikt hos föraren. Tar du dig vatten över huvudet kan det göra ont. Lådan är bättre än hos föregångaren, med mer distinkta lägen. Den relativt höga slutliga utväxlingen möjliggör långkörningar och breddar verkningsområdet ytterligare.

 

Bromsarna är suveräna och lättjobbade. De vassa fyrkolvsoken från Brembo är radiellt monterade och bjuder på det du vill ha, till minsta möjliga ansträngning. Fjädringen är bra inställd, mjukare än konkurrenterna från BMW och Ducati, men likväl följsam och med på noterna när underlaget varierar i kvalitet. Nytt är att fälgarna är tillverkade av Marchesini och inte av Brembo som föregångarens.

Utstrålningen kvarstår, liksom den lite plastiga känslan över instrumenteringen. Du känner att du sitter på en stor hoj. Det intressanta och mest anmärkningsvärda är hur KTM har lyckats få en så pass stor hoj (som den faktiskt är) att bli så smidig.

 

Plus
Läckert koncept! Motorn är underbar och drar genom hela registret och tigger om att varvas. Fina bromsar!

Minus
Kräver respekt. Sadelhöjden är tilltagen och modellen är bred över midjan. Fjädringen är för mjuk när tempot ökar.

Publicerad i Bike nummer 7 2008.
Text: Niklas Carle
Bild: Tobias Petersson

Tekniska data

Motortyp: V2, 4-takt, DOHC, 4 vent/cyl, vattenkyld
Slagvolym: 999 cm³
Effekt: 115 hk/9 000 rpm
Vridmoment: 97 Nm/7 000 rpm
Sadelhöjd: 875 mm
Tankvolym: 19 liter
Torrvikt: 191 kg
Toppfart: C:a 230 km/h
Pris: 109 900 kronor

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!