Bild
Nästa artikel

KTM 990 Super  Duke

Provkörning

Super Duke är som en ouppfostrad busunge. Helt underbar!

Ända sedan min första provkörning av KTM 990 Super Duke har det varit min personliga favoritleksak i trafiken. Till i år har modellen uppdaterats och mina förväntningar på den nya versionen var skyhöga.

Vid en första anblick är det ingen större skillnad mellan den nya och den förra versionen. Körställningen är fortfarande upprät och styret härligt brett. Den brevlåde-kantiga strålkastarkåpan har ersatts av en ny med betydligt mjukare former. Även framskärmen är ny, liksom det rökfärgade bakljuset, backspeglarna och blinkerserna.

Bensintanken har vuxit med 3,5 liter och rymmer numera närmare 19 liter. Förändringen syns knappt, och märks inte bortsett från den förlängda aktionsradien. Den nya instrumenteringen rymmer analog varvräknare, digital hastighetsmätare, klocka, dubbla trippmätare, temperaturmätare och diverse varningslampor.

Styrvinkeln har blivit aningen flackare än tidigare. Nu anges den vara 23,9 grader istället för 23,5 grader. Försprånget är dock oförändrat. Resultatet är mycket positivt. Fortfarande är Super Duke extremt kvick och svänger villigt genom de tajtaste böjarna. Däremot uppträder den inte lika nervöst som föregångaren, något som såklart är välkommet. Både broms- och kopplingsreglaget går att justera för bästa personliga anpassning. Den hydrauliskt manövrerade kopplingen erbjuder användning med suverän finkänsla.

Frambromsens reglage är liksom tidigare med radiell pump. De nya fyrkolvsoken från Brembo är radiellt monterade och rymmer vardera fyra bromsbelägg. Skivorna mäter 320 millimeter i diameter. Fingertoppskänslan är underbar och bromsverkan hos frambromsen går att reglera med mycket god noggrannhet. Även bakbromsen fungerar perfekt.

Bränsleinsprutningen har fått en välkommen uppdatering, och upplevs vara mindre abrupt i sin funktion än tidigare. Motoreffekten går att styra med föredömligt finstämd exakthet genom små förändringar hos gasreglaget. Mycket bra!

Framgaffeln är fullt justerbar, och har liksom stötdämparen fått hårdare fjädrar och ny grundinställning. Stötdämparen erbjuder numera tre olika fasta grundinställningar (komfort, standard och sport).

En redan extremt busig modell har blivit busigare än tidigare, och jag stortrivs. Allt lirar superbra tillsammans. Super Duke tvekar sällan då jag vill korrigera kursen eller hastigheten. Det här är inte en motorcykel för dig som tänker följa trafikrytmen eller har för avsikt att försiktigt glida fram i makligt tempo. Ju hårdare du pressar den här extrema motorcykeln desto roligare blir den att köra. Är du rätt person för den här modellen kommer du snart känna dig som ett med den.

 

Plus:
Smidig, rolig och extremt busig.  Underbar motor, och suveräna bromsar. Trivs bra på de riktigt små vägarna.

Minus:
Kostsam försäkringspremie. Inte en lämplig touringmodell. Mer vild än tam. Inte trafikmoralens bäste vän.

Publicerat i Bike nummer 5 2007.
Av: Johan Ahlberg
Foto: Peuker, Freeman, Mitterbauer

Tekniska data

Pris på gatan: 119 900:–
Importör:
KTM Scandinavia
Tel: 019-58 57 50
www.ktm.se
Garanti: 2 års garanti
Färgalternativ: Orange/svart, svart, grå
Motortyp: V2, 4-takt, vattenkyld
Ventilmekanism: 4 vent/cyl, DOHC
Borrning/slag: 101/62,4 mm
Slagvolym: 999 cm³
Kompression: 11,5:1
Max effekt: 120 hk/9 000 rpm
Max vridmoment: 100 Nm/7 000 rpm
Bränsleförsörjning: Insprutning
Startsystem: Elstart
Koppling: Flerskivig våt
Antal växlar: 6
Sekundärdrivning: Kedja
Konstruktion: Stålrörsram, alusving
Hjulbas: 1 450 mm
Styrvinkel: 23,9 grader
Försprång: 100,7 mm
Fjädring fram: Inverterad gaffel
Fjädring bak: Progressiv enkeldämpare
Sadelhöjd: 850 mm
Broms fram: 320 mm, fyrkolvsok
Broms bak: 240 mm, enkolvsok
Däck fram: 120/70-17 tum
Däck bak: 180/55-17 tum
Angiven torrvikt: 186 kg
Bensintank: 18,5 liter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.