Bild
Nästa artikel

KTM 690 SMC

Provkörning

KTM avancerar vidare och presenterar nya LC4. Sladdbarnet 690 SMC beräknas bli storsäljaren.

Förmodligen var det ingen som tvivlade när KTM lanserade 690 SM. Att den nya motorkonstruktionens skulle kramas av fler chassityper än den som presenterades 2007 var förväntat.

KTM 690 SMC förväntas bli den bäst säljande av de fyra som delar samma drivkälla och i marknadsföringen fokuserar man på prestanda och allroundegenskaper. Glesare serviceintervaller än EXC-R och SMR samt mer prestanda än 690 SM.

 

Fjädringen är fullt justerbar och modellspecifikt utvecklad av KTM-ägda WP. Chassit gömmer flera innovativa lösningar; den självbärande tanken ligger under sadeln och luftburken ovanför topplocket. Insprutningen har ett spjällhus med 46 millimeters diameter och kopplingen är av slirtyp. Tack vare snedskurna fasningar i korgen ökar trycket under belastning och tillåter 33 procent lättare fjädrar för att underlätta manövreringen. Vevaxeln har en centralt placerad balansaxel för att minska vibrationerna och smörj­ningen sker genom dubbla oljepumpar och torrsump.

Modellen är extremt kvick i styrningen. Känslan i gasen är suverän och efter lite småjusteringar förmedlar fjädringen fästet på ett näst intill racemässigt sätt. Motorn drar fint för att vakna riktigt på topp och responsen är mycket bättre än hos föregångaren. Markfrigången är bra och slirkopplingen sköter sitt jobb klanderfritt. Vid upprepade hårda inbromsningar mattas frambromsen en aning men känslan i greppet är bra och likaså effektiviteten.

Den centrerade vikten gör hojen kvick i snabba kursändringar och körställningen ger föraren bra kontroll. Vibrationerna är färre än hos föregångaren, något som gör landsvägskörning mindre påfrestande.

 

KTM 690 SMC är en värdig efterträdare till 660 SMC och de glesare serviceintervallerna borde tilltala de som vill ha en potent busmaskin som passar lika bra för snabba varv på motardbanan som pendling till och från jobbet. Ger den mersmak, vilket borde vara fallet, är det bara att botanisera bland den uppsjö av läckra tillbehör som KTM marknadsför under namnet Power Parts.

 

Plus
Underbar motor och fin fjädring. Vill du bygga om till racer finns en uppsjö med KTM Power Parts.

Minus
Inga direkta svagheter. Vibrationerna är inte helt borttrollade.

Publicerad i Bike nummer 4 2008.
Text: Niklas Carle
Bild: Montero

Tekniska data

Motortyp: 1-cyl, 4-takt, SOHC, 4 vent/cyl, vattenkyld
Slagvolym: 654 cm³
Effekt: 63 hk/7 500 rpm
Vridmoment: 64 Nm/6 000 rpm
Sadelhöjd: 900 mm
Tankvolym: 12 liter
Torrvikt: 139,5 kg
Toppfart: C:a 180 km/h
Pris: 84 500 kronor

Kommentarer

#1
alex82
2011-03-27 12:22

upplever de som att de e lite fattigt med eftermarknads delar...
acra system och massa eloxerat aluminiumkorkar.
sen e de inte emycke mer men det är en helt fantastisk hoj.
har min för tredje året nu o har inga planer på att sälja

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!