Bild
Nästa artikel

Kawasaki J300

Provkörning

Tillsammans med Kymco har Kawasaki tagit ­första steget i sin nya inriktning Urban Mobility.

På EICMA presenterade Kawasaki ett av de mer futuristiska koncepten – Concept J. En vision om framtidens transport, ett fordon som lämpar sig både för storstaden och för landsvägen. Kawasaki kallar den nya inriktningen för Urban Mobility och medan Concept J är framtiden är J300, Kawasakis första maxiskoter, startskottet. 

Kawasaki använder en beprövad konstruktion, basen är nämligen Kymco ­Downtown 300. Kymco är en av världens största skotertillverkare och har samarbetat med Kawasaki i utvecklingen av J300. ­Majoriteten av alla komponenter är dock nya och designen, som följer det karaktäristiska Ninja-utseendet, har den japanska ­tillverkaren tagit helt i egna händer. 

Lanseringen är förlagd till Lagos, Portu­gal, och inleds med stadskörning. Detta är hemmaplan för J300 som smidigt tar sig fram genom trafiken. Med 14-tums framhjul och 13-tums bakhjul är den lätthanterlig.  

J300 är pigg iväg från rödljusen, den använder sig av en typisk CVT-transmission som fungerar felfritt. Underlaget växlar ­mellan asfalt och kullersten. Vid det senare får den konventionella gaffeln och de dubbla ­bakstötdämparna, med justerbar förspänn­ing, arbeta ordentligt men komforten bi­behålls. Vid stillastående vibrerar dock styret avsevärt, något som försvinner när J 300 sätts i rull. Sadeln är mjuk och föraren har ett litet ryggstöd. ­Under sadeln ryms en hjälm och en portfölj. I handskfacket, framför knäna, finns 12-voltsuttag. 

Jag med mina 190 centimetrar har gott om benutrymme, ett klart plus då även större maxiskotrar kan upplevas trånga. En trevlig designlösning för korta förare är konkava ­sidor som gör det enkelt att nå ner till marken.   

 

Kawasaki hävdar att J300 lämpar sig för körning även utanför städer samt att den har sportiga attribut. Det är upp till bevis när vi beger oss upp i bergen.

Frambromsen som använder sig av en enkel­skiva på 260 millimeter är en av de bättre jag testat på en skoter. Båda bromsgreppen är justerbara. J300 svänger lätt in i kurvorna och stånkans 27 hästkrafter klarar sig väl på landsväg och motorväg. Att kalla en skoter sportig är motsägelsefullt, men den är mer lekfull än man kan tro.

J300 är ett konkurrenskraftigt alternativ i klassen för maxiskotrar. Resurserna är visser­ligen mindre än hos de större konkurr­enterna, men de är ändå tillräckliga och som följd blir även priset mer tilltalande. 

Plus: Perfekt för stadspendlaren. Fina  ­köregenskaper. 
Minus: Vibrationer vid stillastående. Ingen  parkeringsbroms.

Publicerad i Bike nummer 3 2014.
Text: Jonathan Balsvik
Foto: Kawasaki

Tekniska data

Pris: 48 900 kronor (SE 50 400 kr)

Motor: 1-cyl, 4-takt, vätskekyld

Slagvolym: 299 cm3

Effekt: 27 hk/7 750 rpm

Vridmoment: 28,7 Nm/6 250 rpm

Sadelhöjd: 775 mm

Vikt: 191 kg

Bensintank: 13 liter

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!