Bild
Nästa artikel

Honda VT 1300 CXA

Provkörning

Choppers har i alla tider knåpats ihop i små garage. Honda tänker i nya banor och startar fabrikstillverkning. Rätt eller fel? Vi har provkört nya Fury!

Kvicksilvret har börjat krypa mot nollan och regnet formligen vräker ner. Skinnjeansen limmar mot sadeln, och den snygga denimjackan som nyss gjorde sig så bra på bild känns plötsligt tunn som en t-shirt. Fartvinden går rakt igenom det dyblöta tyget och det känns som om den går rakt genom kroppen också, tänker jag när jag stannar utanför kärnkraftverket i Barsebäck för att värma handskarna på ljuddämparen.

Inte blir det bättre av att jag sitter uppspänd som ett segel på motorcykeln – på en chopper kan man glömma alla idéer om att kura ihop sig på tanken när det börjar bli kallt i benmärgen. Jag sänder en varm tanke till fotografen, som en kvart tidigare tryckt in plastkassar innanför min jacka. De håller kallbranden stången.

Ändå är humöret på topp. Honda har lånat ut en av de allra första Fury som kommit till Sverige, även om modellen trist döpts om till VT 1300 CXA här, som för att den ska veta sin plats i modellutbudet.

 

Fury är inte helt ny. Modellen lanserades i USA i januari 2009, och började säljas två månader senare. Motorn kommer från VTX 1300, men hos Fury har den begåvats med elektronisk bränsleinsprutning. Det fungerar utmärkt: Motorn drar fint från låga varv (maxvridet nås redan vid 2 250 varv) och gasresponsen är direkt. Men det saknas kraft!

Motormässigt är Fury allt annat än en furie: Femman blir en ren överväxel, och till och med på motorväg växlar jag ner till trean för att göra omkörningar.

Bränsleförbrukningen anges till 0,49 liter per mil, vilket snabbt räknat ger en teoretisk aktionsradie på cirka 26 mil.

 

En del puritaner lär säkert invända att Fury inte är en riktigt chopper, eftersom den är fabrikstillverkad. Men det har sina fördelar – byggkvaliteten är hög (förutom ett par ruskigt fula svetsfogar) liksom kvalitetskänslan i reglage och detaljer som tanklock. Sadeln är mycket bekväm och ger ett gott stöd för svanskotan. Det mest överraskande är dock det stabila chassit; det märks verkligen att en stab av ingenjörer på Honda suttit och räknat på varenda vinkel.

För att vara en chopper är Fury otroligt lättkörd – en garagevändning med fullt styrutslag i låg fart är totalt odramatisk. Anmärkningsvärt på en motorcykel med en styrvinkel på 38 grader – 2 grader mer än H-D:s värsting Rocker C!

 

I högre fart märks det självklart att jag kör en chopper; aerodynamiken är noll. Motorcykeln är vindkänslig på motorvägen och den tuffa körställningen med knytnävarna i fartvinden är inte lika häftig i 150 km/h. Där känner man också av ett visst ålande. Men det är ju inte heller så en chopper ska köras.

Bromsarna tar bra, men det krävs ett fast handlag. Kombibromsar innebär att fotbromsen även biter på framskivan, och intelligent nog har Honda bestämt att ABS ska vara standard i Sverige.

Fjädringen är komfortabel, utan att slå igenom en enda gång under vår testdag. Både returdämpning och fjäderförspänning bak är justerbara, den sistnämnda i 35 lägen, vilket gör att Fury går att anpassa för förare i alla viktklasser.

Linjerna är klassiskt mjuka och den droppformade tanken som nästan rinner längs ramen är fantastisk. Kylaren är diskret infäst mellan de breda rambenen, och motorn ser luftkyld ut. Kardanen hjälper till att hålla designen ren från plotter, även om den också försvårar för den som skulle vilja sätta in ett fetare bakdäck. Det råder inget snack om att Fury är välgjord, oavsett vad man tycker om hojtypen.

Synd att motorn inte är lite starkare, bara.

Plus
Mycket civiliserad och lättkörd. ABS och kombibromsar är standard. Fina chopperlinjer. Skön sadel.

Minus
Orkeslös motor. Fula svetsfogar. Ingen varvräknare. Ljustuta saknas. Få originaltillbehör – än så länge.

Publicerad i Bike nummer 2 2010.
Text: Simon Grabiec
Foto: Mikael Pilstrand

Tekniska data

Pris på gatan: 164 900 :–   
Importör
Honda MC Svenska AB
Tel: 0300-513 00
www.hondamc.se
Garanti: 5 års garanti
Färgalternativ: Blå, svart
Motortyp: V2, 4-takt, vattenkyld
Ventilmek: 3 vent/cyl, SOHC
Slagvolym: 1312 cm3
Borrning/slag: 89,5/104,3 mm
Kompression: 9,2:1
Max effekt: 57,8 hk/4 250 rpm
Max vrid: 106,9 Nm/2 250 rpm
Insprutning: 38 mm spjällhus
Koppling: Flerskivig våt
Antal växlar: 5
Drivning: Kardanaxel
Konstruktion: Stålrör
Hjulbas: 1 805 mm
Styrvinkel: 38 grader
Försprång: 89 mm
Fjädring fram: 45 gaffel.
Fjädring bak: Justerbar enkeldämp.
Sadelhöjd: 678 mm
Broms fram: En 336 mm, tvåkolvsok
Broms bak: En 296 mm, enkolvsok
Hjul fram: 90/90-21 tum
Hjul bak: 200/50-18 tum
Vikt: 309 kg (fulltankad)
Bensintank: 12,8 liter

Bättre än i USA

När fury lanseras i Sverige är modellen inte helt identisk med den som sedan tidigare säljs i USA. Den första skillnaden är att Honda endast valt att ta in färgalternativen blå och svart – vilket är lite synd då vi även gärna hade sett den grafitgrå med röd fälgstriping här. Sedan finns andra kosmetiska skillnader, som att den europeiska modellen inte har orange sidoreflexer på gaffelbenen och bakskärmen. Däremot sitter nummerskylten under baklyktan och inte på sidan. Den största skillnaden är dock att Honda endast tar in modellen med ABS och kombibromsar, något som i USA kostar extra. Ett val vi anser vara helrätt på den här hojtypen.