Bild
Nästa artikel
VFR 800 F svänger smidigt och enkelt på landsvägarna.

Honda VFR800F

Provkörning

Efter tolv år har VFR 800 fått en välbehövd ­uppdatering i form av bland annat ny design, flera moderna finesser och sju kilo lägre vikt.

För snart 30 år sedan presenterades den första generationen VFR 750. Den utmärkte sig genom att kombinera touringegenskaper med sportiga ­karaktärsdrag. I ett soligt Spanien fick Bike utvärdera den nya, sjätte, generationen.

Honda har förfinat både motorcykelns ­design och mekanik. V4-konfigurationen med VTEC är kvar men nu i uppdaterat format. Botten och mitten av effektregistret har förbättrats och traction control, som endast har ett läge men går att stänga av, har  ­tillkommit. 

En diet bestående av ny ljuddämpare, bakram, lättare fälgar och sving har resulterat i sju sparade kilon. De dubbla ljuddämparna som gick under sadeln har ersatts av en enkel på höger sida. Bakramen, som tidigare var av stål, är nu av aluminium. Kylarna har flytt­ats från sidorna till fronten vilket har lett till minskad bredd, från 540 till 500 millimeter.

Det är en smal gestalt, tack vare de om­placerade kylarna, med ny design som jag kör. Vinden träffar mig på axlarna men kåpglaset avvisar effektivt vinden från resten av kroppen. Honda berättade under presenta­tionen att körställningen är mindre ­aggressiv än ­tidigare, men jag sitter fortfarande lätt framåt­böjd. Medan det är uppskattat vid ­aktiv körning kan det kännas ­ansträngande vid längre sträckor på motorväg. Som till­behör finns dock ­distanser som höjer styrhalvorna ytterligare 15 millimeter. I övrigt är positionen bra. Den tjocka sadeln är mjuk och bekväm och kan justeras i två höjder. Ännu lägre sadel finns i ­tillbehörskatalogen.

Den analoga varvräknaren är centrerad i den nya instrumenteringen och flankeras av två digitala skärmar som bland annat innehåller växelindikator och bränslemätare. Instrumenteringen syns tydligt i alla ljus och jag saknar ingenting. Alla reglage är lätt­kontrollerade. Både traction control och den femstegade handtagsvärmen kontrolleras via reglage på styret. 

Kopplingen är felfri och handtaget är justerbart. Växlingar sker smidigt och utan motstånd, sexans utväxling är perfekt för motorvägstempo. Tanken rymmer 21,5 liter och med en av Honda uppmätt förbrukning på 0,51 liter per mil ger det en räckvidd på över 40 mil. Som gjort för långa dagsetapper alltså. Bland tillbehören finns packväskor på 29 liter för 7 666 kronor och toppbox på 31 ­liter för 5 036 kronor för den som vill bege sig på touringsemester. 

När jag ska ta en avfart och slår på blink­ers gör sig autofunktionen påmind. Den jämför fram- och bakhjulets hastighet och slår ­automatiskt av blinkers efter genomförd sväng. Alternativt efter att en viss tid eller avstånd har gått. Det är en bekväm funktion, men vissa tillfällen blir det frustrerande att behöva trycka två gånger då systemet stänger av blinkersarna för tidigt.

Ytterligare en modern finess finner vi i Hondas tillbehörskatalog för första gången – quickshiftern. Systemet låter föraren växla upp utan att lätta på gasen eller använda ­kopplingen och kostar 1 694 kronor. Det fungerar felfritt på högre varv, men på lägre varv, den aktiveras vid 1 500, krävs distinkta ­växlingar. Inget ovanligt för den här typen av  system.

 

Efter motorvägsetappen kastas kurvorna mot mig. Det karaktäristiska V4-ljudet finns där när motorns varv ökar, det är dock ett dovt sådant och personligen skulle jag önska lite högljuddare sång. Gasen är lättdoserad och responsen mjuk. Vid 6 000 varv kommer en större effektökning, men det är också då irriterande vibrationer i fotpinnarna börjar.  Vibrationerna fortsätter i högre varv, men märks i övrigt inte av.

Det finns gott om hårnålar i Spanien och  de nya bromsarna sätts på prov om och om igen. Fram sitter dubbla fyrkolvsok radiellt monterade om skivor på 310 millimeter. Känslan genom det justerbara bromsgreppet är mjuk. Bromsarnas bett är bra och lätt­doserat. Fram sitter en konventionell gaffel på 43 millimeter med justerbar förspänning och retur. Bakdämparen har samma justerings­möjligheter, med ett extern reglage för förspänningen – smidigt när det är dags att köra med last eller passa­gerare. ­Dämparna arbetar  även de mjukt och ­fabriksinställningarna passade mina ­76 ­kilon  perfekt. 

De få tillfällen jag kör i något som liknar stadsmiljö känns motorcykeln lätthanterlig. Jag känner aldrig några begränsningar i vändradien och utväxlingen på de två första ­växlarna passar väl för den typen av körning. 

Efter genomförd provkörning kan jag konstatera att VFR 800 F är en modern och kompetent motorcykel som inte glömt sitt arv. Den känner sig lika hemma ­under en söndagstur på en slingrig landsväg som på  en semester genom motorvägar i ­Europa. Är du en av de 75 000 som idag kör en VFR kommer du inte bli besviken på ­uppdateringen. 

Plus: Mångsidighet. Traction control och värmehandtag som standard. Modern design och funktion.
Minus: Vibrationer i fotpinnarna över 6 000 varv. 

Publicerad i Bike nummer 7 2014
Text: Jonathan Balsvik
Foto: Honda

Tekniska data

Pris    116 900 kronor
Importör    Honda MC Svenska AB
Tel: 0300-513 00
www.hondamc.com
Garanti    5 års garanti
Serviceintervall    1 200 mil
Färgalternativ    Svart, vit, röd
Motortyp    V4, 4-takt, vätskekyld
Ventilmek    4 vent/cyl, DOHC
Slagvolym    782 cm3
Borrning/slag    72/48 mm
Kompression    11,8:1
Max effekt    105,9 hk/10 250 rpm
Max vrid    75,1 Nm/8 500 rpm
Insprutning    36 mm spjällhus
Koppling    Flerskivig våt
Antal växlar    6
Drivning    Kedja
Konstruktion    Boxram av aluminium
Hjulbas    1 460 mm
Styrvinkel    25,3 grader
Försprång    95 mm
Fjädring fram    43 mm teleskopgaffel
Fjädring bak    Enkeldämpare 
Sadelhöjd    789/809 mm
Broms fram    Två 310 mm, 4-kolvsok
Broms bak    256 mmm, 2-kolvsok
Hjul fram    120/70–ZR17
Hjul bak    180/55–ZR17
Vikt    242 kg
Bensintank    21,5 liter

Året var 1986...

Den första generationen hämtade mycket teknik från Hondas racing­program och höjdpunkten var V4-motorn. VFR 750 tillverkades endast i en färg – vit. Fyra år senare fick den enkelsving.Generation tre fick endast enklare uppdateringar i form av design och vikt­besparingar. Bränsleinsprutning och ABS tillkom 1998. De dubbla ljuddämparna som präglade generation fem visades 2002 då även V-TEC installerades.

Kommentarer

#1
2014-08-11 11:00

Underbart bra motorcykel med motorljud (med öppnare burk) som ger rysningar varje gång. Ångrar fortfarande att jag bytte bort min VFR, det var ett misstag. Trodde jag hellre ville åka grusvägar, och det är ju kul det också, men jag saknar VFRen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.