Senaste aktivitet

"Speedy-R" har kommenterat på "Här blir körkortet digitalt"

Honda Crosstourer

MC-test

Crosstourer är modellen Honda hoppas ska utmana den hegemoniska äventyraren ­­­­­­BMW R 1200 GS. Räcker den till?

Klockan har precis slagit nio. På hemmaplan gnuggar morgontrötta familjemedlemmar nattsömnen ur ögonen och förbereder frukost. I en annan del av Europa är två familjers överhuvuden redan i full gång. Ja, för precis som jag är min familjs självutnämnda överkucku, säger Honda att Crosstourer är märkets växande cross-over-familjs nya överhuvud. Förra året kom tillverkaren med Crossrunner som till i år har kompletterats med två nya modeller, den ovan nämnda och den mindre NC 700 X.

Men varken jag eller Honda har rest till Spanien för att tala om familjelivet. Sedan nyheten Crosstourer visades som ett koncept på Milano-mässan 2010 har en samlad motorcykelpress försökt luska ut om den efterlängtade äventyraren faktiskt har det som krävs för att peta ner bmw r 1200 gs från tronen.

Eller åtminstone fånga en del av kunderna, vilket den kommer att göra – det finns grund för bmw-cheferna att bekymra sig. Undersökningar visar att de allra flesta gs-ägare mestadels använder sin motorcykel på asfalt, där Crosstourer är som bäst.

Vad har crosstourer att komma med? Motorn är en modifierad variant av V4:an som Honda utvecklade till VFR1200. I stället för att fokusera på hög effekt har projektledare Yosuke Hasegawa och hans team jobbat med att flytta kraften längre ner i registret och  att göra effekt- och vridmomentskurvan från klassens enda V4:a mer linjär.

Den som har sett effektgrafen för VFR1200 vet att en jojo-mästare skulle ha svårt att härma mönstret. Vi har inte bänkat den än (det gör vi i testet i nästa nummer) men Hondas egna grafer i kombination med intrycken från provkörningen tyder på att Yosuke-san har gjort ett bra jobb.

Crosstourer är stark i den delen av registret där föraren mestadels kommer att befinna sig, alltså mellan 2-6 500 varv. V4-motorn levererar kraften jämnt och producerar sitt maximala vridmoment, 126 newtonmeter, vid 6 500 varv. Max effekt är 129 hästkrafter vid 7 750 varv.

Motorns layout är lite udda och de två ­bak­re cylindrarna sitter tätare ihop än de främre. Med en vinkel mellan cylinderparen på 76 grader och en vevtappsförskjutning på 28 ger det en motor som är smal i bakkant, kompakt och som dessutom inte är i behov av balansaxel.
 

Men det finns flera plus i anteckningsblocket. Framför allt gäller det Hondas automatiska dubbelkopplingsväxellåda  dct (kostar 7 000 ­kronor extra), bekant från VFR 1200, som är uppdaterad med ny mjukvara i Cross­tourer.

Tre körlägen finns – D, S och MT. D är tänkt för stads- och landsvägskörning och erbjuder mjuka och tidiga uppväxlingar för bästa komfort och lägsta bränsleförbrukning. Vi upplevde dock detta läge som lite väl segt, framför allt vid »kick down« då lådan borde vara snabbare med att växla ned. S är sportigare och växlar upp senare och ner tidigare vilket låter föraren utnyttja registret mer, både till acceleration och motor­broms.

Utöver de två automatlägena kan man närsomhelst styra lådan manuellt. MT, via två knappar på vänster styrhalva. Oavsett valt körläge arbetar motorn efter samma mappning.

Honda menar att den vanliga versionen och dct har samma bränsleförbrukning. Efter de mil vi kört indikerade färddatorn en snittförbrukning på 0,8 liter per mil, normala siffror i testtempo men inte så låga som vi hoppats på.

Under provkörningen råkade vi ut för olika typer av underlag vilket gav oss chansen att prova på traction control-systemet (TCS) vilket fungerar oklanderligt. De som vill utforska både sin egen och cykelns förmåga kan glädjas åt att systemet går att stänga av, det finns däremot inga olika »modes« att välja mellan, endast på och av.

Körmässigt ger Crosstourer ett balanserat intryck, även om vikten på 275 kilo för manuell låda och 285 för automat, gör sig märkbar framför allt vid riktigt inspirerad körning. Under hård acceleration upplevs Crosstourer som lätt fram, 1 237 kubik trycker på rätt bra, och det ska bli intressant att se hur den beter sig med full last.

Vidare på plussidan noterar vi en väl genomtänkt förarergonomi och en mycket bekväm sadel. För en förare på runt 180 centimeter är vindskyddet riktigt bra och det finns också en större vindruta som tillbehör..

Att inte värmehandtag är standard (2 995 kronor) i Sverige med tanke på modellens målgrupp är konstigt men vi får trösta oss med kombibromsar med ABS och traction control.

Totalt sett är nya Honda Crosstourer en positiv bekantskap som ger ett fullvuxet och komplett intryck. Precis så som man kan förvänta sig att ett familjeöverhuvud ska göra.

Plus: Jämn och stark V4-motor. Mycket välfungerande DCT-lösning. Bra komfort. Det mekaniska samspelet.
Minus: Vikten gör sig påmind i högre tempo.

Publicerat i Bike nummer 4 2012.
Text: Eskil Bjørshol
Foto: Honda

Sett till konkurrenterna

Honda Crosstourer utmanar i en allt spretigare all­roadklass där konkurrensen är extremt tuff. Den ska inte bara mäta sig mot storsäljaren R 1200 GS, de senaste åren har både Ducati, Yamaha, Moto Guzzi, Kawasaki och Triumph lanserat nya modeller, eller nya utgåvor av befintliga allroadmodeller.

• Crosstourer väger 275 kilo, V4 på 129 hästkrafter och kostar 149 900 kronor.
• BMW väger 229 kilo, tvåcylindrig boxer på 110 hästkrafter och kostar 147 250 kronor.
• Ducati Multistrada väger 220 kilo, V-twin på 150 hästkrafter och kostar 167 000 kronor.
• Triumph Explorer 1200 väger 259 kilo, radtrea på 135 hästkrafter och kostar 139 900 kronor.
• Yamaha Super Ténéré väger 261 kilo, radtvåa på 110 hästkrafter och kostar 134 900 kronor (säljs som 2011).
• Kawasaki Versys 1000 väger 239 kilo, radfyra på 118 hästkrafter och kostar 126 900.
• Moto Guzzi Stelvio väger 257 kilo, V-twin på 102 hästkrafter och kostar 156 995 kronor.
• KTM 990 Adventure R väger 207 kilo, V-twin på 115 hästkrafter och kostar 137 900 kronor.

Förutom motoralternativen har modellerna olika grundinriktning där spannet går från snudd på enbart asfalt (om än dålig sådan) till en utpräglad offroadkompetens. Crosstourer ligger någonstans mitt i spannet. Vikt, geometri och beteende andas asfalt men ekerfälgar flirtar med jorden runt-resenärerna.

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera
Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: