Bild
Nästa artikel

Honda CB1000R

Provkörning

Hondas djärvt designade streetfighter utmärker sig som lättkörd men potent. Identiteten är dock svag.

Förhandspratet och det som har väckt mest uppmärksamhet sedan debuten i Milano har varit utseendet. Honda är stolta över att säga att CB 1000 R är en modell skapad av européer för européer­. Trots allt prat om utseende är det alla delar lånade från både nuvarande­ och förra modellerna av Fireblade som borde göra den fantastisk­ att köra. Jag säger »borde« eftersom provkörningen sker under en regnfylld dag och får ses som en förhandstitt. Ett omfattande test mot konkurrenterna kommer senare i Bike.

 

Den upprätta körställningen gör hojen lätt att manövrera med minsta övertygelse, även i regnet­. Tillsammans med en god överblick blir den perfekt inne i staden.

Trots att vädret visar sig från fel sida ger det mig läge att bättre bedöma vissa av Hondas kvaliteter.

Motorn fungerar bra i alla förhållanden­. Den är trimmad för mer bottendrag än en hög toppeffekt. Varje rörelse av gasen ger en linjär uppbyggnad­ av effekten. Bakhjuls­körningar blir odramatiska tack vare den snälla effektutvecklingen. Vänlig är inte ett tillräckligt starkt ord för att beskriva motorns hanterbarhet, som är något av det bästa med hela motorcykeln. Effekten är betydligt bättre än Hornet 900 och trots att registret saknar­ pucklar är den tillräckligt underhållande att bjuda på spänning.

 

Chassit är kommunikativt med relativt­ mjukt ställd fjädring. Bromsarna är samma finkänsliga radialmonterade som årets Fireblade­. Versionen med ABS/CBS har andra ok. Enkelsvingen är för övrigt från 2002 års VFR 800.

Trots att det är en helt naken motorcykel ger den spetsiga lyktkåpan mer vindskydd än vad man kan tro. Även i farter uppåt 160 kilometer i timmen blir inte vinddraget olidligt.

Trots regnet visar CB 1000 R att den är en potent motorcykel. Den blir säkert ännu roligare när den får pressas och den är bra nog för bandagar. Hondas PR-prat om att den får dig att tappa andan är såklart överdrivet. Den är en bra konkurrent till de japanska rivalerna men jämfört med engelska och italienska­ alternativ saknas karaktär.

 

Plus
Oerhört lättkörd och snäll motor. Fina bromsar som också finns med ABS. Bra körställning.

Minus
Stort pristillägg för ABS-versionen. Leverans tidigast i juni. Lite för slätstruken, saknar karaktär.

Publicerad i Bike nummer 6 2008.
Text: Chris Moss
Bearbetning: Marc Malmqvist

Tekniska data

Motortyp: R4, 4-takt, DOHC, 4 vent/cyl, vattenkyld
Slagvolym: 998 cm³
Effekt: 123 hk/10 000 rpm
Vridmoment: 100 Nm/8 000 rpm
Sadelhöjd: 825 mm
Tankvolym: 17 liter
Körklar vikt: 217 kg
Toppfart: Ca 230 km/h
Pris: 112 900/119 900 kronor

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.