Senaste aktivitet

"von-Klotenhjelm" har kommenterat på "Guy Martin kör S1000RR nästa år"

Can-Am Spyder RS-S

MC-test

Spyder vill locka bilförare till något som ska likna en motorcykel. Sex olika hjälpmedel dödar dock allt kul.

Spyder RS-S marknadsförs som en trehjulig motorcykel. Det är den inte. Den kan närmast liknas vid väganpassad snöskoter som får köras på bilkörkort med ett chassi från en ATV. Tillverkaren Can-Am som är en del av Bombardier Recreational Products från Kanada. 

Can-Am har sedan 70-talet använt sig av motorer från Rotax och Spyder är inget undantag. Just denna är en långkörare som i en annan variant användes i Aprilia RSV 1000. Här är dock effekten nedtagen till 98 hästkrafter.
 

RS-S-modellen är en lätt uppdaterad variant av tidigare Spyder från 2007. Konstruktionen är dock sig lik med genomgående stålbalksram och påkostade framhjulsupphängningar. Denna är den sportiga modellen, en mer komfortinriktad version kallad RT-S finns också. Jämfört med första Spyder-modellen har dock effekten sänkts och vikten ökat.   

Den uttalat sportiga profilen till trots och det säregna utseendet är Spyder inte kul att köra. Styrningen är tung och den kränger utåt i kurvorna innan greppet försvinner och dödas av något av alla de system som finns. Vad sägs om VSS, TCS, SCS, DPS, D.E.S.S och ABS? Systemen griper abrupt in för minsta lilla, vilket på ett sätt är tur då väghållningen ger upp tidigt. Det blir dock aldrig roligt, RS-S känns alltid hämmad av systemen och rakt fram blir det lätt oroligt när farten ökar.
 

Växlingarna sker med en sekventiell elektronisk låda som har fem växlar framåt och back. Systemet manövreras med vänsterhandens tumme och pekfinger och fungerar bra men är inte lika snabbt som en vanlig motorcykellåda. Det finns varken broms- eller kopplingsgrepp, bromsarna manövreras enbart med en fotpedal, en eftergift för att bilförare ska känna sig hemma.

På många sätt har Spyder RS-S kombinerat nackdelarna med bil och motorcykel – den är otymplig i trafiken som en bil samtidigt som den är minst lika farlig som en motorcykel. Ljusglimtarna är det praktiska förvaringsfacket längst fram och en stor och bekväm sadel. På vintern är det också praktiskt att värmeutvecklingen från motorn värmer benen – på sommaren blir det bara svettigt.
 

Plus: Bra packmöjligheter. Skön sadel. Väcker uppmärksamhet­. 
Minus: För många elektroniska hjälpmedel och konstiga köregenskaper. Smalt användningsområde.

Publicerad i Bike nummer 8 2012.
Text: Marc Malmqvist
Foto: Oscar Algott

 

Motor V2, 4-takt, DOHC, 4 vent/cyl, vätskekyld

Slagvolym 998 cm³

Effekt 98 hk/8 500 rpm

Vridmoment 94 Nm/6 000 rpm

Sadelhöjd 737 mm

Tankvolym 25 liter

Torrvikt 317 kg

Toppfart Uppges ej

Pris 149 900 kronor

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera
Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: