Senaste aktivitet

"FZR600R" har kommenterat på "Video: Bänkning av elhoj"10 timmar 16 minuter sedan

Can-Am Spyder RS-S

MC-test
Spyder vill locka bilförare till något som ska likna en motorcykel. Sex olika hjälpmedel dödar dock allt kul.

Spyder RS-S marknadsförs som en trehjulig motorcykel. Det är den inte. Den kan närmast liknas vid väganpassad snöskoter som får köras på bilkörkort med ett chassi från en ATV. Tillverkaren Can-Am som är en del av Bombardier Recreational Products från Kanada. 

Can-Am har sedan 70-talet använt sig av motorer från Rotax och Spyder är inget undantag. Just denna är en långkörare som i en annan variant användes i Aprilia RSV 1000. Här är dock effekten nedtagen till 98 hästkrafter.
 

RS-S-modellen är en lätt uppdaterad variant av tidigare Spyder från 2007. Konstruktionen är dock sig lik med genomgående stålbalksram och påkostade framhjulsupphängningar. Denna är den sportiga modellen, en mer komfortinriktad version kallad RT-S finns också. Jämfört med första Spyder-modellen har dock effekten sänkts och vikten ökat.   

Den uttalat sportiga profilen till trots och det säregna utseendet är Spyder inte kul att köra. Styrningen är tung och den kränger utåt i kurvorna innan greppet försvinner och dödas av något av alla de system som finns. Vad sägs om VSS, TCS, SCS, DPS, D.E.S.S och ABS? Systemen griper abrupt in för minsta lilla, vilket på ett sätt är tur då väghållningen ger upp tidigt. Det blir dock aldrig roligt, RS-S känns alltid hämmad av systemen och rakt fram blir det lätt oroligt när farten ökar.
 

Växlingarna sker med en sekventiell elektronisk låda som har fem växlar framåt och back. Systemet manövreras med vänsterhandens tumme och pekfinger och fungerar bra men är inte lika snabbt som en vanlig motorcykellåda. Det finns varken broms- eller kopplingsgrepp, bromsarna manövreras enbart med en fotpedal, en eftergift för att bilförare ska känna sig hemma.

På många sätt har Spyder RS-S kombinerat nackdelarna med bil och motorcykel – den är otymplig i trafiken som en bil samtidigt som den är minst lika farlig som en motorcykel. Ljusglimtarna är det praktiska förvaringsfacket längst fram och en stor och bekväm sadel. På vintern är det också praktiskt att värmeutvecklingen från motorn värmer benen – på sommaren blir det bara svettigt.
 

Plus: Bra packmöjligheter. Skön sadel. Väcker uppmärksamhet­. 
Minus: För många elektroniska hjälpmedel och konstiga köregenskaper. Smalt användningsområde.

Publicerad i Bike nummer 8 2012.
Text: Marc Malmqvist
Foto: Oscar Algott

 

Motor V2, 4-takt, DOHC, 4 vent/cyl, vätskekyld
Slagvolym 998 cm³
Effekt 98 hk/8 500 rpm
Vridmoment 94 Nm/6 000 rpm
Sadelhöjd 737 mm
Tankvolym 25 liter
Torrvikt 317 kg
Toppfart Uppges ej
Pris 149 900 kronor