Bild
Nästa artikel

Benelli Tre-K 899

Provkörning

För den som har långa ben och gillar trecylindrigt riv finns imponerande Benelli Tre-K 899.

Namnet Benelli är förknippat med italiensk lyx, exklusivitet och stolt racetradition... Tre-K är ingen racer men väl en exotisk fågel med annorlunda motorsång som sticker ut ur mängden.

De som köper en Tre-K får uppleva världen från en upphöjd position på den här långbenta Benellin. Det är nämligen en bra bit ner till marken från den fasta och skålade sadeln på 840 millimeters höjd. Det är ingen självklarhet att du når ner till marken med fötterna, vilket lätt kan upplevas som obehagligt.

Tre-K känns som en stor motorcykel, så det krävs till en början en förare med ett starkt självförtroende, men när du väl vant dig vid att sitta högt upp är Benellin lätt att komma överens med.

Den trecylindriga motorn skramlar karismatiskt, och blandningen av Nimbus- och Ferrari-ljud får folk att vrida på nacken. Trippeln kan vara lite kinkig att starta om man inte möter på med lite gas innan temperaturen har kommit upp. När motorn är varm går den jämnt och fint, tänk er en elmotor på 380 volt... För en trivsam, kultiverad och ryckfri gång krävs ett motorvarv över 2 500. I gengäld drar motorn mer än gärna förbi 9 000 varv där maxeffekten nås om spjällen får stå vidöppna ett tag.

Faktum är att Tre-K 899 går riktigt bra och jag har ytterst svårt att se någon anledning att lägga ytterligare 22 500 kronor för att få de 17 extra hästarna som storebror Tre-K 1130 erbjuder.


Ramen, som är en mix av runda stålrör och gjuten aluminium (vid svinginfästningen), använder motorn som bärande del och är konstruerad för att palla med betydligt större krafter. I 899-modellen känns den bombsäker.

Av just den anledningen får du en utsökt kombination av kvickstyrdhet och stabilitet. Till detta adderas en väl fungerande fjädring som både ger bra komfort och fin kontakt med underlaget.

Kåpglaset skyddar bra och kan lätt justeras i höjdled med handen. Konceptet och dess kvaliteter inbjuder till höga hastigheter och då kommer de effektiva och lättdoserade bromsarna väl till pass. Om driftsäkerheten håller japansk nivå eller ej får framtiden utvisa, men körupplevelsen är enastående.

Plus
Stark, karismatisk trecylindrig motor. Lättkörd. Fina bromsar.

Minus
Inget för småväxta. Var sitter trippmätaraknappen egentligen? Vi hittade den inte.

Publicerat i Bike nummer 6 2010.
Text: Klavs Lyngfeldt
Foto: Jakob Evers

Tekniska data

Motor: R3, 4-takts, DOHC, 4 vent./cyl., vätskekyld
Slagvolym: 898 cm³
Toppeffekt: 108 hk/9 000 varv
Vridmoment: 88 Nm/7 500 varv
Sadelhöjd: 840 mm
Tank: 22 liter
Vikt: 215 kg
Toppfart: 210 km/t
Pris: 119 900 kr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.