Bild
Nästa artikel

Benelli Tre 1130 K

Provkörning

Benelli Tre 1130 K har ett brett register, lägg i trean i Ystad och växla inte förrän du når Nordkap.

Kinesiska pengar har kommit in i det för ett par år sedan nystartade märket Benelli och första exemplet på investeringen är Tre-K. Det är tre saker som imponerar vid en första kontakt: Körställningen, komforten och den råstarka motorn. Förarmiljö och körställning passar för alla sorters körning – både bus och touring i stor stil. Sadeln är i sig ett konstverk och kunde vara designad av Versace eller Gucci, och är samtidigt bekväm utan att vara för mjuk. Passageraren mår kanske inte lika bra som föraren. Den 24 liter stora bensintanken är smal baktill och föraren kan hålla bra kontakt med motorcykeln.

Lågt placerade fotpinnar är en annan komfortfaktor, liksom den justerbara vindrutan. När den trecylindriga motorn dessutom är stark som en björn, blir det kul. Vridet är ordentligt kraftigt mellan 4 000 och 9 500 varv, med en lätt svacka vid 6-7 000 varv.

Bromsarna är inte lika imponerande när man vill ta i ordentligt, men för vardagsbruk är de okej.

 

När det gäller design är det svårt att kritisera italienare. Ramen är en stålrörskonstruktion, röd och blank och läcker, och svingen är i samma stil. Den har en upphängning med en speciell gjutteknik som är hämtad ur flygproduktionen. Körupplevelsen är kompakt och maskinen känns mer som en sportmaskin än en offroadare.

Vi finner inte mycket plast och utan Givi-väskorna ser modellen mer ut som en streetfighter. Men det är en motorcykel med ett mycket brett användningsområde. Ren offroadkörning duger den inte till, inte som vi betecknar offroad i Skandinavien, men en tur på grus eller på småvägar uppe i fjällen bangar den inte för, även om fjädringen gärna slår tillbaka ganska elakt när det blir lite för ojämnt underlag.

 

Ramen är inte bara en visuell höjdare. Tillsammans med gaffel och enkeldämparen bak (Marzocchi) har du ett chassi som är kompakt, exakt och lämpligt för bus. Benelli sticker nämligen inte under stol med att Tre-K duger för tuff körning.

Är det en BMX för vuxna? Prislappen, designen och användningsområdet gör troligen att det mest är riktigt vuxna köpare som väljer Tre-K. Trist för oss som aldrig blir vuxna.

 

Plus:
Brett och starkt register som gör att växlingar blir onödiga. Bra körställning, modern design och snygg sadel.

Minus:
Lite ojämn reaktion i gasen. Bromsarna behöver mer känsla och bett. Haft svajig ekonomi tidigare.

Publicerad i Bike nummer 7 2007.
Text: Morten Broks
Foto: Eskil Bjørshol

Tekniska data

Motortyp: R3, 4-takt, DOHC,
4 vent/cyl, vattenkyld
Slagvolym: 1130 cm³
Effekt: 125 hk/9 000 rpm
Vridmoment: 112 Nm/5 000 rpm
Sadelhöjd: 810 mm
Tankvolym: 21 liter
Torrvikt: 205 kg
Toppfart: Ca 220 km/h
Pris: 129 900 kronor

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!