Bild
Nästa artikel

Benelli TNT 899

Provkörning

Med nya TNT 899 bevisar ­italienska Benelli att de är med i matchen på allvar.

Den snart hundra år gamla italienska motorcykeltillverkaren Benelli är offensiv med kapital från både Kina och Ungern. Tills nu har de lanserat modeller med något begränsad försäljningspotential. Ett relativt högt pris och innovativa designlösningar har gjort målgruppen smal. Landsvägsmodellerna som har rullat ut från det löpande bandet i Italien de senaste åren har haft den trecylindriga motorn på 1130 kubik. Bike har tidigare kört Tre 1130 K, allroadmodellen Tre K Amazon och caféracern Café 1130 Racer. Gemensamt för alla har varit motorn och den framträdande stålrörskonstruktionen av ram och sving.

Hos TNT 899 är cylindervolymen minskad. Annars är mycket sig likt. Man känner igen designen med den karismatiska fronten, kylarvingarna på sidorna av tanken, den läckert slanka sadeln med ljuddämparen monterad under och de dubbla ramrören som elegant slingrar sig bakåt i konstruktionen. Svingen ser likadan ut.

 

Ändå känns den italienska familjens nya medlem mindre. Den kompakta körställningen är det första jag lägger märke till när jag sätter mig till rätta. Här sitter jag bättre än en tre månader gammal bebis ligger i sin mors famn. Det känns helt perfekt (hojen alltså). Avståndet är kort mellan det lagom höga styret och det skålformade sätet som är skuret perfekt för mina skinkor. Övergången mellan sätets passagerar- och förardel ger dessutom ett bra stöd bakåt.

Det är faktiskt ganska bra med det där extra stödet bakåt för föraren. Den varvvilliga trecylindriga motorn drar grymt när jag matar på med gas på första och andra växeln. Maxeffekten ligger vid lite över tiotusen varv, medans maximalt vridmoment finns ett par tusen varv tidigare i registret. I området mellan sju- och tiotusen varv är den riktigt stark. Den trecylindriga motorkaraktären är lite svår att jämföra med två- och fyrcylindriga konkurrenter. Det krävs nog bänkmätningar för att avslöja eventuella skillnader. Men den trivs mer med att bli varvad än jag hade förväntat mig.

Jag är däremot lite besviken över kraften i mellanregistret. Här hade jag förväntat mig lite mer mos från en hoj med 900 kubik. Dessutom är jag inte imponerad av sättet som cylindrarna får sitt bränsle. När jag ligger på ganska låga varvtal och vrider på för fullt så upplever jag lite motstånd i motorn innan den svarar. Detta känner jag igen från de större Benellimodellerna som jag har kört tidigare. Jag tycker det blir lite bättre under provkörningens gång, men det kan också bero på att jag lägger mig högre upp i vartalsregistret i takt med att jag lär känna maskinen.

 

Intrycken är många under körningen. Körställningen kombinerad med ett mycket tajt chassi och en råstark motor gör körupplevelsen underhållande och offensiv. Samtidigt irriterar jag mig på kopplings- och bromshandtag som kräver mycket muskelkraft. Här hade jag förväntat mig mer av en motorcykel på den här prisnivån. Jag måste klämma till riktigt hårt med bromshandtaget för att uppnå bra bromseffekt. Detta trots att Brembo har levererat bromsarna till TNT 899. Jag hade förväntat mig att de skulle göra ett bättre jobb. Bakbromsen fungerar som den ska.

Instrumenteringen och reglagen känns bra. Flera av reglagen känns igen från andra märken. Men det har blivit ganska vanligt nuförtiden att olika komponenter används av flera tillverkare.

Det är tre år sedan jag körde Benelli för första gången och det verkar som om kvalitetsutvecklingen går i rätt riktning. På den TNT 899 som jag körde den här gången fungerade startmotorn klanderfritt, vilket var ett problem på tidigare modeller. Generellt har jag ett intryck av att Benelli nu gör ett bra jobb när det gäller kvalitet.
TNT 899 är en rolig streetfighter med stor potential. Det skulle överraska oss om det italienska märket inte växer till följd av denna modell. Motor och chassi imponerar mest: Motorn är råstark – ­chassit är mycket kompakt. Båda tycker om att bli pressade. Allt talar för mycket kul med lillebror i Benellifamiljen. Frågan är om priset är rätt. TNT är direkt konkurrent med de nakna japanska 1000-kubikarna och Ducati Monster S2R 1000.

 

Plus
Råstark och underhållande motor med massor av kraft. Bra chassi och mycket bra köregenskaper.

Minus
Lite trögt kopplingshandtag. Frambromsen är lite tungjobbad. Störande turbulens i hög fart.

Publicerad i Bike nummer 7 2008.
Text: Morten Broks
Foto: René Skaret

Tekniska data

Pris: 107 800 kronor
Importör:
Stenuddengruppen AB
Tel: 0300-729 10
www.benelli.nu
Garanti: 2 års garanti
Färger: Blå, orange
Motor: R3, 4-takt, vätskekyld
Ventilmek: 4 vent/cyl, DOHC
Slagvolym: 899 cm3
Borrning/slag: 88/49,2 mm
Kompression: 12,5:1
Max effekt: 120 hk/10 500 rpm
Max vrid: 79 Nm/8 500 rpm
Insprutning: 53 mm
Koppling: Flerskivig våt
Antal växlar: 6
Sek.drivning: O-ringskedja
Ram: ASD stålrör
Hjulbas: 1 443 mm
Styrvinkel: 24 grader
Försprång: 95 mm
Fjädring fram: 43 mm usd, justerbar
Fjädring bak: 120 mm, enkeldämpare
Sadelhöjd: 780 mm
Broms fram: Två 320 mm, fyrkolvsok
Broms bak: 240 mm, tvåkolvsok
Hjul fram: 120/70-17 tum
Hjul bak: 180/55-17 tum
Torrvikt: 199 kg
Bensintank: 17 liter (inkl 4 l reserv)

S är extra allt

TNT 899 S är en påkostad version av TNT 899 med bland annat en del kolfiberdetaljer, justerbar gaffel och tvådelad sadel. S-versionen kostar 109 800 kronor, alltså bara två tusenlappar mer än en standard. Om man tar en titt på utrustningen som TNT 899 har, så framstår inte de två tusenlapparna som dyrt: Framskärm i kolfiber, skylthållare i aluminium, justerbar framgaffel, tvådelad sadel (som 1130-modellerna), magspoiler och en mer sportigt justerad bakdämpare. T-modellen levereras bara i svart. S-modellen levereras bara i orange.
Den större 1130-modellen kostar från 136 900 kronor, och finns även den i flera olika utföranden.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.