Senaste aktivitet

"Kawa Sukiyama" har kommenterat på "Video: Hårsmån från frontalkrock"2 timmar 37 minuter sedan

Aprilia SRV 850

MC-test

Aprilias största och starkaste sportskoter någonsin lånar både utseende och teknik från tillverkarens motorcyklar. Så hur mycket skoter är den egentligen?

Aprilias största och starkaste sportskoter någonsin lånar både utseende och teknik från tillverkarens motorcyklar. Så hur mycket skoter är den egentligen?

Den klarar av noll till hundra på fem sekunder, gör med lätthet över 200 kilometer i timmen på mätaren och är precis lika lättkörd som en vanlig mopedskoter. Aprilia SRV 850 är inte vad vi vantligtvis tänker på när vi hör »skoter«. Och vi gillar det...

Den italienska motorcykel- och skotertillverkaren Aprilia tillhör Piaggio Group som äger Derbi, Gilera, Moto Guzzi, Scarabeo, Vespa och Piaggio. Majoriteten i företagsgruppen sysslar alltså redan med skotertillverkning och det ter sig tämligen naturligt med teknikutbyten företagen sinsemellan. För att förstå vad SRV 850 egentligen är får vi först ägna oss åt släktforskning. 2008 släppte Aprilia motorcykeln Mana 850 samtidigt som Gilera kom med skotern gp 800. Gemensam nämnare var V-twinnen på 839 kubik kopplad till en CVT-transmission.

Nya Aprilia SRV 850 bygger i stort på Gilera gp 800 och motorn har i och med Mana 850 funnits med i modellprogrammet sedan början. Så att kalla den för ny i ordets rätta bemärkelse är att ta i och mycket av designen är medvetet lånad.

 

Fronten på SRV 850 känner vi igen från superbiken RSV4 och dekorinläggen vid fötterna ska efterlikna aluminiumramen på samma motorcykel, då det egentligen döljer sig en vanlig stålrörsram under skalet. Bakljuset är plockat direkt från Dorsoduro 1200. De sportiga intentionerna är tydliga, men den som förväntar sig en racingmaskin kommer att bli besviken.

Kåpglaset må vara lågt, för lågt om du tänkt köra långa sträckor, men i övrigt är komforten riktigt bra. Sadeln är bred med gott om stöd bakåt och det finns tillräckligt utrymme för benen bakom kåpan. Körställningen är neutralt vilsam men fungerar bra även vid aktiv körning.

V-twinnen med 90 grader mellan cylindrarna är gummiupphängd i stålrörsramen och vibrerar minimalt. Motorgången är mjuk och CVT-lådan gör varje acceleration silkeslen. Du kommer även på dig själv med att alltid dra iväg med gasrullen vriden till max från varenda rödljus, vilket lämnar övrig trafik långt, långt bakom dig.

Chassit med en konventionell gaffel på 41 millimeter fram ackompanjerad av en enkeldämpare bak med justerbar förspänning i sju steg är med på noterna och tillräckligt stadigt för att låta dig pröva de 45 gradernas nedläggningsvinkel i höga hastigheter. Utnyttjas de 76 hästkrafterna till fullo finns det goda skäl att omvädera rådande norm för skoterklädsel – läs jeans, lågskor och hjälm.

Bromsarna är betryggande effektiva och båda bromsgreppen på styret är justerbara i fyra steg. Vi provkörde modellen utan abs (abs-versionen kommer senare i år) och även om vi skulle råda dig att invänta det låsningsfria alternativet är känslan förtroendeingivande även vid hårdare körning.

Framhjulet på 16 tum ger bra känsla samt stabilitet och hjulbasen på 1 593 millimeter hjälper till utan att försaka kvickstyrdheten. Instyrningen är riktigt bra och det är utan ansträngning som Aprilian låter sig lotsas från sida till sida på slingrande 70-vägar eller mellan bilköer.

Med en torrvikt på 249 kilo (och en rymlig bensintank på 18,5 liter) blir ett normallastat ekipage rätt tungt vilket blir mest påtagligt när Aprilian ska flyttas runt. En backväxel hade inte skadat när du parkerat dig fast i en trång ficka.

Sett till sin helhet är SRV 850 en genomgående bra produkt med påkostade detaljer och bra köregenskaper. Nej det är ingen »motorcykel«, men prestandan och de praktiska egenskaper som  bjuds på matchar och överträffar många inom definitionen.

Och mitt drömgarage har fått ännu ett fordon bakom sin port.

Plus: Prestanda och väghållning. Rymlig förarmiljö. Bra detaljfinish.
Minus: Mediokert vindskydd. Förvaringsutrymmet kunde varit större. Tung att flytta runt.

Publicerad i Bike nummer 7 2012
Text: Oscar Algott
Foto: Marc Malmqvist

Tekniska data

Pris på gatan 115 995 kr (med ABS)
Importör
SPG AB
Tel: 08-562 564 10
www.spgmotor.se
Garanti 2 års garanti
Serviceintervall 500 mil
Färgalternativ Vit, svart
Motortyp V2, 4-takt, vätskekyld
Ventilmek. 4 vent/cyl, SOHC
Slagvolym 839,3 cm3
Borrning/slag 88/69,0 mm
Kompression 10,0:1
Max effekt 76 hk/7 750 rpm
Max vrid 76,4 Nm/6 000 rpm
Insprutning 1x38 mm spjällhus
Koppling Automatisk, torr centrifugal
Antal växlar CVT 
Drivning Z-ringskedja
Konstruktion Stålrörsram
Hjulbas 1 593 mm
Styrvinkel 25,5 grader
Försprång 108 mm
Fjädring fram Konventionell 41 mm
Fjädring bak Enkeldämpare
Sadelhöjd 780 mm
Broms fram Två 300 mm, 2-kolvsok
Broms bak 280 mm, 2-kolvsok
Hjul fram 120/70-16 tum
Hjul bak 160/60-15 tum
Vikt 249 kg (torrvikt)
Bensintank18,5 liter

Slipp växla

Den absolutvanligaste transmissiontypen för skotrar är CVT (continuously variable transmission), vilket översatt blir steglöst variabel transmission. CVT tillåter den drivande axeln att hålla ett konstant varvtal för antingen maximal effekt eller effektiv bränsleförbrukning, beroende på hur du justerar gasen. En vanlig CVT-transmission bygger på två remhjul (och en rem) som med hjälp av vikter och fjädrar steglöst ändrar utväxlingen dem emellan.

Ett första utkast av tekniken skissades ned av Leonardo da Vinci redan för 500 år sedan och det första patentet gick igenom 1886. Idag finns flera varianter av tekniken inom bilindustrin, bland annat med hydraulstyrning.

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera