Bild
Nästa artikel

Aprilia RS 125

Provkörning

Racekänsla!

Utseendemässigt påminner RS 125 om Aprilias 1000-kubiks RSV Mille; de vassa raceformerna ger hojen ett aggressivt och lätt utseende. Framkåpan och lampornas utformning samt bakkutsens vasshet är så gott som direkt från GP-banorna.

Även känslan i sadeln är racemässig. Den är hård, men utformningen känns överraskande behaglig vid körning. Körställningen är kraftigt framåtlutad och styret är brett. Sittande i Aprilians sadel får man känslan av en större hoj.

På grund av den kompakta körställningen, så känns det träligt att köra i stadstrafik, men väl på landsvägen, så kommer hojen till sin rätt. I takt med den ökande farten fungerar körställningen utmärkt.

RS:ens styrning är snabb och exakt; den svänger lätt in i kurvor och är verkligen snabbstyrd från den ena svängen till den andra.

Fjädringen är nästan överdimensionerad i förhållande till hojens storlek. Stötdämparen har tillräckligt med kapacitet för aktiv körning och i landsvägshastigheter håller fjädringen däcken stadigt på asfaltens yta.

Frambromsen är fantastisk, den har utomordentlig bromseffekt och en suverän känsla i handtaget. Och inte utan anledning för Aprilian har, i typisk banhojstil, radial bromsok fram, likaså är bromsskivan stor.


I motorn betonas effekten utan tvekan på de hög­re varven, men effektregistret är ändå så pass brett, att hojen är trevlig att köra även i normalt flytande ­trafik.

Det egentliga effektregistret börjar strax ovanför 7 000 varv; när man håller varven ovan den gränsen, så känns motorn verkligen pigg.

Utväxlingen har konstruerats enligt motorns kapacitet. På sexan kan man köra i trivsam fart, men vid eventuell omkörning måste man växla ner åtminstone ett par snäpp.

Utväxlingen underlättas av, att kopplingen är känslig och mottaglig. Den är också exakt och avstånden mellan växlarna är små.

Det finns inget negativt att säga om strömbrytare och reglage, de fungerar precis som de ska. Endast avsaknaden av frilägeslampa var ett litet minus.

Aprilians köregenskaper kändes sammantaget bra. Den stadiga känslan i hojen bibehölls även vid mätning av acceleration och bromssträcka.

Toppfarten uppmättes till 138,3 kilometer i timmen med GPS-baserad mätinstrument. Mätningen gjordes flera gånger på en raksträcka.

Från 100 kilometer i timmen kunde man bromsa hojen till stillastående på 43,8 meters bromssträcka.

I samband med mätningarna var det möjligt att kontrollera eventuella fel i hastighetsmätaren; Aprilians hastighetsmätare visade 50 km/h vid 48,1 ­
km/h och 100 km/h vid 93,5 km/h. Ovanstående fel är relativt normalt jämfört med motorcyklars allmänna mätarfel.

Aprilias som helhet övertygande och sportiga förnyade RS 125:a förbrukade i genomsnitt 0,57 liter bensin per mil under provkörningen.

 

Plus:
Pigg motor, stadigt chassi. Sportiga kör­egenskaper.

Minus:
Lite otrevlig i låga farter på grund av trögstyrt chassi och hård fjädring.

Publicerat i Bike nummer 11/12 2006.
Av: Sami Salonen
Foto: Gerry Nordström

Tekniska data

Pris på gatan: 52 998:–
Importör:
TMP Scandinavia
Tel: +45 96701726
www.aprilia.se
Garanti: 2 års garanti
Färgalternativ: Svart/vit, svart/röd
Motortyp: 1-cyl, 2-takt, vattenkyld
Ventilmekanism: –
Borrning/slag: 54/54,5 mm
Slagvolym: 124,8 cm³
Kompression: 12,5:1
Max effekt: 15 hk (11 kW)/7 800 rpm
Max vridmoment: Ingen uppgift
Bränsleförsörjning: Dellorto 28 mm förgasare
Startsystem: Elstart
Koppling: Flerskivig våt
Antal växlar: 6
Sekundärdrivning: O-ringskedja
Konstruktion: Aluboxram, alusving
Hjulbas: 1 345 mm
Styrvinkel: Ingen uppgift
Försprång: Ingen uppgift
Fjädring fram: Inverterad 40 mm gaffel
Fjädring bak: Progr enkeldämpare
Sadelhöjd: 805 mm
Broms fram: 320 mm, fyrkolvsok
Broms bak: 220 mm, tvåkolvsok
Däck fram: 110/70-17 tum
Däck bak: 150/60-17 tum
Angiven torrvikt: 127 kg
Bensintank: 14 liter (inkl 3,5 lit reserv)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.