Bild
Nästa artikel

Test: Kawasaki Ninja 300, KTM RC 390, Yamaha YZF-R3 och Honda CBR 500 R

Test

Körkortsklassen A2 har medfört att ­mindre sporthojar återvänt till marknaden. Vi testade fyra alternativ.

Test: Sportiga A2-hojar

PDF ur Bike nr 3/16. 15 sidor. LIVETS SMÅ GLÄDJEÄMNEN. Körkortsklassen A2 har medfört att mindre sporthojar återvänt till marknaden.    YAMAHA YZF-R3 KTM RC 390 KAWASAKI NINJA 300 HONDA CBR 500 R

Som läsare av Bike har du kanske märkt att vi även gillar mindre hojar. Känslan när du på riktigt kan använda alla fartresurserna hos en liten hoj är obetalbar. Motorcyklar med närmare tvåhundra hästkrafter i all ära, men det blir inte samma upplevelse. Jag har trånat efter modeller som Aprilia RS 250, Honda RVF 400 R och Kawasaki ZXR 400. De var små hojar men kvalitetsmässigt sammanställda av topp­komponenter och de bjöd på riktig sporthojkänsla till en låg kostnad.

Med moderna modeller är principen ­fortfarande densamma, men för att göra ­priset mer tilltalande är komponenterna i jämförelse med större sporthojar betydligt enklare i dag. Men kan mindre sportmodeller ge bra vibrationer trots detta? Det ska vi nu ta reda på. I testet deltar sportiga A2-hojarna; Honda CBR 500 R, Kawasaki Ninja 300, KTM RC 390 samt Yamaha YZF-R3.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.