Bild
Nästa artikel

Bänkning: Yamaha XTZ 1200 Super Ténéré -18

Bänkning

Yamaha XTZ 1200 Super Ténéré -18 har 112 hästkrafter på pappret men hur stark är den egentligen? Som alltid kan Bike ge svaret med våra mätningar i bromsbänk.

Läs hela testet med Triumph Tiger 1200 XCA, BMW R1200 GS A och Yamaha XTZ 1200

BIKE SLAKTAR VINTERN! Vi gasar hårt i 200 mil för att syna tre fullt utrustade adventuremodeller i sömmarna. Med prislappar som dessa kommer högt ställda krav. TRIUMPH TIGER 1200 XCA En ny bantad tiger är född. Jakten på äventyren kan börja. BMW R1200 GS A Den populära jordenruntmaskinen hänger på tekniktrenden. YAMAHA XTZ 1200 Härdad Superadventure med semiaktiv fjädring och komfort.   Artikel ur Bike nr 6/2018, 15 sidor.

Parallelltwinnen saknar lite kraft från botten men drar sedan jämt genom registret. Gassvaret är lite ryckigt och kräver några minuters tillvänjning när vi byter runt bland motorcyklarna under detta test. Motorn lämnar oförändrat med effekt i dag mot 2010 även om utsläppen setts över för att Euro4-anpassa modellen. 

När vi mäter de faktiska värdet på bakhjulet i bromsbänk på Stockholms MC-varuhus får vi fram maximala 102,0 hästkrafter vid 7 200 varv. Vridet landar på 110,3 newtonmeter vid 5 900 varv.

Det här och mycket mer hittar du i Bikes utförliga och roliga test! Vill du bli prenumerant kan du teckna dig här för ett förmånlig erbjudande så att du inte missar de kommande utgåvorna av Bike.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.