Bild
Nästa artikel

Bänkning: Yamaha MT-10SP -18

Bänkning

Yamaha MT-10SP -18 har 160 hästkrafter på pappret men hur stark är den egentligen? Som alltid kan Bike ge svaret med våra mätningar i bromsbänk.

Läs hela testet med Test 05/2018: Streetfighters - Yamaha MT-10 SP, Aprilia V4 Tuono, Ducati Monster S, KTM Super Duke R och BMW S1000 R

Artikel ur Bike nr 5/2018, 17 sidor, 6,7Mb BATALJEN Kungarna inom segmentet Streetfighters träffas för att göra upp om titeln. En ensam samuraj från Japan möter fyra vassa krigare från övriga axelmakter. Yamaha MT-10 SP Med styvare chassi och svensk fjädring kastas handsken. Aprilia V4 Tuono Klassvinnaren vässar klorna för att stå emot konkurrensen Ducati Monster S Uppdaterat chassi och högre effekt i jakten på kungatronen.. KTM Super Duke R Effektmonstret med vridmoment som en hygglig personbil. BMW S1000 R Vilt ylande radfyra som fått komforthöjande detaljer.  

Crossplane-motorn drar rejält från mellanregistret och uppåt och med quickshifterns hjälp matas växel efter växel lätt i. Quickshiftern jobbar bara uppåt. Effekten vi noterar i mätningen är långt ifrån toppnoteringen för hojarna i detta test, men vi imponeras ändå av körglädjen motorn förmedlar. Dessutom räcker prestandan gott och väl till för majoriteten av alla som gasar på gatan.

När vi mäter de faktiska värdet på bakhjulet i bromsbänk på Stockholms MC-varuhus får vi fram maximala 140,6 hästkrafter vid 11 600 varv. Vridet landar på 96,5 newtonmeter vid 9 400 varv.

Det här och mycket mer hittar du i Bikes utförliga och roliga test! Vill du bli prenumerant kan du teckna dig här för ett förmånlig erbjudande så att du inte missar de kommande utgåvorna av Bike.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.