Bild
Nästa artikel

Bänkning: Moto Guzzi V7 Stornello -16

Bänkning

Moto Guzzi V7 Stornello -16 har 48 hästkrafter på pappret men hur stark är den egentligen? Som alltid kan Bike ge svaret med våra mätningar i bromsbänk.

Läs hela testet med Triumph Street Twin, MotoGuzzi V7 II Stornello, Ducati Scrambler och Yamaha XSR 700

Artikel ur Bike nr 9-2016. 15 sidor. Digital fil som du kan läsa i din smartphone, läsplatta eller dator.    CULTURE CLUB Vi testar fyra populära hojar som har olika syn på vad retro är. Går det att hitta lämpliga moderna motorcyklar för både hipstern och gasglada knutten?   TRIUMPH STREET TWIN MOTO GUZZI V7 II STORNELLO DUCATI SCRAMBLER  YAMAHA XSR 700    

Den för Moto Guzzi klassiska V-motorn med cylindrarna stickandes ut i sidled är på 750 kubik och ger måttligt med kraft. Vår Stornello är rejält besvärlig att komma iväg med när den är kall. Nästan alla av oss testförare får motorstopp minst en gång när vi ska iväg. När den blivit varm i motorn försvinner dessa problem. Gången är i övrigt ryckig och hela hojen vibrerar. Somliga anser att det hör till på en Guzzi men de flesta av oss upplever vibrationerna störande. Gasresponsen är seg och den direkta kontakten mellan gashandtagets rörelser och motorns respons saknas helt. 

När vi mäter de faktiska värdet på bakhjulet i bromsbänk på Stockholms MC-varuhus får vi fram maximala 41,1 hästkrafter vid 6 400 varv. Vridet landar på 51,5 newtonmeter vid 3 100 varv.

Det här och mycket mer hittar du i Bikes utförliga och roliga test! Vill du bli prenumerant kan du teckna dig här för ett förmånlig erbjudande så att du inte missar de kommande utgåvorna av Bike.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.