Bild
Nästa artikel

Bänkning: KTM 690 Duke -17

Bänkning

KTM 690 Duke -17 har 75 hästkrafter på pappret men hur stark är den egentligen? Som alltid kan Bike ge svaret med våra mätningar i bromsbänk.

Läs hela testet med DUCATI MONSTER 797, KTM 690 DUKE och KAWASAKI Z650

Artikel ur Bike nr 9/2017, 17 sidor Skriet från vildmarken Vi låter tre av streetfighterklassens senaste mellanstora tillskott sträcka ut sig på småvägarna i djupa skogarna. Vinner radtvåan, stånkan eller V-twinnen? DUCATI MONSTER 797 En helt ny billig instegsmodell byggd enligt sann Ducati-filosofi. KTM 690 DUKE Österrikiska originalet som fortfarande håller huliganfanan högt. KAWASAKI Z650 Lätt, vass och ännu enklare att härja med. ER-6 har fått en värdig ersättare.

Till 2016 ersattes 55 procent av motorn med nya delar för att KTM skulle klara av att sänka utsläppen, öka effekten och hålla vibrationerna i schack. Toppen är ny och kolven är lättare samt starkare, något som bidragit till att varvtalsområdet ökat med 1 000 varv. En encylindrig pjäs som brölar på till 8 000 varv ger upphov till en hel del vibrationer – därför har motorn fått en ytterligare balansaxel. Det här är ett kraftpaket och det är inte lätt för utmanarna i detta test att hänga på KTM:en när den skjuter iväg ut ur kurvorna.

När vi mäter de faktiska värdet på bakhjulet i bromsbänk på Stockholms MC-varuhus får vi fram maximala 73,8 hästkrafter vid 7 900 varv. Vridet landar på 63 newtonmeter vid 4 900 varv.

Det här och mycket mer hittar du i Bikes utförliga och roliga test! Vill du bli prenumerant kan du teckna dig här för ett förmånlig erbjudande så att du inte missar de kommande utgåvorna av Bike.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.