Bild
Nästa artikel

Bänkning: Kawasaki ZX-10R -16

Jämförande test

Kawasaki ZX-10R -16 har 210 hästkrafter på pappret men hur stark är den egentligen? Som alltid kan Bike ge svaret med våra mätningar i bromsbänk.

Test 07/2016: Suberbike. Bike

Artikel ur Bike nr 7-2016. 17 sidor. Digital fil som kan läsas i din smartphone, dator eller läsplatta.    Vassaste Sporthojen. Framtagna för gatan men med racerbanan som dna. Vi testar nya Aprilia RSV4 RF, ylande BMW S 1000 RR, mullrande Ducati Panigale, vassa Kawasaki ZX-10 R och sportiga Yamaha YZF-R1 på gata och bana.   Aprilia RSV4 RF BMW S 1000 RR Ducati Panigale Kawasaki ZX-10 R Yamaha YZF-R1 ​ Så snart din betalning är godkänd får du filen för nedladdning på din skärm, du har tillgång till filen i 90 dagar genom ditt konto här på Motorvärlden. Du får även ett mail med ämnesraden "Ladda ned din fil här" där du kan ladda ned din fil. 

Motorn är den beprövade radfyran på 998 kubik som uppdaterats med nya kolvar, lättare kamaxlar och en ny kassettväxellåda. Lämnar mer att önska i mellanregistret. Dessutom uppfattas en dipp i kraften kring 9 000 varv. Detta i kombination med en hög utväxling – främst ettans växel – gör att den inte blir en favorit på racerbanan. Om man är en aktiv banåkare så rekommenderas att dreva om hojen. Trottelresponsen är dock ypperlig och det är lätt att reglera gaspådraget vid körning i trafik.

När vi mäter de faktiska värdet på bakhjulet i bromsbänk på Stockholms MC-varuhus får vi fram maximala 182,9 hästkrafter vid 13 100 varv. Vridet landar på 105,4 newtonmeter vid 11 500 varv.

Det här och mycket mer hittar du i Bikes utförliga och roliga test! Vill du bli prenumerant kan du teckna dig här för ett förmånlig erbjudande så att du inte missar de kommande utgåvorna av Bike.
 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.