Bild
Nästa artikel

Bänkning: Honda CRF 1000L Africa Twin -16

Jämförande test

Honda CRF 1000L Africa Twin -16 har 95 hästkrafter på pappret men hur stark är den egentligen? Som alltid kan Bike ge svaret med våra mätningar i bromsbänk.

Test 05/2016: Adventure; BMW F800, Honda CRF 800, KTM 1050 Adventure, Triumph Tiger 800. Bike.

Läs en digital version av vårt test av KTM 1050 Adventure och BMW F 800 GS Adventure, Triumphs fullutrustade Tiger 800 XCa samt Hondas efterlängtade CRF 1000 L Africa Twin. Det grundliga testet på svenskar vägar är 15 sidor långt och det publicerades första gången i Bike #5.16.

Cylindrarna på nya Africa Twin har placerats i rad i stället för V, men motorn har 270-graders vevaxel för mer V-liknande motorkaraktär. Med en överliggande kamaxel är motorn låg, vilket speglas i hög markfrigång kombinerad med en rimlig sadelhöjd.Motorn har ett säreget ljud och den vibrerar en aning men irriterande blir det först vid riktigt höga varv. Den fina motorn svarar piggt på gasen och kraften levereras jämnt ända fram till maxvarv. Det enda störande momentet är rycket som uppstår när du går snabbt från motorbroms till gas.

När vi mäter de faktiska värdet på bakhjulet i bromsbänk på Stockholms MC-varuhus får vi fram maximala 87,8  hästkrafter vid 7 400 varv. Vridet landar på 94,9 newtonmeter vid 5 900 varv.

Det här och mycket mer hittar du i Bikes utförliga och roliga test!

Vill du bli prenumerant kan du teckna dig här för ett förmånlig erbjudande så att du inte missar de kommande utgåvorna av Bike.

 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.