Bild
Nästa artikel

Bänkning: Ducati Panigale 1299 S -16

Bänkning

Ducati Panigale 1299 S -16 har 205 hästkrafter på pappret men hur stark är den egentligen? Som alltid kan Bike ge svaret med våra mätningar i bromsbänk.

Test 07/2016: Suberbike. Bike

Artikel ur Bike nr 7-2016. 17 sidor. Digital fil som kan läsas i din smartphone, dator eller läsplatta.    Vassaste Sporthojen. Framtagna för gatan men med racerbanan som dna. Vi testar nya Aprilia RSV4 RF, ylande BMW S 1000 RR, mullrande Ducati Panigale, vassa Kawasaki ZX-10 R och sportiga Yamaha YZF-R1 på gata och bana.   Aprilia RSV4 RF BMW S 1000 RR Ducati Panigale Kawasaki ZX-10 R Yamaha YZF-R1 ​ Så snart din betalning är godkänd får du filen för nedladdning på din skärm, du har tillgång till filen i 90 dagar genom ditt konto här på Motorvärlden. Du får även ett mail med ämnesraden "Ladda ned din fil här" där du kan ladda ned din fil. 

Ducati Panigale 1299 S med sin 1285 kubik stora Superquadromotor var oförändrad från 2015. Efter bänkningen kan vi konstatera att Ducatin lämnar mer hästkrafter än de flesta andra konkurrenter vid samma varvtal genom hela registret. Redan från 4000 varv lämnar den nästan 110 newtonmeter. Effekten är lättanvänd effekt och segdragningsförmågan nästan överlägsen men motorn gillar inte att varvas på toppvarv.

När vi mäter de faktiska värdet på bakhjulet i bromsbänk på Stockholms MC-varuhus får vi fram maximala 179,0 hästkrafter vid 10 800 varv. Vridet landar på 125,9 newtonmeter vid 8 900 varv.

Det här och mycket mer hittar du i Bikes utförliga och roliga test! Vill du bli prenumerant kan du teckna dig här för ett förmånlig erbjudande så att du inte missar de kommande utgåvorna av Bike.

Kommentarer

#1
2018-04-24 16:53

Synd den inte är på 205hk...hade varit coolt isåfall.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.