Bild
Nästa artikel

Bänkning: Ducati Multistrada 1200 S -16

Jämförande test

Ducati Multistrada 1200 S -16 har 160 hästkrafter på pappret men hur stark är den egentligen? Som alltid kan Bike ge svaret med våra mätningar i bromsbänk.

Test 06/2016: Sporttouring 2016. Bike

Artikel ur Bike nr 6-2016. 15 sidor. Digital fil som kan läsas i din smartphone, dator eller läsplatta.  LEKSUGNA MILSLUKARE, BMW S 1000 XR, Ducati Multistrada 1200 S och KTM Super Duke GT är motorstarka asfaltsmaskiner redo för äventyr i högt tempo. Vi testar dem i vackert vårväder och utser vinnaren. BMW S1000 XR DUCATI MULTISTRADA 1200S KTM SUPER DUKE GT  Så snart din betalning är godkänd får du filen för nedladdning på din skärm, du har tillgång till filen i 90 dagar genom ditt konto här på Motorvärlden. Du får även ett mail med ämnesraden "Ladda ned din fil här" där du kan ladda ned din fil. 

Testastretta-motorn har variabla ventiltider och ger nog med kraft så länge varvtalet är högt. Ljudet i V-twinnen är dovt och motorkaraktären upplevs som sansad. Den vibrerar överraskande lite vilket ger en behaglig och komfortabel körkänsla. Ducatin har lägst effekt och vrid enligt mätningarna men den är absolut inte slö att köra. Effekten kommer jämt genom registret.

När vi mäter de faktiska värdet på bakhjulet i bromsbänk på Stockholms MC-varuhus får vi fram maximala 137,53 hästkrafter vid 9 500 varv. Vridet landar på 111,73 newtonmeter vid 7 800 varv.

Det här och mycket mer hittar du i Bikes utförliga och roliga test! Vill du bli prenumerant kan du teckna dig här för ett förmånlig erbjudande så att du inte missar de kommande utgåvorna av Bike.
 

Kommentarer

#1
2018-04-12 18:29

Det känns som många hojtillverkare älskar att salta sina siffror. Säga att hojen är på 160hk men i verkligheten är den 137... Jo man tackar... bara 23 hästar fel... De kan väl lika gärna säga att den är på 275hk om det ändå ska ljugas.

#2
2018-04-13 21:02

Jo fast nu är det ju 137 ha på bakhjulet . Tillverkarna spelar på vevaxeln precis som på bilar.

#3
2018-04-13 22:13

Bilen - du har rätt att det skiljer mellan bakhjul och vevaxel pga förluster. Men att förlusterna skulle uppgå till 23hk är inte troligt. Växellådan borde glöda om den ska bromsa upp så mycket effekt. Det finns andra bänkningar här där det skiljer en till två hästar mellan spec och bänkning, det är mer realistiskt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.