Bild
Nästa artikel

Bänkning: Ducati Monster 797 -17

Bänkning

Ducati Monster 797 -17 har 75 hästkrafter på pappret men hur stark är den egentligen? Som alltid kan Bike ge svaret med våra mätningar i bromsbänk.

Läs hela testet med DUCATI MONSTER 797, KTM 690 DUKE och KAWASAKI Z650

Artikel ur Bike nr 9/2017, 17 sidor Skriet från vildmarken Vi låter tre av streetfighterklassens senaste mellanstora tillskott sträcka ut sig på småvägarna i djupa skogarna. Vinner radtvåan, stånkan eller V-twinnen? DUCATI MONSTER 797 En helt ny billig instegsmodell byggd enligt sann Ducati-filosofi. KTM 690 DUKE Österrikiska originalet som fortfarande håller huliganfanan högt. KAWASAKI Z650 Lätt, vass och ännu enklare att härja med. ER-6 har fått en värdig ersättare.

Denna långlivade luftkylda motor från Ducati har fått sin grundkonstruktionen från Monster 696 från 2008. En motor som via den lite senare 796:an hittade sin väg till dagens Scrambler för tre år sedan. Slagvolymen har landat på 803 kubik och motorn är nu klassad att klara de tuffare utsläppskraven enligt Euro 4. Motorn trummar på i bekant Ducati-manér med gott om vridstyrka. Du växlar hellre för tidigt än plågar upp den högst upp i registret. Upplevelsen är även här att en trivsam tur på stan är prioriterat framför aktiv körning. 

När vi mäter de faktiska värdet på bakhjulet i bromsbänk på Stockholms MC-varuhus får vi fram maximala 70 hästkrafter vid 8 300 varv. Vridet landar på 63 newtonmeter vid 7 100 varv.

Det här och mycket mer hittar du i Bikes utförliga och roliga test! Vill du bli prenumerant kan du teckna dig här för ett förmånlig erbjudande så att du inte missar de kommande utgåvorna av Bike.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.