Bild
Nästa artikel

Bänkning: BMW S1000R -18

Bänkning

BMW S1000R -18 har 165 hästkrafter på pappret men hur stark är den egentligen? Som alltid kan Bike ge svaret med våra mätningar i bromsbänk.

Läs hela testet med Test 05/2018: Streetfighters - Yamaha MT-10 SP, Aprilia V4 Tuono, Ducati Monster S, KTM Super Duke R och BMW S1000 R

Artikel ur Bike nr 5/2018, 17 sidor, 6,7Mb BATALJEN Kungarna inom segmentet Streetfighters träffas för att göra upp om titeln. En ensam samuraj från Japan möter fyra vassa krigare från övriga axelmakter. Yamaha MT-10 SP Med styvare chassi och svensk fjädring kastas handsken. Aprilia V4 Tuono Klassvinnaren vässar klorna för att stå emot konkurrensen Ducati Monster S Uppdaterat chassi och högre effekt i jakten på kungatronen.. KTM Super Duke R Effektmonstret med vridmoment som en hygglig personbil. BMW S1000 R Vilt ylande radfyra som fått komforthöjande detaljer.  

Radfyran på tusen kubik låter riktigt mysigt med det Akrapovic-system som sitter originalmonterat och tonerna talar till en på ett positivt sätt. Ju mer du gasar desto ljuvligare toner. Kraft finns det gott om och i mätningar från 0-100 km/h är BMW:n snabbast av alla i det här testet med sina 3,37 sekunder.

När vi mäter de faktiska värdet på bakhjulet i bromsbänk på Stockholms MC-varuhus får vi fram maximala 157,3 hästkrafter vid 11 000 varv. Vridet landar på 104,3 newtonmeter vid 10 200 varv.

Det här och mycket mer hittar du i Bikes utförliga och roliga test! Vill du bli prenumerant kan du teckna dig här för ett förmånlig erbjudande så att du inte missar de kommande utgåvorna av Bike.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.