Bild
Nästa artikel

Bänkning: BMW R nineT -17

Bänkning

BMW R nineT -17 har 110 hästkrafter på pappret men hur stark är den egentligen? Som alltid kan Bike ge svaret med våra mätningar i bromsbänk.

Läs hela testet med Test 02/2017: Stora retrohojar - Triumph Thruxton R, Yamaha XSR 900 och BMW R Nine

Artikel ur Bike nr 2-2017. 15 sidor. Digital fil som du kan läsa i din smartphone, läsplatta eller dator.    REBELLISKT UPPROR Tre stora retromotorcyklar ställs mot varandra i ett försök att fly nuet och visa vem som bäst klarar av att representera frihet samt attityd som om året var 1958.   TRIUMPH THRUXTON R Retroklassisk look blandat med modern teknik och fjädring. YAMAHA XSR 900 Modern motorcykel som gör anspråk på retrokulten med sin design. BMW R NINE T Kultboxer på klassiskt vis men med moderna drag.

Ljudet som den avger ur den sköna Akrapipan är helt sagolik och vi okynnesgasar så mycket vi orkar varenda gång vi sitter i sadeln på just BMW:n. Det uppskattas kanske inte av alla andra trafikanter men just nu är vi rebeller och njuter fullt ut. Den 1170-kubik stora boxermotorn svarar fint på gasen men vibrerar en hel del. Det annars linjära vridmomentet i den här boxermotorn är inte lika jämt på denna modell. Vi upplever en kraftig dipp runt 5 000 varv.

När vi mäter de faktiska värdet på bakhjulet i bromsbänk på Stockholms MC-varuhus får vi fram maximala 100,09 hästkrafter vid 8 300 varv. Vridet landar på 99,66 newtonmeter vid 6 400 varv.

Det här och mycket mer hittar du i Bikes utförliga och roliga test! Vill du bli prenumerant kan du teckna dig här för ett förmånlig erbjudande så att du inte missar de kommande utgåvorna av Bike.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.