Bild
Nästa artikel

Bänkning: Aprilia V4 Tuono Factory -18

Bänkning

Aprilia V4 Tuono Factory -18 har 175 hästkrafter på pappret men hur stark är den egentligen? Som alltid kan Bike ge svaret med våra mätningar i bromsbänk.

Läs hela testet med Test 05/2018: Streetfighters - Yamaha MT-10 SP, Aprilia V4 Tuono, Ducati Monster S, KTM Super Duke R och BMW S1000 R

Artikel ur Bike nr 5/2018, 17 sidor, 6,7Mb BATALJEN Kungarna inom segmentet Streetfighters träffas för att göra upp om titeln. En ensam samuraj från Japan möter fyra vassa krigare från övriga axelmakter. Yamaha MT-10 SP Med styvare chassi och svensk fjädring kastas handsken. Aprilia V4 Tuono Klassvinnaren vässar klorna för att stå emot konkurrensen Ducati Monster S Uppdaterat chassi och högre effekt i jakten på kungatronen.. KTM Super Duke R Effektmonstret med vridmoment som en hygglig personbil. BMW S1000 R Vilt ylande radfyra som fått komforthöjande detaljer.  

Aprilia trollar med ny elektronik och övriga konfigurationer fram gett ytterligare 500 varv på topp medan effekten är densamma som tidigare till 2018. Kraften kommer mjukt och utan ryckighet. På de tidiga modellerna upplevdes just ryckighetn som ett störande moment. Draget är rejält ända från låga varvtal men tar riktig fart efter cirka 7 500 varv. Då gäller det att hålla i sig. 

När vi mäter de faktiska värdet på bakhjulet i bromsbänk på Stockholms MC-varuhus får vi fram maximala 164,4 hästkrafter vid 11 800 varv. Vridet landar på 111,6 newtonmeter vid 9 400 varv.

Det här och mycket mer hittar du i Bikes utförliga och roliga test! Vill du bli prenumerant kan du teckna dig här för ett förmånlig erbjudande så att du inte missar de kommande utgåvorna av Bike.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.