Bild
Nästa artikel

Kawaski VN 900 Custom / Yamaha XVS 1300 Midnight Star

Duell

Vi provkör årets två hetaste custom-hojar. Kawasaki visar att det inte behövs kubik för att segra i den här duellen!

När Yamaha släppte storebror Midnight Star med 1900 kubik förra året så var det designen influerad av 30-talets Art Deco och streamliner som väckte mest uppmärksamhet. Därför är det lite förvånande att dessa lösningar har tonats ner på den mindre och senare modellen. När det gäller Kawasaki VN 900 så är den lite annorlunda designmässigt jämfört med Midnight Star som är stöpt i den rätt vanliga »classicformen«. Nu finns ju även VN 900 i en classicversion med djupare skärmar, fetare framdäck och ett konventionellt styre. VN 900 Custom har i stället ett tufft T-barstyre, smalare 21 tums framhjul samt en framfälg med en egen design. Motorcykeln har ett utseende som är inspirerat av gamla tiders choppers. Den är smal, smidig och avskalad medan Midnight Star är fet, tung och välutrustad.

 

Yamahan har mer kubik och högre effekt vilket givetvis känns men däremot rister den en del i motorn vid gaspådrag från låga varv medan Kawasakin har en lugnare motorgång. VN 900 Custom är rolig på kurviga vägar och man vill gärna köra mer aktivt med den jämfört med konkurrenten som är lite sävligare. Yamaha XVS 1300 Midnight Star är däremot bekvämare med sin följsamma och mjuka fjädring. En nackdel med den är att om man är lite längre än genomsnittet så blir sittställningen hopsjunken i ryggen. En annan allvarlig nackdel är att styret tar i knäna vid svängar i låg fart så vi fick helt enkelt ta ner foten från plattan och köra som crossförare med benet utsträckt vid vändning på gator och liknande.


 

Båda hojarna går lika stadigt i högre farter men de skiljer sig kraftigt åt när det gäller passagerarkomforten. Nu ska det sägas att den Midnight Star som vi provat har ett extrautrustningspaket med bland annat ruta, väskor och ryggstöd. Det är dock utrustningsdetaljer som många kommer att skaffa medan Kawasakin mer är en choppad »solohoj« som gör sig bäst designmässigt utan liknande utrustning. Kawasaki VN 900 Custom är obekväm och nästan obehaglig för passageraren då sadeln lutar bakåt och är alldeles för hårt stoppad. Känslan av att sitta direkt på skärmen är stor och stötarna går rakt upp i ryggraden. Midnight Star är bäst för passageraren även utan ryggstöd och enda detaljen vi hade att anmärka på var att det är jobbigare att komma upp på sadeln eftersom väskor och ryggstöd är i vägen. Slutsatsen blir att om man tänkt åka långt med passagerare och packning är Midnight Star ett självklart val av dessa två.

Ljud är en annan viktig ingrediens även om vi inte söker »överljud« som på helt odämpade maskiner. Yamahan har ett skönt fluff ur avgasmynningen på tomgång men Kawasakin låter fränare och det upplevs som att motorn »skramlar« mindre vilket gör att den går segrande ur ljudstriden.

 

Bägge hojarna har insprutning och klarar Euro 3 kraven på avgasutsläpp och ljudnivå. De är båda vattenkylda och kylarna är snyggt dolda mellan främre ramrören. En annan sak de har gemensamt är remdriften vilket är minst lika bra men lite ovanligt eftersom japanska glidare oftast brukar ha kardandrift.

Vi finner oss snabbt tillrätta i sadeln på VN 900 Custom som har en något tillbakalutad körställning med fötter och händer placerade långt fram. Bägge har tillräcklig markfrigång vid kurvtagning även om Midnight Stars fotplattor tar i först av de två. När det gäller bromsarna så är stjärnans bättre fram medan Kawan har bättre bakbroms. Ingen av dem har dåliga bromsar men det märks att de skiljer sig åt. Midnight Star har enkolvsok bak men dubbla skivor fram. VN 900 Custom har dubbelkolv bak men enkel skiva fram.

Instrumenteringen på Midnight Star består av ett mätarhus placerat på styrhuvudet och VN 900 Custom har sitt på bensintanken. Tankplaceringen är ofta ett sämre alternativ då man får vika ner blicken men faktum är att i det här fallet sitter mätarhuset så högt placerat att det är lättavläst ändå. Åtminstone om man bortser från de tre varningslamporna som sitter närmast föraren under mätarhuset. På Kawasaki VN 900 Custom finns tankmätare medan Yamahan bara har varningslampa. Midnight Star har däremot dubbla digitala trippmätare vars funktioner styrs med select- respektive resetknapp på styret. Klocka finns på bägge hojarna. Tändningslåset på Midnight Star är bättre då det sitter vid styret och samma nyckelhål används även till styrlåset. Konkurrenten har tändningslåset vid förarens vänsterben medan styrlåset sitter vid styret vilket är bökigare användningsmässigt.

 

Att utse en segrare i den här duellen är svårt eftersom hojarna riktar sig till olika köpare. Midnight Star är en bekvämare motorcykel än VN 900 Custom så om du tänkt åka långt med skjuts är den det självklara valet. Yamahan går också att extrautrusta i högre grad utan att utseendet blir lidande. Vill du däremot ha en glidare till bra pris som dessutom klår sin duellant när det gäller motorkaraktär och köregenskaper är Kawasaki VN 900 Custom segraren. Det är den vi väljer tack vare hojens customkänsla, ljud och design i kombination med ett mycket fördelaktigt pris. Det gamla talesättet att »cubic is King« gäller inte längre.

Publicerad i Bike nummer 9 2007.
Text: Jimmie Öbom
Bild: Niklas Carle

Tekniska data

Kawasaki VN 900
Vattenkyld, 4-takts V2

903 cm³
50 hk / 5 700 rpm
78 Nm / 3 700 rpm
685 mm
20 liter
250 kg
1 645 mm
Ca 180 km/h
79 900:-
 

Yamaha XVS 1300
Vattenkyld, 4-takts V2

1304 cm³
72,8 hk / 5 500 rpm
106 Nm / 4 000 rpm
715 mm
19 liter
283 kg
1 690 mm
Ca 180 km/h
109 900:-
 

Motorer. Inget »bäst före«-datum på dessa twinnar

At utveckla en bra twin för en glidare är en långsiktig investering. Kawasaki VN är en modellbeteckning som levt länge. Den nuvarande motorn härstammar i mångt och mycke från den VN 900 som introducerades redan 1996, då som 800-kubikare och med kedjedrift. I stort sett hela motorn lever kvar ännu idag, den har dock fått åtta millimeter längre slag, därmed 98 kubik till, och remdrift från och med VN 900 som lanserades ifjol. Detta främst för att klara dagens avgaskrav; Euro 3.
Samma historia gäller för nyutvecklade XVS 1300. Den ersätter storsäljaren XVS 1100, som satt försäljningsrekord i Sverige sedan 1999. Kommer dessa två klara sig lika länge?.

Second opinon. Två olika livsåskådningar

Båda dessa motorcyklar är rejält sävliga. Det är också tanken och Yamahan är sin 22 hästkrafter högre effekt till trots minst lika bra på att sänka pulsen. Det bästa är att komma bort från annan trafik, stress och huslånet. Två breda sadlar på Yamahan får två njutare att tro att de aldrig lämnade vardagsrummet. Motorn tuffar sövande mellan benen men på för låga varv vaknar den till och skakar om. För den som kommer från en annan typ av motorcykel, från ingen alls eller är liten till växten är båda dessa ganska bökiga att manövrera innan farten är uppe. Båda väger runt 300 kilo körklara men Kawasaki VN900 är både kortare och mindre grov. Framhjulet är högt och smalt och svänger lätt i alla hastigheter. Båda hojarna har i hög grad låga sadelhöjder och alla reglage är lättjobbade och tydliga, klart tacksamt när tankarna råkar fara iväg. Hojarna representerar två olika filosofier. Mest glid ger Midnight Star som är en lugnare, mer mogen motorcykel. Kawasakin vill mer, gillar mer och bara är mer med sitt kaxiga framhjul och varvglada motor. -Marc Malmqvist

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.