Bild
Nästa artikel

Kawasaki Versys 1000 / Triumph Tiger SE

Duell

Kawasaki använde Triumph Tiger som mall för Versys 1000. Är gammal äldst när två svenskfavoriter möts?

Sett till statistiken är dessa två motorcyklar drömmen för medelsvensson. De har ganska stora motorer med lagom mycket effekt, är hyfsat bekväma och inte alltför dyra. Dessutom har motorcyklar i äventyrskategorin ständigt varit populära och på sistone ökat ytterligare i Sverige. Båda dessa har 17-tumshjul och tillhör asfaltsegementet av kategorin, något Kawasaki var noga med att uttala när Versys 1000 presenterades i vintras. I stället för att ha storsäljaren BMW R1200GS som främsta konkurrent hade japanerna ställt siktet på just Triumph Tiger. Mycket av tekniken kommer från streetfightern Z1000, bland annat motorn­.

Rent siffermässigt har Kawasaki ett litet övertag vad gäller effekt (fem hästkrafter) men inte vikt och pris (för grundversionen av Tiger). Under tidigare testmätningar har de gett liknande siffror vad gäller acceleration och toppfart med övertag för Versys. Storleksmässigt ligger de också mycket nära. På förhand ser det ut att vara mer eller mindre jämnt skägg alltså.

Triumph kontrade med att uppdatera årets modell av Tiger för att göra den mer sportig och sudda ut alla ambitioner för grusvägskörning. Körställningen har omarbetats åt det aktivare hållet och styret (som nu är av aluminium, inte stål) har sänkts två centimeter. Dessutom har fjädringen gjorts 27 procent styvare. När Tiger Explorer kom skulle vanliga Tiger få mer fokus på asfalt och bli en av de sportigare äventyrsmotorcyklarna för att inte kanibalisera inom familjen. Triumph har också använt en motor som känns igen från fabrikens modeller­ för gata. 1050-kubikaren är en variant på samma radtrea som sitter i Sprint GT och Speed Triple.

 

Trots Triumphs uppgifter om uppstyvad fjädring känns den fortfarande mjuk men ändå stötig. Kawasakin är också mjuk men framgaffeln och stötdämparen arbetar betydligt bättre. I kurvorna känns den lugnare och tar sig smidigare över ojämnheter. Det är lättare att köra fort med Kawasakin och det märks att det är billigare och sämre komponenter i Triumph. Versys 1000 har fått samma typ av senaste generationens framgaffel med större dämpkolvar och envägsventiler som också sitter på sportmotorcykeln ZX-10R.

 

Körställningarna skiljer sig åt rejält, vilket blir tydligt när vi hoppar mellan modellerna. Kommer man från Tigern känns det som att Versys har styret i axelhöjd, vice versa upplevs Triumphs styre och fotpinnar sitta i midjehöjd.

Vad som fungerar bäst är en smaksak men Kawasaki tar poäng på sin sadel som är bekvämare. Enligt Kawasaki är sadeln den skönaste de någonsin har gjort och den är sannerligen en dröm. Rutan går också att ställa steglöst på Versys 1000, på Tiger är den fast. Högre finns som tillval men kostar extra. När vi väl rullar märks det tydligt att Triumph är bredare än Kawasaki som ändå har en cylinder mer på bredden. Tiger känns mer busslik och ger inte samma kontroll.

Motorerna är unika i klassen. Triumph är ensamma om radtrea och Kawasaki har enda radfyran. Triumph-motorns insprutning är mer alert och insugsljudet både högre och aggressivare. Kawasakin drar dock ifrån i de flesta lägen, om än inte med mycket.

Radfyran känns mer surrig. Triumphs tre­cylindriga är lugnare och är trevligare att dra på låga varv med. Den har mer charm och karaktär än Kawasakins effektiva men mer slätstrukna motor.

Surret avspeglas i vibrationerna som är finare och mer påträngande än Triumphs grövre men mjukare sådana. Vid 5 000 varv försvinner sikten i backspeglarna på Versys 1000 och det rasslar i plastdetaljer. Här märks det att Kawasaki har sparat. Båda har liknande turbinkaraktär med bra bottendrag.

Kawasakin som är den modernare motorcykeln har också mer elektronik. Det finns olika motorlägen, färddator som styrs från styret och traction control-systemet KTRC är standard och går att ställa i tre steg. Triumph saknar helt traction control, också det ett ålderstecken.

Elektroniken har också utvecklats på bromssidan där abs-bromsarna arbetar grövre på Triumph. Den senare har dock bättre initialt bett. På Kawasakin behövs mer handkraft. 

På kopplingssidan är det tvärtom. Tigerns trögare reglering blir jobbig i längden.

 

Fördelarna med den här typen av motorcyklar­ är många, vilket köparna har upptäckt. De går att använda både till touring­, kurviga landsvägar och är bra inne i staden­.

Vi körde mestadels på småvägar och i stadstrafik och det är lätt att uppskatta en bekväm och upprätt körställning i kombination med motorer och chassin som faktiskt uppmanar till bus och lek. Det är alltså väldigt rationellt att köpa den här typen av motorcykel och ska hjärnan få välja vinner den svalare och effektivare Versys 1000.

Kawasaki lyckades alltså med sitt mål, de ställde siktet rätt och gjorde en modernare motorcykel än Triumph Tiger och är därmed en värdig segrare i duellen. Men motorcyklar köper man minst lika mycket med hjärtat som med hjärnan och vilken som tilltalar dig bäst vet bara du.

Publicerad i Bike nummer 8 2012


Text: Marc Malmqvist

Foto: Oscar Algott

Tekniska data

Modell: Kawasaki Versys 1000
Motortyp: Vätskekyld, 4-takts R4
Slagvolym: 1 043 cm³
Effekt: 118 hk /9 000 rpm
Vridmoment: 102 Nm /7 700 rpm
Sadelhöjd: 845 mm
Tankvolym: 21 liter
Vikt: 239 kg
Acc 0–400 m: 11,66 sek
Toppfart: 226 km/h
Pris: 126 900:-

Modell: Triumph Tiger (SE)
Motortyp: Vätskekyld, 4-takts R3
Slagvolym: 1 050 cm³
Effekt: 113 hk /9 400 rpm
Vridmoment: 98 Nm /6 250 rpm
Sadelhöjd: 835 mm
Tankvolym: 20 liter
Vikt: 228 (245) kg
Acc 0-400 m: 12,14 sek
Toppfart: 220 km/h
Pris: 123 900 (129 900):-

Tillbehör. Touring eller sport?

Båda modeller har mängder av tillbehör som tillval. Triumph finns i SE-version som har packväskor, centralstöd och handtagsskydd som standard. Kawasakin säljs naken men har KTRC som standard. Båda har ABS.

Triumph har fler tillbehör för att göra motorcykeln sportigare, eller åtminstone ge ett sportigare utseende. Till exempel finns bromsvätskebehållare i svarteloxerad finish, både för fram och bakbroms och smidigare bromshandtag. Original sportavgassystem kommer från Arrow. 

Touringdetaljer som toppbox finns till båda modellerna. Kawasaki har väskor, värmehandtag och 12-voltsuttag för den som vill köra långt. Versys sportavgassystem levereras av Akrapovic.  

Second opinion. En pint svalkande ale för mig tack.

Versys 1000 har onekligen inte ett utseende som alla älskar, det som däremot står bortom allt tvivel är att det är en bra motorcykel. Den upplevs från förarplats som en generation modernare än Tigern och såväl bromsar som framför allt fjädring är på en helt annan nivå än vad som står på den engelska menyn. Motorn är stark, har ett skönt klipp på topp och prestandamäsigt ligger den hela tiden en hojlängd före Tiger. Men den är irriterande surrig och små ömsom kittlande ömsom irriterande vibrationer letar sig upp i fötter och bak.

Triumphen däremot är betydligt mer grovkornig. Fjädringen är lågupplöst och ABS:en står med ena benet i forntiden, varför kan inte 1 050 jobba lika fint som Explorer?

Radtrean däremot gör sitt jobb med bravur och motorkonfigurationen passar konceptet perfekt. Det går utmärkt att peta i sexan och sedan inte växla alls så länge man håller sig över 40 km/h.

Mitt val blir Triumph Tiger eftersom jag sitter perfekt på den och jag gillar motorns karaktär. Kanske inte bäst för alla men den är det för mig.

-Magnus Wallner

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.