Bild
Nästa artikel

Ducati 1198 S / KTM RC8 R

Duell

Vi kör världens häftigaste twinnar mot varandra på bana. Kan Österrikes ­slugger knocka den snabbfotade italienaren?

På Karlskoga Motorstadion utspelar sig en tungviktsmatch utan käkar som går ur led och näsben som knäcks. Istället är det de två läckraste twinnarna på marknaden som gör upp om vem som egentligen har den hårdaste högerkroken, som kan ta depåkurvan snabbast.

Modellerna är uppdateringar av 1098 respektive RC8. Reglerna i Superbike VM tillåter 1200 kubik för twinnar och det gör självklart att dessa båda kombattanter har slagvolym som precis tangerar dessa gränser; 1198 respektive 1195 kubik som släpper loss 170 italienska fullblodshästar eller samma antal österrikiska ardennerkusar.

Uppgraderingen från 1098 till 1198 innebär inte bara större slagvolym utan även att effekten höjts från 160 till 170 hästkrafter och vikten har sänkts med två kilo. S-modellen som vi kör här på Karlskoga väger ytterligare två kilo mindre än en vanlig 1198, tack vare smidda aluminiumfälgar samt framskärm och sidokåpor i kolfiber. 1098 var ett bra koncept redan i fjol, som med mer effekt faktiskt blivit ännu bättre.

Men inte heller RC8 R skäms för sig. ­R-­modellen är uppdaterad rejält till 2009 och betydligt förbättrad i jämförelse med RC8, som var en riktig besvikelse förra säsongen. Det är inte de 45 extra kubiken eller de 15 hästkrafterna som är den största skillnaden. Nej, det är den förbättrade insprutningen som till i år gjort maskinen körbar.


– Men den största skillnaden mellan modellerna är utan tvekan fjädringsinställningen, konstaterar Christer Miininnär vi tar en kopp kaffe i Pit Stop Café. Han får medhåll av Jan Hanson, som slappnar av från säsongen i Pro Superbike med att köra test med oss på Bike:

– När du går på gas med KTM, så sätter den sig, även om fjädringen är hård så känns det som att den får svårt att jobba.

Fjädringen är av yppersta klass på båda modellerna. Komponenterna är på 1198 S ­levererad av Öhlins, och tillhör gräddan av vad som finns originalmonterat på motorcyklar. Detsamma gäller KTM RC8 R som har fjädring från WP. Men i grunduppsättning är KTM RC8 R fortfarande alltför stötig och hård i våra ögon. Då ska man komma ihåg att KTM monterat mjukare fjäder i jämförelse med RC8...

Även körställningen visar sig rymma stora skillnader mellan modellerna.

– Man sitter mer i Ducatin, blir ett med hojen, säger Jan.

– Fast jag gillar tanken på RC8 R, den ger ett bättre stöd för armarna, hävdar Christer.

Både motormässigt och chassimässigt är det stora likheter mellan modellerna, KTM RC8 R kan dock upplevas som något bättre för landsväg. Den är lite rymligare, passar långa förare och har fotpinnarna aningen lägre.

– Samtidigt tar både fotpinne och bromspedal i på höger sida, lägger Christer till. Detta är dock inget problem för oss mer normala förare som inte har några topplaceringar i Pro Superbike på meritlistan.

Effektmässigt upplevs de båda maskinerna som klart jämförbara. Under körningen på Karlskoga talar inget till någons fördel. Det är två V-motorer som inte bara låter fint utan som också levererar hästkrafter i överflöd. Däremot upplevs tydliga skillnader mellan motorerna när det gäller deras karaktär.

– Ducatin känns rappare för att den hela tiden vill gå upp på bakhjulet, konstaterar Christer med ett brett leende.

 

Insprutningen fungerar kanon på de båda modellerna, med aningen fördel till Ducatin, men vi kan konstatera att ingenjörerna hos KTM verkligen har gjort sin läxa och förbättrat sitt system från förra året då det uppträde lika vresigt som en rökare innan morgonciggen.

Växellådan upplevs som mer tätstegad och distinkt hos Ducatin, men därmed inte sagt att den är dålig hos KTM, även denna komponent är betydligt bättre än för fjolårshojen. Till den något burdusa karaktären hos KTM illkommer även den kraftiga motorbromsen, vilket Ducati 1198 närmast saknar.

– Men fortfarande är KTM stabil i inbromsningen i slutet på rakan, visst rör den på sig aningen mer, men det är inga problem.

Ducatin å sin sida känns litet trögare i sidoförflyttningen men samtidigt mycket spårstabil.

KTM inger inte samma förtroende, det är mer rörelse i chassit.

– Medan Ducatin äter upp alla ojämnheter, kastar KTM dem i ansiktet på dig, tycker Christer Miinin och det står tydligt klart att det är Ducati 1198 S som är den som alla förarna uppskattar mest. Den var favoriten i fjol och har sannerligen inte blivit sämre. RC8 var fjolårets citron men har blivit betydligt bättre med R-modellen. Det är inte knockout, däremot en klar seger på poäng för Ducatin.

Publicerad i Bike nummer 8 2009.
Bild: Per Hammarsjö

Tekniska data

Ducati 1198 S
V2, 4-takt, DOHC ­vattenkyld
1198 cm³
170 hk/9 750 rpm
131,4 Nm/8 000 rpm
820 mm
15,5 liter
169 kg
3,57 sek/ 46,72 meter
8,34 sek/ 249,75 meter
10,86 sek / 227 km/h
19,31 sek/ 269 km/h
278 km/h
219 900:–

KTM RC8 R
V2, 4-takt, DOHC ­vattenkyld
1195 cm³
170 hk/10 250 rpm
123 Nm/8 000 rpm
805 mm
16,5 liter
182 kg
3,38 sek/ 43,44 meter
8,04 sek/ 245,82 meter
10,62 sek / 228 km/h
19,19 sek / 266 km/h
269 km/h
199 900:–
 

Banjämförelse. Grymt snabba redan i standardskick

Det var en stor nyhet inför året att 1198 fick traction control. Självklart körde vi med detta på Karlskoga. Christer Miininuppskattade läge ett (av åtta) men vi utvärderade inte alla lägen då bantiden var begränsad. Att systemet är till fördel för Ducatin råder det ingen tvekan om. Jan Hansonkör fem varv vardera med hojarna och noterar 1:10.30 med Ducatin, 1:10.85 med KTM. En halv sekund är inte »mycket« men visar ändå tydligt skillnaden mellan modellerna.

Under Pro Superbike-tävlingen på Karlskoga ett par veckor senare var bästa varvtid för KTM RC8 R 1:07.639. Ducati 1098 R noterades för 1:10.712, vilket ger Jan Hansons tider med gatdäck rätt proportioner. Förhållandena för snabba varv var definitivt bättre under tävlingen, än under vårt test.

Under tidtagningen visar sig ett par intressanta saker: Även om fotpinnarna på RC8 R tar i har Janne något högre fart mitt i kurvorna, däremot kan han gå på gas något tidigare med Ducatin och får framförallt bättre acceleration, högre slutfart vid varje bromspunkt. Ducatin accelererar helt enkelt snabbare på banan, medan det är KTM RC8 R som accelererar snabbast på flygfältet.

Efter raksträckan bromsar Jan Hansonnågot senare med Ducatin än med KTM, vilket också är något som förarna påtalar, Ducatin är väldigt stabil i inbromsningen.

Att ta sig ner på riktigt låga tider går också aningen fortare med Ducatin, då den upplevs som lättkörd. 

Second opinion. Förvånansvärt snabba!

Det här är två riktigt fina sporthojar med delar av superklass. Framför allt blir jag som racerförare imponerad av bromsarna i originalskick, möjligtvis är de aningen bättre hos Ducatin men otroligt bra för båda modellerna.

Kommentarer

#1
Anders.streetfighter
2010-12-01 20:03

DUCATIN ÄR 4 GGR SNYGGARE OCH 2,5 GGR BÄTTRE ÄN RYCKIGA KTM..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.