Bild
Nästa artikel

BMW S 1000 RR / MV Agusta F4 1000R

Duell

BMW S 1000 RR har gjort rent hus i 1000-klassen, men hur klarar sig tysken i en banduell mot MV Agustas nya F4? Vi åker till Anderstorp och tar reda på svaret.

Det var länge sedan vi blev så tagna som när BMW S 1000 RR kom. Sedan lanseringen för gott och väl ett år sedan har BMW:n blivit hyllad, den har vunnit test efter test och nyligen blev den vald till International Bike of the Year. Men hur suverän är den överlägsna tyska tusenkubikaren när motståndet heter MV Agusta F4, och slagfältet är Anderstorp Raceway?

Anderstorp är en legendarisk bana. Det var här vi såg Freddie Spencer klämma sig förbi Kenny Roberts i slutet av den drygt kilometer långa flygrakan i kampen om 500-titeln 1983. Och det var här som Doug Polen, Raymond Roche, Carl Fogarty slogs om titeln i det helt nya Superbike-VM. Man har även kört Formel 1 på den svenska banan.

Dagens duellanter är som skapta för Anderstorp. Banan är 4 025 meter lång och ritad med passare och linjal. De stora doserade kurvorna är förbundna med raksträckor, som möjligen känns långa på en sexhundra, men som blir ultrakorta och spännande på en 190-hästars tusenkubikare.

Jag har kört S 1000 RR på ett tidigare test, men den nya F4 är en upplevelse jag har till godo den här dagen.

Föraren sitter helt raceriktigt på det minimala sätet på MV:n. Körställningen är kraftigt framåtböjd, även om tanken är kortare än på förra F4. Kontakten med underlaget är bra tack vare italienarens extremt vridstyva ram och fast avstämda fjädring. BMW:n känns nästan sporttouringmässigt mjuk i jämförelse.


– Ett fint bygge, men de hade gott och väl kunnat putsa kanterna noggrannare, säger verktygsmakaren Morten efter sin första tur på MV:n

Efter nästa pass är han lite mer nyanserad i sin värdering:

– Två fina motorcyklar. MV:n känns stelbent och fyrkantig. Den går väldig bra, men kräver lite mer tillvänjning.

Vi är dock eniga om att båda hojarna går suveränt. Växellådan på den italienska motorcykeln kräver beslutsamhet i högerfoten, men pedalen har perfekt placering.

Växellådan i BMW:n är mjuk, men föraren behöver vänja sig vid quick shift-systemet (tillval för 4 400 kronor extra) och det justerbara antispinnsystemet (3 700 kronor extra).

S 1000 RR tar ett litet försprång på långsidan, där vi hinner notera ärliga 270 km/h, innan det gäller att bromsa ner till bara 75 km/h i Nordkurvan, en 90-gradershöger som tas på tvåan.

Under inbromsningen tar MV:n tillbaka lite tappad mark. BMW:n är annars väldigt effektiv att bromsa med. Den sätter sig på ett stabilt vis tack vare bromssystemets automatiska aktivering av bakbromsen, och det fungerar verkligen i praktiken. Men MV:ns monoblockok från Brembo slår allt i både kraft och känsla. Den bromsar så att näsan nästan trycks mot visiret.

 

Ut ur Atlaskurvan accelererar BMW:n som ett vilddjur. Den försöker gå på bakhjulet på både tvåan och trean, och styret slår från sida till sida när framhjulet studsar över banans ojämnheter. MV:n känns på det hela taget mer harmonisk, i bättre balans. Men italienaren har också lite mindre motorkraft, och den är tyngre.

De extra kilona är dock inga problem när de ska styras in i svängarna. MV:n inbjuder mer till nedlägg, och när man har mobiliserat tillräckligt med mod för att pressa framändan, svarar F4:an med knivskarp kommunikation om underlagets beskaffenhet.

Föraren hör änglarna sjunga när MV:n accelererar från Hansenkurvan in i Karusellen, den oändliga högern som slutar i depåkurvans skarpa vänster. S 1000 RR är bara marginellt långsammare här, men ger inte samma sensationella upplevelse.

Och det är kanske helt irrelevant, för mätt på hela varvet är BMW:n snabbast. Vi kör 1.46 blankt med S 1000 RR och ungefär en sekund långsammare med MV Agustan.

BMW:n är groteskt stark på topp, men den känns dessutom starkare i mellanregistret, även om de tekniska specifikationerna ser jämlika ut. Båda motorerna går imponerande kultiverat, och den silkeslena symaskinsliknande turbingången är en fröjd för trumhinnorna.

Gasresponsen är dock en aning bättre på italienaren. BMW:n kan rycka lite när föraren justerar gasen i en kurva.

MV Agustans MotoGP-mässiga intrumentering är läckrast av de två, men det är mycket lättare att avläsa BMW:ns mer traditionella runda mätartavla. Det är också mycket lättare att navigera genom de elektroniska funktionerna på tysken när man ska leka med antispinninställningarna och tidtagaruret. På MV:n fungerar de med en helt annan logik, som inte är lika lätt att begripa.

I gengäld begriper Claudio Castiglione & Co hur känslor sätts i rörelse. F4 1000 R är motorcykeln för dig som vill ha en kompromisslös tusenkubikare som är smidig som en sexhundra, och vars snygga bakdel drar blickar till sig genom staden.

BMW S 1000 RR är både hisnande snabb och ganska lätt att ha att göra med. Det kräver en mindre insats att köra snabbt på BMW:n, och det tilltalar en bred köpkrets.

Det tar tid att komma underfund med den italienska själen, men när kontakten är etablerad är belöningen desto större.

Förnuft eller känsla – valet är ditt.

Publicerad i Bike nummer 3 2011.
Text: Klavs Lyngfeldt
Bild: Jakob Evers

Tekniska data

Modell: BMW S 1000 RR
Motortyp: Vattenkyld, 4-takts R4
Slagvolym: 999 cm³
Effekt: 193 hk / 13 000 rpm
Vridmoment: 112,0 Nm / 9 750 rpm
Ram: Boxram i alu.
Geometri: 1432 mm/23,9°/95,9 mm
Torrvikt: 183 kg
Tankvolym: 17,5 liter
Sadelhöjd: 820 mm
Pris: 172 200:–

Modell: MV Agusta F4 1000 R
Motortyp: Vattenkyld, 4-takts R4
Slagvolym: 998 cm³
Effekt: 186 hk / 12 900 rpm
Vridmoment: 114.0 Nm / 9500 rpm
Ram: Fackverksram i stål/alu
Geometri: 1430 mm/23,5°/100,4 mm
Torrvikt: 192 kg
Tankvolym: 17 liter
Sadelhöjd: 830 mm
Pris: 185 000:–

Antispinn på två sätt

Båda modellerna i den här duellen är utrustade med antispinn. BMW:ns är dock tillval för 3 700 kronor, medan MV Agustans är originalutrustning.
Det är stor skillnad på de två systemen. BMW använder gyron som komplement till sensorer på fram- och bakhjul, så systemet tar reda på motorcykelns nedläggningsvinkel och lutning framåt eller bakåt. Det valda körläget (regn, sport, race eller slick) avgör hur mycket elektroniken ingriper under acceleration.
MV Agustas antispinn klarar sig med sensorer på hjulen, men processorn tar även hänsyn till förändring av motorvarv.
Även om det är en enklare form av antispinn, kan den också registrera och motverka plötsliga framhjulslyft.
Systemet kan justeras i åtta lägen, men det kräver konsultation av instruktionsboken och lite rutin.

Second opinion. MV:n blir bättre för varje varv

Jag måste tillstå att det tog en stund för mig att komma underfund med MV Agusta. Den ovanligt styva ramen och den fasta fjädringen kräver tillvänjning, och i jämförelse var BMW S 1000 RR helt okomplicerad direkt från start. Men när jag lärde känna italienaren, blev den intressant att köra. Den är inte lika brutalt snabb som BMW:n, men känns mer harmonisk, i bättre balans. Jag är speciellt upprymd över bromsarna på MV:n. Jag måste helt enkelt äga en motorcykel med Brembos monoblockok. Bättre kombination av kraft och avvägning har jag aldrig upplevt. BMW:n tog mig omedelbart med storm. Den drar så att man inte tror det är sant, och trots de enorma krafterna är den väldigt lättkörd. Det gick snabbare för mig att komma upp i tempo med den än det gjorde med MV:n. S 1000 RR kräver dock mer arbete i kurvorna, medan MV:n snarast verkar skräddarsydd för bankörning. Italienaren är generellt mer målmedveten i sitt uppträdande på banan, och det är fascinerande. -Morten Lillegaard Pedersen

Kommentarer

#1
Nisse Nilsson
2011-04-07 16:58

Exakt var har BMW gjort rent hus? Inte i WSBK iallafall. Inte en pallplats 2009 och näst sist bland märkena 2010. Enda stället BMW visat framfötterna är i Motorrads tester. Tidningen som också är känd under namnet Bumsebladet. Det bore krävas lite mer av en hoj för att hyllas. Se Aprilia som verkligen gjort succé.

#3
pejopejo
2011-04-30 14:42

Jag tycker att det var en bra artikel, kul också att man redovisar varvtider på torpet-)

#4
B.Arilla
2011-05-03 21:01

Nu var det säkert gatuhojar han mena.
inte nån tävlingsklass eller Italienska ligan.

#5
Jennylee
2011-06-30 12:55

Thanks for sharing. What a pleaurse to read!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.